2 374 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Har det någon betydelse vad man kallar sin tillbyggnad?
Detta stämmer väl inte. Reglerna för avvikelser från detaljplanen, det som kallas för "mindre avvikelse" och efter 2010 "liten avvikelse" har varit desamma sean PBL infördes 1987.H hempularen skrev:
Snarare är det så att olika byggnadsnämnder inte har följt lagen tidigare men att med ökad kunskap och pensioneringen av de egensinniga 40-talisterna och därmed 80-talisternas inträde på bygglovsavdelningarna så har regelefterlevnaden blivit bättre.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som jag uppfattar det så skrevs inte lagen egentligen om på den punkten. Men man inpräntade i bygglovsavdelningarna vikten av att följa regelverket, i samband med att lagen sågs över. Och jag undrar om det inte dessutom infördes sanktionsmöjligheter mot bygglovsavdelningar som bröt mot PBL: Det var väl ungefär då som Ekerö kommun blev av med sin rätt att ge bygglov, länstyrelsen tog över handläggningen (tills chefen byttes ut) eftersom en mycket stor andel av bygglovsbesluten i Ekerö kommun ändrades efter överklaganden. Vissa fick bygglov för hus som avvek extremt från detaljplanen (typ 3 våningar där detaljplanen sade 1 våning, och dessutom 50% större byggnadsyta än tillåtet osv), andra nekades bygglov trots att de följde detaljplanen till sista millimetern. Har för mig att ca 70% av överklaganden gick igenom.Claes Sörmland skrev:
Detta stämmer väl inte. Reglerna för avvikelser från detaljplanen, det som kallas för "mindre avvikelse" och efter 2010 "liten avvikelse" har varit desamma sean PBL infördes 1987.
Snarare är det så att olika byggnadsnämnder inte har följt lagen tidigare men att med ökad kunskap och pensioneringen av de egensinniga 40-talisterna och därmed 80-talisternas inträde på bygglovsavdelningarna så har regelefterlevnaden blivit bättre.
Så uppfattar jag det också. Att det drevs en informationskampanj. Men lagen var densamma och ändrades inte där 2010 när PBL reviderades. Tillsynsdelen var ny för mig.H hempularen skrev:Som jag uppfattar det så skrevs inte lagen egentligen om på den punkten. Men man inpräntade i bygglovsavdelningarna vikten av att följa regelverket, i samband med att lagen sågs över. Och jag undrar om det inte dessutom infördes sanktionsmöjligheter mot bygglovsavdelningar som bröt mot PBL: Det var väl ungefär då som Ekerö kommun blev av med sin rätt att ge bygglov, länstyrelsen tog över handläggningen (tills chefen byttes ut) eftersom en mycket stor andel av bygglovsbesluten i Ekerö kommun ändrades efter överklaganden. Vissa fick bygglov för hus som avvek extremt från detaljplanen (typ 3 våningar där detaljplanen sade 1 våning, och dessutom 50% större byggnadsyta än tillåtet osv), andra nekades bygglov trots att de följde detaljplanen till sista millimetern. Har för mig att ca 70% av överklaganden gick igenom.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Klicka här för att svara