Har köpt hus. Eller, tekniskt sett har vi bara skrivit på kontraktet, ej fått tillträde ännu så jag ska väl säja är i processen att köpa hus.
Boyta 200 m[SUP]2[/SUP] + källare och vind. Vid överlåtelse besiktning hittades det lite röta på råsponten på ena sidan, så nu i vår kommer vi att byta tak enligt rekommendation av besiktningsman. Lika bra att göra allt på en gång då taket är gammalt och vi räknade med att byta det inom ett par år iallafall. Snarare än att bara laga skadan, även om den ej är jättestor.
Nuvarande vind har en takhöjd på c:a 1,5-1,6 meter. Alltså ej användbar för annat än att lagra skräp... errr jag menar förvaring av gubbens värdefulla skatter.
Funderar på hur mycket dyrare och omständigare det skulle bli att när taket ändå ska bytas höja takhöjden något. Om i fall att man någon gång i framtiden skulle få för sig att inreda vinden.
Nu skall det väl sägas att vi behöver ej det extra utrymmet, ej ser någon anledning att vi skulle behöva det. Inga barn, inga barn planerade. Även om det skulle bli tillökning har vi ju för sjutton 5 sovrum som det är. Torde väl räcka kan man tycka.
Men... när man ändå är där uppe, har alla byggnadställningar på plats och hantverkare inhyrda... Och taket ändå ska av. Är det är lite frestande att få det gjort. För gör vi det inte nu gör vi det nog aldrig.
Så forum-människor, övertala mig med fakta om just hur onödigt och dyrt detta lilla tilltag skulle vara.
Hur mycket plats behöver igentligen två vuxna människor?