Har idag en balkong på framsidan, djupet är enbart 120cm, längden 437cm. Funderar på om man kan bygga ut den 100cm utanför kanten på plattan idag genom att lägga stålprofiler ( får kolla upp vilka dimensioner som krävs) som är 220cm långa, sen fästa dessa i befintlig platta med expanderplugg och på så vis få den extra djupet, sedan lägga trall ovanpå?
Tjocklek på plattan är 18cm.
Stolpar är inte en möjlighet pga slangarna till jordvärmen går i marken under och på våren häver det ca 40cm på en väldigt stor yta.
Tjocklek på plattan är 18cm.
Stolpar är inte en möjlighet pga slangarna till jordvärmen går i marken under och på våren häver det ca 40cm på en väldigt stor yta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Ett problem är att förankra balkarna i huset för det blir ju stora hävstångskrafter när det inte är stöd under. Du bör anlita en byggkonstruktör som kan kolla hur det är löst nu och hur man kan ordna en förlängning. Innan du gör det bör du ju veta att det går att få bygglov för ändringen.
Min tanke är att sätta fast med expanderplugg, men går ju att borra igenom och sätta mutter och planbricka på undersidan av plattan.BirgitS skrev:
Går ju även att sätta en stålregeln på tvären ca 50cm ut och från den snedstöttor ned till grunden.
Bygglov? om det är gratis kan de väl få en fråga, men jag gör vad jag vill med mitt hus, vill de bestämma får de köpa det. kommunistfasoner att fråga om lov mot betalning för något som är mitt. Sånt får boskapen syssla med.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Och då är det OK om din granne bygger en provanstalt för vinkellslip i sin trädgård? Bara för att informera dig: det finns bygglovsregler även i icke-kommunistiska länder.M mattias1343 skrev:
Var det det bästa argumentet du hade för att betala pengar till en utomstående part som ska avgöra om du får eller inte får göra si eller så med din egen egendom? en "tjänst" helt utan mervärde.T Thomas_Blekinge skrev:
Vem sa att det ska vara Ok för en granne att gå in på min egendom? jag sa att på min mark bestämmer jag.
då får de stämma mig tills jag sitter på bar backe, inte öre får de. Låser de in mig är det jag som får betalt i form av gratis logi, vård och mat. En skatteåterbäring sas.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Troligen så att bygglov bara finns i icke-kommunistiska länder för i kommunistiska länder ägs allt av staten och alla får bara en bostad till låns (eller hur det nu ska vara i något som är kommunistiskt), vilken man förstås inte får ändra.T Thomas_Blekinge skrev:
Tja, de verkar ju göra lika allihop, så troligtvis inga problem för dom mao. Men visa hur en förlängning av min balkong (eller annan på/ombyggnad) påverkar dig eller en annan person negativt om inget subjektivt lov från en tjänsteman på en kommun finns.G Greger_08 skrev:
Jag kan hålla med dig till viss del, vi lever i ett överförmyndarsamhälle. Och en bygglovsprocess idag är på tok för tungrodd.
Samtidigt tycker jag det ska fram K-handlingar när det gäller sådana här ombyggnation, och ett sätt att påtvinga det är genom att söka bygglov.
Din idé tror jag inte en konstruktör kommer köpa.
Dagen då ni står 10 man på balkongen och din hemmapulade konstruktion ger sig, det kan kosta dig mer i slutänden att vara dumsnål.
Samtidigt tycker jag det ska fram K-handlingar när det gäller sådana här ombyggnation, och ett sätt att påtvinga det är genom att söka bygglov.
Din idé tror jag inte en konstruktör kommer köpa.
Dagen då ni står 10 man på balkongen och din hemmapulade konstruktion ger sig, det kan kosta dig mer i slutänden att vara dumsnål.
Klicka här för att svara