J
jonnieb78: Vi har gjort en tillbyggnad längs kortsidan på en 2-plans 60-talsvilla med tegelfasad. På insidan av teglet finns en luftspalt mellan teglet och trästommen om ca 10cm och i höjd med mellanbjälklaget sitter det ventilationshål (jag har förstått att det kallas stötfogar) mellan var fjärde tegelsten. Nu till problemet: När vi byggde till huset så blev ena kortsidan av husets yttervägg
0 svar · 1,1k läst
B
Byggprojektören: Finns en del att tänka på gällande denna gestaltning. Slagning av övre badrumsdörr bör vändas då man annars kommer sitta och se in så fort någon glömt dra igen dörren. Var ska rören från övre badrum komma ner? Räcker takhöjden i badrummet med tanke på isolering och undertak? Räcker den i allrummet gällande samma problematik och med tanke på nuvarande möblering? Det är även
12 svar · 2,4k läst
·
A
Anonymiserad 405730: [citat] Är du säker på att dom inte har ventilations hål vid nocken brukas vara så man gör lägger med en länk till en typ av sådana.. Dessa sitter på underlagspappen altså under takpannorna… https://www.byggmax.se/ventilationsbeslag-tak-p317016
3 svar · 2,5k läst
·
G
GustavLincher: Hej! Vi ska göra en tillbyggnad där ambitionen är att den ska bli ca. 90 m2. Tillbyggnaden är i ett plan och saknar helt innerväggar då hela utrymmet ska vara kök/vardagsrum. Bor på ort där det inte är problem att gräva. Tanken är att tillbyggnaden kommer ha många fasta Glasparti som är ca 1 m breda och 2,70 höga. Har fått offert på fönster från snickeri på hela tillbyggnaden
0 svar · 1,4k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Man behöver normalt inte skydda papptak mot slitage men ingen vill ju gå på papp så man väljer nått "golv" över att gå på. Trall är nog det vanligaste men det finns andra alternativ, gjuta betong går fint om man föredrar det.
6 svar · 4,2k läst
F
frupalt: Vi har idag ett rött tegelhus, och vi har tänkt bygga ett garage ihop med huset. Hur har ni matchat rött tegel tillsammans med utbyggnader/garage med träfasad? Vi har ett rött tegelhus med grå fogar, svart tak, och svart grund. Svarta stuprännor. Vita fönster och runt en del av våra större fönster har vi även träpanel runt. Vi tänkte göra om träpanelen runt fönster med samma
0 svar · 2,2k läst
T
ToreJ01: Du får bättre tips om du delger ritningar på bef. hus.
2 svar · 2,0k läst
I
Anonymiserad 405730: [citat] Ja helt korrekt det kritiska blir hängslerna ifrån balken till underramen och dess infästningar..
6 svar · 2,3k läst
·
J
Jaaakob: [citat] Nej stämmer såklart, men när man gör allt första gången som privatperson och när det påverkar en själv är det alltid lite mer jobbigt. Hoppas länsstyrelsen här har någon bildad då 😂
22 svar · 6,3k läst
·
O
ostenbor: Hej tänkte bygga växthuset i ett hörn mot huset och glasverandan. Ett problem med det är att växthusets pulpettak kommer skära glasverandans sadeltak. Takskäggsskärning alltså. Se bilder. Hur fanken löser man det på ett bra sätt? Tänker ha kanalplasttak på växthuset. Glasverandan har taktegel. [bild] [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
K
Kasch: [citat] Det absolut svagaste punkten i huset är halvplans ovanvåningen som är helt utan tilläggsisolering och vindskydd utöver panel med glipor och timmer (m a o dragigt). Så det blir nästa projekt...
2 svar · 1,2k läst
H
hempularen: kan ju ev. vara en utmaning att foga ihop taken. och om vi antar att hörnet på bef. hus skall rivas, så behövs någon form av balk som håller upp takstolarna som idag vilar på den väggen. Men det är säkert inga jätteproblem.
1 svar · 1,5k läst
·
J
JanPh_89: Hej forumet, Med dagens konjunktur och marknadsrörelser undrar jag om någon sitter på färsk information om vad utbyggnad i SÖ Skåne med omnejd kan landa på per kvm? - enplan - krypgrund - puts - vattenburen golvvärme - 30 kvm - endast boyta, ej badrum/kök. - nyckelfärdigt ( kanske lägger golv, målar, sätter foder själv för att spara några korvören..) Mvh
0 svar · 1,4k läst
H
hempularen: [citat] Jag är osäker på det där med sanktionsmöjligheter men har för mig att det skrevs något om det då på den tiden. Och som sagt så har jag för mig att Ekerö fallet kom i samband med nya lagen.
18 svar · 2,4k läst
·
P
phhe05: Vad blev resultatet? Går nämligen själv i liknande tankar. Mvh
10 svar · 10,0k läst
·
A
Alexn72: Uttrycket gör om gör rätt är tyvärr de enda som fungerar. Tätar du nu så riskerar du mer skada längre fram Hur ser möjligheterna ut på utsidan?
1 svar · 1,8k läst
·
Jojo60
Jojo60: [citat] Samma här. Jag är också intresserad.
17 svar · 39,3k läst
·
M
myrstack: [citat] varför ens spräcka stenen? Är den inte större än att den fortfarande hamnar under önskad färdig marknivå spelar det väl ingen roll om det är större fraktioner eller block. Kring frågan när det anses vara dränerat skulle jag påstå att det är när fukt i mark inte påverkar över eller kringliggande konstruktioner. I detta fallet har du ju med plint mot berg inget problem
39 svar · 7,2k läst
·
S
Sigfrid: Du har inte funderat på lättbetongblock som du sen lägger en tunn puts på, t ex gipsbruk. Gjorde det i källaren för 20 år sen när jag förlängde en putsad tegelvägg.
13 svar · 3,2k läst
·
M
Maria Johansson4: [citat] Ok. Tack för svar
2 svar · 1,0k läst
·
B
Blag: Nu har det blivit dags att börja planera för rördragning till radiatorer. Bifogar en skiss på hur vi tänkt dra rören. Vi har gamla radiatorer i huset med grova rör (säkert 1"), skulle det funka att skarva på sig på ett sådant rör, för att sedan dra till de nya radiatorerna? Tanken är att lägga rör-i-rör i bjälklaget, för att sedan gå upp vid vägg och sedan köra
8 svar · 1,5k läst
·
E
eestere: För flera år sedan byggde vi en tillbyggnad från Santex. Glasväggar och glastak, 50mm 3-glas överallt med u-värde 0,6. Golvvärme som uppvärmningskälla och rummet används året om. I början hade vi stora problem med kondens och min lösning blev att installera FTX och leda den uppvärmda uteluften raka vägen in i rummet. Sedan en ventil till, från uterummet in till huset för att ta
16 svar · 28,7k läst
S
sinuslinus: [citat] Cirka 55 kvm i ett plan byggde vi ut. Vi gjorde ingen kalkyl på källare men det är ju betydligt mer schaktningsjobb och sen mycket murning. Ovärt för att få mer biyta tyckte vi.
10 svar · 5,8k läst
·
A
AG A: Om det är så att du går i tankar att verkligen göra en tillbyggnad, och behöver hjälp. Så måste du göra någon form av ritning, alternativt göra en väldigt långt ingående beskrivning i ord, och visa oss. Det finns liksom ingen allmän lösning på ditt problem. Det finns tusen saker som påverkar. Exempelvis höjd, takbeklädnad, takvinkel, väggbeklädnad, typ av stomme,
8 svar · 1,8k läst
T
Testarn: Om du med taktass menar den del av takstolen som sticker ut så låter det väldigt mycket. Om de ska ersätta en befintlig taktass som är dålig så ska de såga ur en formad "takstolsände" eller ta bort en som sitter där (om de är lösa sedan tidigare) och såga ut en ny kloss (formad) och sen skruva dit den på takstolen. Takstolar sitter oftast på 100-120 cm avstånd, beroende på när
4 svar · 1,6k läst
T
Testarn: Om du sätter plankan/regeln mot väggen på samma höjd och salar ut från väggen så att den är rak och sen bygger väggen rakt så ska avståndet från plankan på väggen och hammarbandet vara samma. Det betyder att den enda variabla längden är takbjälkens avslut mot väggen. Vinkeln på bjälkens bakant ska vara samma (lodrät) så du kan mäta ut hur långt urkapningen ska vara där
7 svar · 5,0k läst
·
T
Testarn: Kommer det vatten ni dränerar bort idag från markytan eller underifrån? Om du har dränerat idag så kommer du inte att behöva dränera om där utbyggnaden görs om det inte sker någon förändring så att det plötsligen kommer mycket vatten underifrån. Sen är det klart att den nya plattan ska ha dränering runt om för att leda bort fukt uppifrån och marktrycket är ju en risk för
2 svar · 2,4k läst
T
Testarn: Om ni vill ha kopplade fönster så går det att tillverka dem med en kassett och ett enkelglas för att få ett 3-glasfönster med bra U-värde. Eventuella spröjs sätts då i ytterbågen med enkelglas och kassett i innerbågen. Ett annat alternativ är ju att ha kopplade fönster med två enkelglas och sen ha innerfönster som man sätter i på vintern. Det går även att kombinera ett
7 svar · 3,1k läst
J
Jocksob: [citat] Tack, kaklet är satt över den påbyggda ekbänkskivan som jag tvivlar på är så pass gammal därför tänkte jag att kaklet nog är lite nyare ändå. Blev såklart lite fundersam när jag började knacka då det bakom såg ut att vara 100 år gammalt men då körde jag på.
3 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.