Utbyggnad och tillbyggnad
Wagis79: Ska montera ett uterum från Willab. Funderar på hur jag ska täta mellan stolparna och den putsade fasaden på huset? Tätningsmassa eller någon exoandionstejp? Hur har ni gjort?
Rickard.: I teorin är det väl det men verkligheten har väl visat att den teorin inte håller över hela tak med många detaljer med falsar kors och tvärs. Angående vattentryck så tror jag det inte krävs särskilt mycket tryck för att en fals ska ge efter men det låter som ett kul experiment för någon annan. Svetsade rostfria tak är som en egen historia men dom kan korrekt svetsade tåla
BirgitS: Det finns heltäckningsmattor som är avsedda för källare och liknande med tillskjutande markfukt. Små klinkerplattor med breda fogar släpper också igenom fukt.
Daniel 109: Nej, plan och bygglagen. Möjligheterna att göra undantag är mindre nu. Så du kan inte hänvisa till likabehandligsprincipen efter som förutsättningarna är olika. Eller, visst kan du det. Men sannolikheten att du når framgång med den argumentationen är inte stor.
Bronken: [citat] Mitt tält har i alla fall egen ställning och är tänkt att stå för sig självt. Det medföljer fästen att banka ner i marken, men jag har inte använt dem. Stänger man kortsidorna så verkar det räcka för att inte blåsa bort (hos mig iaf)
Björketorp: [citat] Nu är frågan vad ma skall lägga som golv. Tänker isolera med vindskyddspapp och stenull. Kan man lägga ett spontat golv?
Chronaus: [citat] Nä tyvärr blev det aldrig något av den iden alls. ;)
Ernst Åslund: Hej. Vi har ett tak där vi ska lägga en ränndal utan undertak, men med armerad takplast istället. Är det någon som kan beskriva hur detta ska göras?
nallepu: Eftersom vare sig jag eller grannarna uppskattar att röken lägger sig över kvarteret är det ingen som använder sina eldstäder. Därför vill jag riva ut skorsten och allt samt delen i källaren som bara är ett stöd för eldstaden och ev för taket och golvet i bostadsdelen. Bakre delen är en bärande del som jag vill behålla. Funderar på om jag ev kan använda takstolarna med måtten
Mikael_L: Bygger man ett nytt hus så följer man väl de senaste rönen och sätter ångspärr överallt, och är förhoppningsvis noggrann. I gamla hus går det typ aldrig att få till en ångspärr perfekt, och då blir det genast svårare att välja väg. Och det är ju naturligtvis därför denna tråden ens finns. Men ett bra grundråd är att det som funkat i ett hus i flera decennier kommer
BirgitS: På en veckas jobb är det väl lämpligt att ha en offert och skriva avtal med hjälp av Hantverkarformuläret. En offert kan vara på fast pris, takpris, ungefärligt pris eller löpande pris. Löpande pris är väl endast lämpligt att använda om man känner hantverkarna väldigt väl. Hantverkarna gillar normalt inte att man köper in material själv, om det inte gäller särskilda krav på
Tallishus: [citat] Exakt @MetteKson! Byggrätten är överskriden och vi har ett planstridigt utgångläge och helt plötsligt känns det som att vi inte får göra någonting, det känns så märkligt med tanke på hur det ser ut nu(Se bifogad bild). Och egentligen har ju tidigare ägare gjort enligt konstens (dåvarande) regler och sökt bygglov som gått igenom, jag har svårt att se på bygglovspapprena
fribygg: Att värma har ju blivit ganska dyrt. Att ta bort draget, den troliga orsaken till att det fryser är billigare än att tillföra värme, förr skottades det snö mot fasader för att minska drag, öka isolering och förhindra att rör i dåligt isolerade grunder och väggar frös, numera är det få ställen som har snö och många moderna fasader tål väl inte att ha snö liggande mot sig
Rubberfrog: [citat] Matkällaren är tänkt att vara 150 cm bred. Tänkte 30 cm hyllor på vardera sida och sedan djupare på väggen längst in.
Jonatan79: [citat] Vad händer om just den takstolen är avväxlad o/e borttagen för säg ca 10 år sedan eller längre? Dvs preskriberat! Kommer kommunen ut på platsbesök inför beslut på din bygganmälan? Dessa fantastiska regler gör att man tappar hakan…
Hybro: TS tillbyggnad, ja. Hade själv typ papptak, 38 år gammalt shingeltak. Började bli bösigt, men tätt. La på ströläkt, typ vertikalt, från noch ock ned. Därefter bärläkt horisontellt i harmoni med plåtarnas anliggningsytor mot läkten. Drog skruvarna typ tre cm åt sidan i stället för anbefallt djupaste dalgången, på typ pannorna. Ingen risk att det läcker in om skruvarnas
philip.b: [citat] Hmm.. ja gips går inte då det är Jämt upp till.
Claes Sörmland: [citat] Du behöver inte ens klä sidorna. Trädäcket räcker som tak för att det ska betraktas som en byggnad.
T1m08y: Hej! Jag har råkat börja bygga en "cykelcarport" som blir att sitta ihop med förrådet. Jag bygger oftast lite på känn men blev lite fundersam när det kom till hur jag gör en snyggt, och framförallt vattentät lösning mellan befintligt tak på flrråd och cykelförrådet. Taken är olika djupa så avsluten blir på olika stället. Finns det något beslag man kan sätta mellan eller hur
klaskarlsson: [citat] Vi byggde precis ut vår stuga: En isolertimmerstuga (60mm timmer 70,mm isolering och sen timmerpanel på insidan) på plint från 70-talet Jag isolerade då utbyggnaden (som är en vanligt reglad träkonstruktion) betydligt bättre: 300 mm i tak, 200 mm i golv och 145 + 45 mm i väggarna. Även om huvudstugan är mindre isolerad så är det ju lika bra att göra det bättre tänker jag,
Demolisten: [citat] Det står även ett garage bredvid den carport som syns på bilden. Taklutningen på den är sluttande åt samma håll som carporten, allt för att det ska blir svårt att hitta på en bra lösning :)
Rickard.lj: Hade plockat bort plåt taket och bygga vidare från takstolar och gjort på de viset , kommer bli bäst så då,
Rubberfrog: Hej! Vi ska bygga till huset och eftersom sidan mot huset ligger mot en sluttning ska det bli källare under den nya delen (krypgrund under befintligt hus). I källaren vill vi ha en matkällare och ett extra rum som kan fungera som extra sovrum tex till gäster eller som ett hobbyrum. Takhöjden kommer vara 2 m så det kommer vara lägre än vanlig takhöjd så inte lämpligt som en fullt
Kristoffer Öhrn: [citat] a lite på er kommuns hemsida, det brukar finnas bra information där. [/QUOTE] [citat] Tack. 15kvm utbyggnad borde kanske räcka ändå. Ska titta vidare.
mexitegel: Ser ut som en tvåsidig tandbricka? Finns i lite olika storlekar, hornbach bla. har dem: https://www.hornbach.se/p/tandbricka-tvasidig-i-varmforzinkat-stal-62mm-10-pack/8699870/
yonna: [citat] Det låter extremt billigt. Upp till 15% av den totala byggkostnaden är mer rimligt om man anlitar ett seriöst arkitektkontor som ritar huset enligt kunds önskemål och anpassat till tomten.