Utbyggnad och tillbyggnad
JKrister: Ja det är ju lite väl mycket. Man kan ju även kolla vad du har i väggarna och fixa ett uvärde ca 50% bättre i taket. Men med 170 takstol är det smudigt att bygga 5cm luftspalt o lägga i 120 isolering i facken. Sen kade jag valt att återanvända 195 isoleringen o då lika gärna i ett bräde, alltså reglat 195 reglar tvärs takstolarna. Fast främst hade jag ju mätt till så att man
Dr Trä: Typ 40 cm bred. Sen får du göra armerings byglar i formen, har för mig att det är 30 cc på dem och längsgående armeringjärn som du najjar ihop byglarna med.
HaspAllan: Tack pelpet! Jag har varit i kontakt med en bygghandel idag för att kunna få materialpriser på de båda alternativen. Såhär innan så känns förlängning och höjning som ett bra alternativ materialmässigt + massor med arbetstid =)
billy_baver: [citat] Nej, inte alls Givetvis gör du en geoteknisk undersökning innan du går vidare. Lika självklart som bygglov. Skulle villkoren inte visa sig passa slänger du bara skissen i runda arkivet.
Bältesclip: Har du läst och studerat detaljplanen? Du kommer inte kunna "gå runt den" utan att utföra ett svartbygge. Att ändra detaljplan kommer knappast hända bara för att ni vill bygga på annorlunda sätt. Kan du inte lägga upp detaljplanen här? Det finns många kunniga här som kan hjälpa till med förslag, om förutsättningarna är kända så klart.
Fredda Wedin: Tänkte börja i september så jag kan utnyttja rot för bägge år. Det är hederlig stående träfasad och tegel(eller är de klokare att satsa på plåt?) En annan fundering jag har är också om ja måste dränera den sidan före då huset har källare och utbygget torpargrund ?
niklas369: Ja altanen har plasttak idag och är uppreglat med 45x220 som takstolar. Altanen står stabilt idag men jag kommer att förstärka med ett par rejäla plintar. Tänkte mig 225 hål som är 100 cm djupa och fylla med betong, det bör väl det palla? Det ska vara ett sovrum på 25 m2 inget annat. Har du nåt gott råd hur jag ska göra när jag ska fästa in dom nya reglarna mot det gamla
robsan: Vad tror ni om golvvärmen? Jag har planerat att köra med elfolie 80w/m2 med laminatgolv ovanpå. Det är billigast, enklast och bygger inte så mycket på höjden. Är inte sugen på klinker. Läste någonstans att man i hall/entré rekommenderar 80-120w/m2 och på en annan sida 60-150w/m2. Kommer mina 80W att räcka till i en farstu med tre ytterväggar? Vill ju gärna att snö och slask ska
Marlen Eskilsson: Det kanske går att bygga en vinkel också, men då blir det stort! Något i den här stilen då (fast falurött förstås). Av Heidi Mikkalsen http://www.dreamsandcoffee.se [bild]
Daniel Sekelj: Börjar med lite bakgrundshistoria av hur jag hamnade i huset och hur konstruktionen ser ut idag. Jag flyttade 2011 in i huset som jag köpta av min farmor när hon flyttade till lägenhet, hon i sin tur köpte stugan i början av 90-talet och den rustades och byggdes ut runt -95. När huset rustades sattes det in ett nytt innertak under det gamla med 45 reglar och gips vilket har resulterat i en
mjaensson: [citat] Då räcker det ju med att de undre syllarna är tryckt. Lite billigare då :) Bra, hade tänkt sidor av trall med någon cm mellanrum. Ok! Räcker det med överlapp då, eller måste det till tejp för att det ska bli tillräckligt lufttätt?
pelpet: [citat] Tackar. Jag måste säga att jag är böjd att hålla med :). Prata med leverantören så kan de nog fixa någon bra lösning. Några lösningar som jag skulle kunna tänka mig: Gör arbetet under sommaren, kapa fjärrvärmen och riv upp rören, gjut grund och stomres. Sätt in en billig sunk-VVB som du köper billigt som stryk på blocket för att fixa varmvattnet under tiden. Hur djupt
Avemo: Jag tror att det är svårt att få den delen att passa till det huset. Det är ett stort tak som sluttar brant nertill. Det kommer att bli en stor kontrast med ett låglutande tak. Jag skulle prova att låta utbyggnadens främre vägg liva med befintlig förstuga och låta taket luta så mycket som möjligt med hänsyn till takhöjd invändigt. Eventuellt kan det också vara valmat så att
pelle242: En flvp funkar rimligen som elpanna till att börja med. Dom är såpass billiga begagnade att det vettigt att göra så. Dock tycker jag egentligen att det är viktigare att ta tag i ventilationen än värmen.
