Vi har gjort en tillbyggnad längs kortsidan på en 2-plans 60-talsvilla med tegelfasad. På insidan av teglet finns en luftspalt mellan teglet och trästommen om ca 10cm och i höjd med mellanbjälklaget sitter det ventilationshål (jag har förstått att det kallas stötfogar) mellan var fjärde tegelsten.
Nu till problemet: När vi byggde till huset så blev ena kortsidan av husets yttervägg istället innervägg. Teglet sitter kvar, vi putsade bara över det. Den putsade väggen på kortsidan är nu alltså innervägg. Stötfogarna på denna kortsida hamnade i tillbyggnadens mellanbjälklag och är inte igensatta (tänkte inte på det). Det här innebär att vi nu har en innervägg där luftspalten är ventilerad med kall uteluft och den kalla luften blåser in i mellanbjälklaget med en kall innerväg och ett kallt golv på tillbyggnadens övervåning som resultat.
Jag har som jag ser det tre alternativ för att lösa detta:
1. Spruta fogskum i stötfogarna på "innerväggen". Jag kan ganska lätt komma åt stötfogarna via undervåningens gipstak. Undervåningen är garage så det gör inget om det blir lite fula hål i taket. Det är alltså lätt gjort att försegla stötfogarna men jag kommer ju fortfarande ha kall luft inne i väggen även om den inte lägre "blåser" ut i mellanbjälklaget.
2. Stänga av luftspalten helt från respektive sida. Jag tänker att jag borrar hål i fogen utifrån mellan typ varannan tegelsten där den gamla tegelväggen slutar och tillbyggnaden börjar. På så vis kan jag bygga en barriär med fogskum som stänger av all kall uteluft från att komma in i luftspalten i innerväggen medan ytterväggarna förblir ventilerade. Nackdelen är att luftspalten i innerväggen inte längre blir ventilerad annat än genom stötfogarna i mellanbjälklaget. Risk för mögel?
3. Göra både och. Då blir luftspalten i innerväggen helt oventilerad. Kanske i så fall är en bra idé att borra upp ventiler på insidan?
Jag lutar åt alternativ tre då jag misstänker att alternativ 1 inte löser problemet med kallluft ordentligt. Men jag är orolig för ev mögelproblem när jag skär av luftcirkulationen. Vad tänker ni?