S
SysterSandra: [bild] Jag har blivit helt förälskad i denna och vill göra så på vår framsida!
1 svar · 3,0k läst
·
larsbj
larsbj: Kanske från 200000:- och uppåt
1 svar · 2,0k läst
·
J
jimmyboy_666: Vi byggde ut vårt hus 2010 med 30 kvm. Hade hjälp med stomresning och ett färdigt tak med papp och pannor sen gjorde jag resten själv. Gjorde även lutning på garagetaket i samma konstruktion så takytan var ca 70 kvm. Detta kalaset kostade 300 000kr helt färdigt med färdiga ytskikt invändigt. Men oj vad jobb det var när man ska jobba samtidigt och småbarn..
8 svar · 6,4k läst
C
calle336: Halloj Vi skall bygga ut vårt hus med krypgrund. Jag velar nu om jag skall gjuta platta eller fortsätta med krypgrund. Om jag nu skulle välja platta så måste ja ju. mura en stödmur och sen fyll upp med något för att få golven i samma höjd. Det rör sig om ca 1,2m. blir ju 20cm makadam och 60cm cellplast vad ska jag fylla resten med? mvh calle
0 svar · 2,2k läst
larsbj
larsbj: Stålbalk eller limträ smaksak och ev utrymmesfråga. här kan man kolla själv http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
6 svar · 4,7k läst
V
vesa1981: Tack snälla pumba då ska jag gå ut pch borra lite i värmen :)
2 svar · 1,9k läst
B
Baloshi: Hej! Skall göra en tillbyggnad till en stuga senare i höst. Farsan skall ha ett uterum för året runt bruk är det tänkt. Huset är en liten stuga från 60 talet,med en gjuten altan. Jag är inte proffs på detta men vill ändå att det skall gå rätt till. Den här gjutna altanen leder mig till några frågor. Den är gjuten på massa stenblock och verkar stabil men frågan är ju om den
0 svar · 1,5k läst
haavard
haavard: Du kan fråga nuvarande ägare om de kan göra dina åsikter till sina.
4 svar · 3,8k läst
B
Bergsmossen: Har ett hus med torpargrund där en av två ventilationsöppningar till krypgrunden tidigare gick till krypgrunden under tillbyggnaden. Krypgrunden i tillbyggnaden fick sedan betonggolv och blev en typ av kallförråd och ventilationsöppningen till krypgrunden under grundbyggnaden fick monterat ett rör ¢120 med en 90 graders böj som pekar uppåt genom golvet. Nu håller jag på med att
0 svar · 1,9k läst
T
TomHed75: Hur ska man tänka om man ka lägga nytt tak [bild] Det t formade huset ska alltså bli en fyrkant på ca 10x9m Fönstren på övervåningen är halvstora på långsidorna och fullstora på gavlarna. På insia är det bara en liten vinkel i taket på långsidorna Ska nu byta tak o stolar så att det blir ett sadeltak eller ev brutet sadeltak. Då tid och pengar spelar in blir det troligtvis
0 svar · 1,5k läst
·
T
TomHed75: [bild] Om man ska bygga ut som bilden visar(hall till vä badrum hö), ska man nita fast grundplattan på nåt sätt i befintlig huskropp? Det blir gjuten platta 3x3 m, ska vara både el o vattengolvvärme. Slangarna ska utgå från badrummet(streckade till höger där även acktank etc finns) Det streckade till höger är redan ett badrum men det ska helrenoveras. Är i nuläget krypgrund där
0 svar · 1,5k läst
·
G
Generellt: För kännedom, om någon skulle vilja veta, blev vi rekommenderade Siponexblock istället för Lecablock. Tydligen är siponexblocken isolerade...
3 svar · 2,2k läst
W
wsp: Hej, planerar en tillbyggnad. Tyvärr så hamnar den ovanför där bergvärmerören är dragna. Dvs rören (tur & retur) som går ned till borrhålet. När vi gjorde bergvärmeinstallationen grävde vi ett dike, typ 1m djupt och 7m långt. I detta dike lades rören och sedan grus och makadam på. Skall man gräva upp detta och göra ngn slags kulvert? //WSP
0 svar · 1,7k läst
C
classe66: Det jag funderar över är om man skall isolera balken på nått bra sätt specielt ändarna som kommer att ligga på halva stomen. om det är 20 minus tex. men även resten av balken.
3 svar · 2,2k läst
D
Deamon333: Ok låter bra. Sätter upp mineriten i samma veva så ska not va lugnt. Tack Jonas
4 svar · 1,9k läst
V
Villan32: Jo. Men det blir Max 2 meter för sen faller vi på 4,5m mot tomtgräns och där är det stopp sa de på stadsbyggnadskontoret. Och ett sovrum där blir litet. Och på längden så måste vi kapa ett sovrum och då behövs två nya och uteplatsen ryker. Så taklyft verkar enda rätta. Vad det nu kan kosta totalt. Någon som gjort och vet?
2 svar · 3,2k läst
·
B
Bobo Wieland: Hörde efter med kommunen och fick trevligt svar. Vår fastighet ligger visserligen inom detaljplanerat område, men: [citat] Så i varje fall i detta fall är det en tillbyggnad. Och det är 15m2, inte 7,5m2 som gäller. :)
4 svar · 3,3k läst
S
sankaboy: Ok. Får försöka förstå mig på formlerna själv då i väntan på att få tag på en konstruktör. För att ta reda på hur väggarna är uppbyggda i nuvarande tillbyggnad. Kan man borra ett hål på typ 2cm i diameter och titta in med liten kamera som går att peta in eller behöver man öppna större?
7 svar · 3,6k läst
·
D
David_Berglund: Frågan är ställd utifrån perspektivet extriör design/arkitektur där det vore intressant att höra subjektiva åsikter om huruvida det är en tilltalande tillbyggnad/förändring. Jag själv tycker det ser ut som "ett helt nytt hus" men faktum är att av husets totala vägg-omkrets på 45m är det en rak vägg på 9,5 som byggs till i markplan, alla andra väggar får "bara" ett förhöjt
3 svar · 4,5k läst
·
C
cem77: Ser ju ut på bilderna som om "byggarna" redan skruvat genom taket? Är väl läge att ta bort och lägga ny papp då :S
12 svar · 22,3k läst
·
Villa vista
Villa vista: Börja med att begära ut detaljplanen från kommunen, kolla om det går att bygga där ni tänker bygga. Om ja, sök bygglov, fixa KA Efter bygglov ta in offerter från entreprenör/entreprenörer för arbetet Efter startbesked, kör igång.
1 svar · 4,5k läst
A
ACCEPT: Jag vet inte om jag skrivit ngt om att flytspackla. Men det kommer vi inte göra. Projektektet drar ut till våren/sommaren 2015 då projektet har utvidgats. Vi kommer gjuta en ny platta på ca 50m2 med 300 mm cellplast och golvvärme. Antagligen lejjer vi ut den delen. Framför där blir det en carport som vi inte bestämt om vi ska gjuta platta till eller ha sten eller grus... Kan va bra med
23 svar · 19,1k läst
·
B
buffyboy: Du kommer, så till vida att förslaget klubbas, ha rätt till komplementbyggnad på tomten på 25kvm. Du kommer få göra tillbyggnad på ditt hus på 15kvm. Detta kommer du kunna göra med bara bygganmälan och i strid med gällande detaljplan och med en befintlig frigga på tomten. Oj vad det kommer börja byggas....:wow:
1 svar · 2,0k läst
mmmmagnus
mmmmagnus: Varför vill du det? Är det oljehärdad masonit duger väl det! Det brukar vara en rätt vanlig lösning på lockpanels- eller pärttak. Annars har jag sett att det läggs någon form av duk vid takomläggningar nuförtiden, det borde funka på lockpanel. Skaffa dig inte mer jobb än du behöver! Sen det där med 1909, ditt hus är förmodligen äldre :-)
2 svar · 1,9k läst
P
PKL: Hej! Snart ska det målas utvändigt. Hade tänkt måla den nya delen i en mörkare grå kulör och den gamla i en ljusare som harmonierar. Har ni gurus några tips här? Ett annat alternativ är att måla hela huset i samma kulör.
18 svar · 9,1k läst
·
H
Helenaopeters: Vi funderar på att köpa följande hus men skulle önska tips och idéer på hur vi kan bygga till. Vi behöver ha tvättstuga, groventre, badrum med duch/bad samt gärna ett sovrum till. På nedre plan finns idag kök och vardagsrum. Kök till vänster om entren och v-rum till höger. Hur hade ni gjort? Ska tilläggas också att det till vänster om huset ca 50 meter ner ligger mälaren. Har
0 svar · 1,5k läst
·
E
ErG: hej, Som rubriken säger, skulle vilja veta lite mer kring byggnadskreditiv. Vad har du renoverat, byggt till eller köpt på ditt byggnadskreditiv från banken? Fick du låna det belopp du ville? Blev du ifrågasatt? Vilken bank har du? Jag och sambon ska byta till en gemensam bank och eftersom vi köper ett renoveringsobjekt vill vi se att det i framtiden finns möjlighet för ett ev lån till
0 svar · 2,1k läst
G
Grandell79: Ska uttaget vara i framkant eller bakkant? Gissar mot husfasader så den trycker mot stolparna. Så kan man ju regna raka reglar till innertaket däri. Takstolar uppe på bärlina? Gersåga o balkskor i bakkant.
6 svar · 2,7k läst
hantverkare1
hantverkare1: En vettig byggfirma bör kunna hjälpa dig
1 svar · 2,5k läst
Oldboy
Oldboy: Din lösning är ju enklare iom att att på det befintliga huset är det i stort sett endast gavelpanelen som påverkas. Nackdelen är att din tillbyggnad inte blir lika stor i ytan. Tror att det är därför som de andra alternativen används mycket. Sedan kan det ju vara så att om taket ändå börjar bli dags att lägga om så gör det inget att en tillbyggnad kräver dockning mot spont och
2 svar · 9,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.