Hade tänkt bygga en hall av den gamla farstukvisten. Det enda som behålls är den gamla gjutna sockeln.
Då hopar sig genast frågorna, och jag hoppas ni kan svara på dem.
Jag är med så långt att jag lägger syllpapp och sedan liggande reglar att ställa väggarna på.
Fästes med expanderskruv?
Huset är byggt -73 och tidigare sommar bostad. Så den befintliga isoleringen är inte den bästa. (Blir tilläggsisolering senare)
Men hur bör jag dimensionera väggarna? Räcker det med 120x45 stående reglar med liggande 45x45 utanpå?
Alltså 120+45=165mm isolering
Den gjutna ytan är 175x190 och jag vill helst behålla så stort innermått som möjligt.
Så till den andra flaskhalsen, golvet.
Hur går jag tillväga där? Luftspalt? Isolering?
Sockeln ligger ca 10cm under nuvarande golvnivå så det är vad jag har att spela på.
Tips och ideer mottages tacksamt.
Bifogar några bilder om det underlättar.
Då hopar sig genast frågorna, och jag hoppas ni kan svara på dem.
Jag är med så långt att jag lägger syllpapp och sedan liggande reglar att ställa väggarna på.
Fästes med expanderskruv?
Huset är byggt -73 och tidigare sommar bostad. Så den befintliga isoleringen är inte den bästa. (Blir tilläggsisolering senare)
Men hur bör jag dimensionera väggarna? Räcker det med 120x45 stående reglar med liggande 45x45 utanpå?
Alltså 120+45=165mm isolering
Den gjutna ytan är 175x190 och jag vill helst behålla så stort innermått som möjligt.
Så till den andra flaskhalsen, golvet.
Hur går jag tillväga där? Luftspalt? Isolering?
Sockeln ligger ca 10cm under nuvarande golvnivå så det är vad jag har att spela på.
Tips och ideer mottages tacksamt.
Bifogar några bilder om det underlättar.
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"

Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Blir bygget högt? För om du tar 600cc så tror jag du klarar dig med 95x45mm. Men det är ju bra med extra isolering..
10 cm är inte mycket att isolera på.. Men en 3mm reflektor skiva http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=23_27&products_id=133&osCsid=h9ug7k6ibntevdjbt26mj33k45
Samma sida har Kelvin golvärmekabel som bygger 0,5mm som du kan lägga själv (12volt) så kan du lägga flis på det.
Annars så tror jag inte du har så mycket val än att pigga bort den gjutna plattan du har, och göra ny..
10 cm är inte mycket att isolera på.. Men en 3mm reflektor skiva http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=23_27&products_id=133&osCsid=h9ug7k6ibntevdjbt26mj33k45
Samma sida har Kelvin golvärmekabel som bygger 0,5mm som du kan lägga själv (12volt) så kan du lägga flis på det.
Annars så tror jag inte du har så mycket val än att pigga bort den gjutna plattan du har, och göra ny..
Vad menar du med högt? Det blir i samma höjd som resten av huset. I dagsläget är taket över ytterdörren lägre än resten, så jag tänkte höja upp det nya taket till samma nivå som det "stora" taket.
Bärighetsmässigt räcker 95x45 cc60 men jag tänkte mest på isoleringsdjupet. Hur tjockt behöver man ha?
Ang. golvet som är den stora nöten att knäcka. Hur mycket isolering är tillräckligt om jag inte vill installera golvvärme?
Kan man lägga reflektorskivan direkt på betongplattan och sedan 70mm isolering, spånskiva, plastmatta?
Eller är det alldeles för lite?
Bärighetsmässigt räcker 95x45 cc60 men jag tänkte mest på isoleringsdjupet. Hur tjockt behöver man ha?
Ang. golvet som är den stora nöten att knäcka. Hur mycket isolering är tillräckligt om jag inte vill installera golvvärme?
Kan man lägga reflektorskivan direkt på betongplattan och sedan 70mm isolering, spånskiva, plastmatta?
Eller är det alldeles för lite?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden