Vi håller på och bygger till huset i två riktningar. Eftersom köket ska bli dubbelt så stort genom att öppna upp den tidigare ytterväggen behöver 3 takstolar lastas av med en limträbalk. Denna har dimensionerats av konstruktören som fixade konstruktionsritningarna, så den datan finns.

MEN.. Nu när vi bygger har vi insett att det skulle vara mycket smidigare att placera sagda balk på vinden, ovanpå takstolarnas underram, så att de avlastade takstolarna istället hänger i balken. Går det på ett enkelt sätt att dimensionera om balken utifrån given data, eller hur ska man gå till väga? På vinden finns också gott om plats, och eftersom jag bygger och handlar själv har jag inga problem med att saker blir överdimensionerade...

Kan man som vanligt lita på forumets samlade expertis, eller måste man slösa tid på att leta efter en konstruktör? Eller finns det en gyllene medelväg?

/Jesper

I Ingenjör Jesper skrev:
Eller finns det en gyllene medelväg?
Ditt forumnamn antyder att du själv borde kunna räkna på om takstolarna håller för det, jag tvivlar att de är dimensionerade för last på det sätt du planerar.

Äh, det är bara att fläska på. Har du dessutom en kalkyl för en balk som ska sitta under så är det ju samma laster i allt väsentligt. Upplagen borde du ju kunna bygga på samma vis som tidigare, ungefär. Därefter vinkelgärn 4st per takstol så är saken biff. Vill du ha en extra livrem är det ju bara lägga på någon centimeter på bredden och en decimeter på höjden så kan du parkera bilen på vinden också.

P
I Ingenjör Jesper skrev:
Vi håller på och bygger till huset i två riktningar. Eftersom köket ska bli dubbelt så stort genom att öppna upp den tidigare ytterväggen behöver 3 takstolar lastas av med en limträbalk. Denna har dimensionerats av konstruktören som fixade konstruktionsritningarna, så den datan finns.

MEN.. Nu när vi bygger har vi insett att det skulle vara mycket smidigare att placera sagda balk på vinden, ovanpå takstolarnas underram, så att de avlastade takstolarna istället hänger i balken. Går det på ett enkelt sätt att dimensionera om balken utifrån given data, eller hur ska man gå till väga? På vinden finns också gott om plats, och eftersom jag bygger och handlar själv har jag inga problem med att saker blir överdimensionerade...

Kan man som vanligt lita på forumets samlade expertis, eller måste man slösa tid på att leta efter en konstruktör? Eller finns det en gyllene medelväg?

/Jesper
Det går vi har ofta gjort det men hängslena behöver någon räkna på så att dom tål dragkraften samt antalet ankarskruv/spik i vardera underram..Du behöver tala med din konstruktör om detta..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Så här gjorde samma övning här hemma för 20 år sedan. Balken är 115x någonting. 420mm kanske? 6m lång. Nedböjning efter 20 år = 0 cm.

Oorganiserad vind med träbjälkar, isolering, träspån, låda och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbalk med metallstöd, batteridriven skruvdragare, sågspån, grovbyggnad, inomhusarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det går vi har ofta gjort det men hängslena behöver någon räkna på så att dom tål dragkraften samt antalet ankarskruv/spik i vardera underram..Du behöver tala med din konstruktör om detta..
Tack för svaret!
Problemet är att "konstruktören" som gjorde mina ritningar och dimensionering innan byggstart har jag inte kontakt med och har inga planer på att kontakta... Då börjar jag leta efter en ny...

Jag förmodar att det egenligen inte blir någon skillnad i last och därmed dimension på själva balken? Men att infästningen såklart är mer kritisk...

P
I Ingenjör Jesper skrev:
Tack för svaret!
Problemet är att "konstruktören" som gjorde mina ritningar och dimensionering innan byggstart har jag inte kontakt med och har inga planer på att kontakta... Då börjar jag leta efter en ny...

Jag förmodar att det egenligen inte blir någon skillnad i last och därmed dimension på själva balken? Men att infästningen såklart är mer kritisk...
Ja helt korrekt det kritiska blir hängslerna ifrån balken till underramen och dess infästningar..

• Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.