T
tracker: Kanske montera dessa runt befintliga slangar så dom blir utbytbara. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/120_110-delb-kabelr.html?gclid=CjwKCAiA_aGuBhACEiwAly57MbM7OOGOPn6Ad1-wZfDuaDl00oMeMWV2mu-w5geDGc5TBwP56gGCSBoCG7wQAvD_BwE
6 svar · 2,0k läst
Z
ZipLock: Utan att vara någon expert ser jag några problem: 1. Vad säger detaljplanen om max byggyta? 2. Tror det blir tekniskt komplicerat att bygga badrum/tvättstuga som du ritat. Bättre att bygga helt nytt rum i den nya delen. 3. Ett sadeltak som övergår i ett platt papptak i nybyggnaden blir tekniskt svårt utan en bärande vägg rakt igenom garaget/sovrummet och lär se rätt konstigt ut.
1 svar · 1,0k läst
·
Kvackatore
Kvackatore: [citat] Vi har också haft den avvägningen att bygga ett "fristående" rum som tillbyggnad. Tyvärr saknar vi en naturlig plats (gavel) att göra det på om man inte vill gå igenom ett sovrum för att ta sig till nästa. Det är inte heller vad vi är ute efter, grundproblemet är att kök och hall är för små. En konstruktör skall absolut få titta på det när vi kommit så långt att vi
24 svar · 3,4k läst
·
T
Thel: [citat] Men wow vad snyggt du kom på! Se visste att man kunde få hjälp av klocka och påhittiga personer här inne! Tack!! 😁😁😁
2 svar · 1,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Formelt behöver en byggfirma inte bry sig om det finns bygglopv. Det är ditt ansvar som byggherre. Men jag tror att de flesta någorlunda seriösa byggare drar sig för att göra ett svartbygge. Det blir en massa strul för dem om bygget stoppas.
19 svar · 6,3k läst
H
Husaren: [citat] Wow! Vilket lyckat renoveringsprojekt där ni framhävt husets stil!! Proportionerna blev mycket bättre nu. Och den nya altanen blev både funktionell och snygg 😀
15 svar · 6,3k läst
·
T
Testarn: [citat] Med fasaden.
12 svar · 1,6k läst
·
T
U
Utsliten och utdömd: [citat] Det finns regler för hur det skall mätas. Tak räknas in om utsprånget överstiger 60cm från fasaden. Annars är det yttermått på fasad som räknas.
16 svar · 2,7k läst
T
Trelleborgbyggaren: Leca block tar ca 20 cm på utrymmet Vill inte få mycket mindre rum Hur mycket av utrymme tar ditt förslag Hur tjock isolering
3 svar · 1,3k läst
S
Smackelibang: [citat] Hej en fråga bara, varför förlänger du inte hela huset ? Vi håller på med ett liknande projekt där vi projekterar för att förlänga hela huset. För att behålla hela karaktären. Vänligen
3 svar · 1,2k läst
·
L
Lillekitte: Vet inte hur ofta det händer - men när vi byggde attefallshus (klassat som komplementsbostadshus) i en förort till Stockholm, så kom kommunen ut för att kontrollera innan vi fick slutbesked. Och de kom utan att anmäla att de skulle komma. Det mättes, och det kontrollerades att allt stämde med tidigare inskickade ritningar, information och startbesked. Han som var här sa att de hade haft
19 svar · 4,3k läst
P
Anonymiserad 405730: [citat] Ja är det 70-100mm där så kommer alldrig en spontad parkett om 14mm att svikta, viktigt bara att det är jämt på båda sidor..
5 svar · 1,2k läst
·
T
teo77: Blev lång diskussion det här. Tittade på kommunens kartor, bland annat en som togs fram då de gjorde en översyn av avloppssystemet i gatan. På den kartan finns uterummet med och även en annan liten byggnad som var borde då jag flyttade in. Uterummet är runt 15 kvm, så skulle kunna gå som en attefallstillbyggnad, Men en attefallstillbyggnad får väl inte vara en tillbyggnad till ett
51 svar · 15,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det går bra med enkel skruv också, skadar inte med dubbel dock.
14 svar · 1,8k läst
·
A
Annaonym: [citat] Hej, Det blev tyvärr en dyr historia. Kan inte direkt rekommendera dem. 🙄
2 svar · 3,6k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Förutom att du är otrevlig och bryter mot forumets regler för projekttrådar anser jag att du har dålig smak. Zink eller mässing är varken snyggt eller bekvämt, detta vita är ursnyggt mot stenväggen just för att det bryter och ger kontrast! Om du vill ge den typen av råd förslår jag att du hoppar till de forumdelar där folk faktiskt frågar.
183 svar · 78,0k läst
·
N
Nedam: Vi har byggt ut 115kvm förra året där vi anlitade hantverkare för gjutning av grund med golvvärme, stomme, tak och papp. Gick på strax under miljonen. Med i det priser är också fönster, lertegel och panelbrädor.
2 svar · 2,2k läst
·
H
Hêso3: [citat] Hej, Har ni inrett vinden? Om ja, vad gjorde ni för något och vad kostade det ungefär? Byggde ni till en trappa?
7 svar · 6,8k läst
·
R
reta: [citat] Ja precis, jag hade duk över hela området och sen fyllde jag med sten/grus i hålet och la plattorna överst
5 svar · 3,3k läst
·
K
Krulle_100: Jag håller med dom flesta här. Förslaget ser inte roligt ut. Vi såg i helgen ett hus live som tillbyggnaden skulle se ut. Ser inte lika charmigt ut längre men kanske går att lägga till något för den känslan. Tog en bild på huset bifogar den.
17 svar · 6,6k läst
·
S
Söderslätt: https://www.tegelmaster.se/tegel-produkt/persa-eco/ ligger väldigt nära.
2 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Is eller kallt på översidan och tö med stor fukt i luften som avsätter sig på undersidan och kondenserar, naturfenomen.
3 svar · 1,3k läst
·
M
maria01: en murphy bed är ju ett alternativ
1 svar · 1,3k läst
U
Anonymiserad 405730: [citat] Det vet man aldrig om exakt orsak det är många faktorer som kan påverka.. Detta är jättevanligt så absolut ingett att oroa sig för..
3 svar · 1,0k läst
·
M
mw ww: Körde till slut på en variant av wellpapp luftning nedtill och oljehärdad board uppe i taket!
7 svar · 2,5k läst
·
R
Robbban77: Är det såpass effektivt att bara lägga in en EPS skiva? så samma energi men de ger mer?
24 svar · 3,1k läst
·
T
Tjrex: Kapillärkraft. Vissa tillverkare av kanalplast har försäkt lösa detta med tejper. Ibland runtom nederkanten på skivan för att täppa igen hålen å ibland uppe på skivan mellan den och avslutningsprofilen i aluminium. Det senare är nog att föredra.
1 svar · 2,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag skulle spika råspont med spikpistol och sedan gipsa, måla och tapetsera. OSB är ju varken svenskt eller bättre än plywood så det är ju ett val man kan behöva göra om man inte har råd att välja svenskt spontat virke eller Vänerply.
1 svar · 1,1k läst
·
R
RiKr: [citat] Det kan absolut gå, man behåller då överramen på de bef takstolarna och ställer de nya intill. De nya takstolarna levereras förslagsvis utan tassar. Geometrin måste givetvis stämmas av så att de faktiskt går att få in de nya på plats.
5 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.