jag skulle behöva lite råd för detta bygge , i dag har jag en veranda utanför dörren 2,6x2 m med ett tak över , detta ska då rivas och byggas in så att det blir en del av hallen så ytterdörren ska flyttas ut , det jag ska gör är då att regla upp ett nytt golv och ett nytt tak och sätta upp nya plintar och stolpar för detta då , det rör sig bara om två väggar som ska upp för detta är en vinkel på huset , snetak är ju tänk att det ska bli , hjälpen jag behöver är vilken del börjar man med och vilket gör man först helt klar och vilken lutning på taket ska jag ha och vad ska jag lägga på taket som är bäst att ha .

finns det ingen som kan svara på detta eller har jag hamnat på fel ställe tro .

Om du lägger upp foto på hur det ser ut idag och en skiss/ritning över vad du tänker göra kanske du får svar. Vilken lutning på taket du bör ha är ju helt beroende av takmaterial och om det finns något ovanför (som fönster) som begränsar höjden.

det finns inget ovanför och det är ju takmaterialet jag frågade om vilket som är bäst att använda sig av . jag står mellan plåt och ytpapp , vad ska jag ha för reglar i golvet och i taket på taket lägger jag ju på råsånt lägger man de även på golvet eller lägger man något annat där typ både över och under , under är ju en krypgrund då , och hur många plintar behöver jag att sätta på jag har räknat med fyra räcker de, bärlina blir det ju på två väggar , och detta ska ju kläs med trä på utsidan senare .

Det allra första är nog bygglov. Det låter som en lovpliktig ändring.
Sedan plintarna. Inte mitt specialområde. Men om du utför bjälklaget med 45x220 så borde det bli stabilt om spännvidden är ca 2m.

Normalt så lägger man en trossbotten i nedre delen av bjälklaget (finns skivor för ändamålet som passar direkt om bjälkarna sitter med cc60).

isolering i facken, golvspånskiva ovanpå.
Taklutningen är mest en utseendefråga. Håll den över 14 eller 18 grader så kan du ha enklare tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.