Elina Blom Westergren: Jag betalade strax över 500 000 kronor för materialet (exklusive material för sammanfogningen av de två husen och materialet till plintarna, cirka 9 000 kr) för 90 kvm i två plan. Men då är det fritidshusstandard, dock tilläggsisolerat. Det ingick ingen el, rör, färg, vitvaror osv - bara själva huset med stomme, fasad, tak, innerväggar, fönster, innerdörrar, ytterdörr, handtag
Fredrik Lund: Hej, jag tar upp tråden igen då jag verkligen behöver hjälp. Vad tror ni om en sådan här utbyggnad, och taklösningen, skulle man kunna bygga så för att få en bra vinkel ut mellan taken som ligger mot varanndra- [bild] [bild] [bild]
Norrlandskusten: Vi har 0.5 m till tomtgräns och ca 1 m till grannens garage... Allt verkar möjligt.
Greven-RC: Problematiken uppstår då det ska husera båtar i lokalen, så stöttor är uteslutet. Men, jag vill fortfarande kunna utnyttja ovanvåningen till gästutrymme eller något liknande. Spännvidden är 10750 och det ställer som sagt till det en del, är det någon som har funderingar eller förslag kring en lösning? Mvh
thomas33: Du har enbart fyra mindre som ligger under bodarnas golv, men det är mer en transportteknisk orsak. Skulle bli svårt att flytta dem med en truck, om inte det utrymmet skulle finnas där. Dina bodar kommer att stötta varandra och ha en mur runtom. Eftersom de skall stå där permanent så rekommenderar jag att du svetsar ihop dem undertill.
byggtill: Hej ! Vi bor i ett enplans Gullringshus på 124 kvm med taklutning på 27 grader. Vi funderar på om det är möjligt att stötta om takstolarna och inreda en del av vinden. Kanske 1/3 av den. Takhöjden från takstolens nedre bräda(ovankant) till takspetsen underkant på takstolen är c:a 3,3 m. Är innerväggarna dimensionerade för detta ? Vi bor i Kalmartrakten så kunniga hantverkare kan
Marlen Eskilsson: Har idag publicerat en artikel om vad det kostar att bygga till. Kommentera gärna i artikeln vad din tillbyggnad kostade! http://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-huset
mandg: har tänkt på detta men det löser endast invändig takhöjd då frugan vill att befinliga tegelväggar skall gå i linje med de nya......sedan vet jag inte hur kommunen ställer sig beträffande "tillgängligheten" som de så fint vill att man redovisar....i bygglovet.
tombe691: någon som har några mer tankar att dela med sig av, funderar på kostnadsfördelningen mellan material och arbete. Vad är det man räknar med ta längst tid. Gräva och sånt kan man ju säkert göra en stor del själv...
pelpet: Ett alternativ kan ju vara att sätta in ett isolerat skåp med en frostvakt om det inte är så mycket köldkänsliga saker som ska förvaras.
thomasx: [citat] Har du någon bild, vore intressant att få se hur det funkar med förhöjt liv och mansardtak på det.
Magnus_Andersson: Hej alla, efter moget övervägande har vi kastat denna plan i papperskorgen. Vi insåg att bygget och resten av huset skulle vara klart lagom tills ungarna flyttar hemifrån, och att vi skulle vara tvungna att snåla med alla semestrar fram tills dess. Nu blir det en mindre ombyggnad i befintligt plan inom ett par år för att få ett rum till, samt hobbyrum och en extra toalett i källaren i
zeltber: Jag förstår, så här i efterhand hade jag också tolkat bilden på det sättet. Altanen står ej på juten grund, men det finns en rätt så naturlig avsats att fortsätta en förlängning av huset. Vilket på ett sätt skulle räcka för ett större kök, men samtidigt ge ett väldigt långsmalt intryck som dessutom skulle bli väldigt högt vid tillbyggnaden på grund av den kuperade tomten.