Utbyggnad och tillbyggnad
gone_fishing: Mansard, tänk på att det ska stå där i troligen hundra år.
Vickanpedia: Hej! Undrar hur detta projekt gått? Intresserad av att göra samma
Mixter1973: Hej, hur gick det och hur gjorde ni? Fick ni inga svar i tråden... Mvh.Micke
Smackelibang: Jag håller på och funderar på en liknande tillbyggnad och får svaren från entreprenörer att det nu är 30k m2 som gäller . Vilket gör att man verkligen funderar om det ens är värt det ?
fribygg: [citat] Jag tror att alla permanenta lösningar är svåra att få bygga innom strandskydd efter 1974, vi har förlorat bestämmanderätten över våra fastigheter om vi bor strandnära.
oxöga: Löste det sig för TS? Finns det andra faktorer som gör det svårt att bo permanent i område avsett för fritidshusändamål? Hämtning av avfall? Det har väl de senaste 20-25 åren blivit väldigt populärt att bosätta sig i liknande områden permanent där detaljplanen säger "Fritidshusbebyggelse" eftersom avstånden "krymt".
Anonymiserad 405730: [citat] De flesta hustillverkare hyvlar upp sina egna paneler, du får riva loss en liten bit o lämna in hos dom som du köper virket hos så löser dom det.
hfkdkfvmsd: Hittade en lösning där man har ventilationshål genom ytterpanelens överkant in mot luftspalten: [bild] Svårt att hitta mer info om detta, eller bör man bara förlita sig på de naturliga otätheter som finns i ytterpanelen och anta att det gör att tillräckligt inflöde till luftspalten i taket?
Sommarstugelivet: [citat] Hej! Hur blev din utbyggnad? Har du några tips att ge såhär 8 år senare? Vi står inför samma utmaning i samband med inkoppling av kommunalt VA till minimalt badrum.
Sofiastarck: Vi har två brandklassade fönster som ska monteras i vår utbyggnad, de är förborrade en bit in i karmen, inte helt igenom och endast ett 12 mm hål. Hur fäster man dessa? Följde inte med några monteringsanvisningar från fabrik.
neo11: Gjöt några plintar förra vintern, tror det var ca 2-3 plusgrader. På eftermiddagen hällde jag vatten i röret för eftervattning och långsammare härdning. Dagen efter var vattnet bara en 5 cm isbit, rev av pappen och inga problem med betongen.
klaskarlsson: [citat] Det beror helt på hur perfektionistisk du är. Men så länge du inte är ute efter att toitalt dölja utbyggnaden är det nog inga problem. Sätt en täckbrända... Själv har jag byggt ut med panel från ett timmrat hus från 70-talet - inte alls lika, men på håll tänker man inte på det. Hjälper kanske att jag inte har ngn direkt skarv, utan finns utstick från timmringen mellan.
Halmis: [citat] Oj, tack! Har du gjort ritningen i sketchup? Använde du lathunden för dimensioneringen?
Jschoenf87: Hej! Vi har precis blivit klara med ett tillbyggnadsprojekt där vi valde att bygga en skjutdörr (som går in i väggen) i övergången mellan gammalt och nytt hus. Nu när det börjar bli kallt ute mupptäckte jag att det ihåliga rummet där dörren sitter när den är öppnad blir otrolig kallt, omkring 10 grader när jag mätte (beroende på ytetemp) Det är en vägg som är bygg mot den
ToreJ01: [citat] Då kanske man får mura upp en vägg till och valva så det blir ett tomt utrymme mellan.
Blag: [citat] Nu har jag inte kontrollplanen framför mig, men har för mig att det står nåt om [citat] Det jag hittar i kontrollplanen är under tillgänglighet: Att dörrar och öppningar till nya byggnadsdelar göra utan tröskel eller max 20 mm med fasning. Under vatteninstallationer: Att vatteninstallationer görs på korrekt sätt och att intyg lämnas in.
wildeside: Antal stämp beror på vad stämpen klarar av i belastning och på hur stor vikt/belastning pelaren tar upp och va pelaren väger. Gjuter du nya klacken en bit upp och utanför gamla pelaren så kan du borra i några armeringsjärn från sidan.
klaskarlsson: [citat] Träguiden har en del information: För en altan kanske man inte behöver vara lika strikt, men grundprincipernas gäller ju. https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/grundlaggning/ Om du inte har tillräckligt med plats för isolering+ betonggjutning kanske cellplast + trä vore ngt. Dock funderar jag lite på ventialtion/fukt i träbjälklaget om man bygger in det
albecacif: [citat] Tack igen, Japp, jag har bra referenser från kompisar och han som äger firman är själv snickaren som ska göra arbetet själv. Han verkar pålitligt.
Isabelle Norén: [citat] Tack för svar! Helt förståligt med andra renoveringar, har precis börjat på mitt hus och är massor som ska göras 😁 Ah men så kanske man kan göra ja, vi har precis dränerat så vet inte hur det blir mot grunden, kanske att jag låter det vara och kör med ett snygg offerbräda som gör att det ser bättre ut. Men tack, då har jag ett sätt ifall vi vill göra det 😁
ViktorTrea: [citat] Kanske var otydligt. Det lilla attefallshuset kommer att flyttas på och kommer inte vara en faktor i detta.
ToreJ01: Här en modell på en princip av pulpettak.
Smackelibang: Hur gick det för dig ? Är själv intresserad av liknande utbyggnad.
siatrade: [citat] Tack jag ska kolla på länken. Tillbyggnaden är i Göteborg.
hassel99: [citat] Wow, sjukt imponerad av vad du ritat upp. Ser kanonbra ut men får mer utstick än de tillåtna 3m på undervåningen. Får se om jag kan leka med placeringen av stolparna lite
sv3nsken: [citat] Nej men titta! Det där är ju världsklass! Tuuusen tack! 🙏 Den konstruktionen är också diffusionstät utan luftspalt om jag ser rätt?
FreddanKba: Hej, Inför en kommande till-/utbyggnad så ska jag nu söka startbesked och i detta ingår som jag förstått det att beräkna och redovisa U-värden: "Redovisning av U-värden enligt BBR 9:92 (för del/delar som avser ombyggnaden)" Dock så är jag osäker på vilken/vilka del(ar) som skall tas med i en sån beräkning? Såhär ser det ut idag: [bild] Såhär ska det se ut: [bild] Det handlar
Alexn72: [citat] Utan att alls ha räknat på de så tycker jag också att de låter som de skulle klara sig.