Utbyggnad och tillbyggnad
Grandell79: Ska uttaget vara i framkant eller bakkant? Gissar mot husfasader så den trycker mot stolparna. Så kan man ju regna raka reglar till innertaket däri. Takstolar uppe på bärlina? Gersåga o balkskor i bakkant.
Oldboy: Din lösning är ju enklare iom att att på det befintliga huset är det i stort sett endast gavelpanelen som påverkas. Nackdelen är att din tillbyggnad inte blir lika stor i ytan. Tror att det är därför som de andra alternativen används mycket. Sedan kan det ju vara så att om taket ändå börjar bli dags att lägga om så gör det inget att en tillbyggnad kräver dockning mot spont och
creepah: Tack för tipset på trådarna ☺ har nån halvflummig tråd i projekt forumet som jag antagligen kommer lägga upp bilder i.. När jag väl får tummen ur o kör igång ☺
bjomape: Det låter riskabelt. Kanske värt att titta på nåt sånt här: http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/plywood/takplywood-tg2-2400x1220mm# http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/plywood/takplywood-tg2-v-2400x1220-mm#
huggan: Du har tolkat det rätt. Det ska vara fristående.
eyermann: I Augusti - 13 startade vi vårt första husprojekt genom att ta första spadtaget på vår tillbyggnad. Vi är ett par som har stort intresse men relativt lite erfarenhet därför har detta forumet var till stor hjälp. Genom det vi har gjort har man lärt sig mycket och hoppas att det är någon som kan få inspiration och få sina frågor besvarade. Det vi har tagit in hjälp med är vvs, el
SBH: slår man kilarna för mycke. så kan din vägg göra mer skada än nytta. du skapar ett trycka rakt ner i väggen. finns inget som hindrar den i sidled.
Oldboy: Det stoppar ju upp drag, så det tycker jag verkar högst lämpligt. Stoppar man upp tjuvdrag så minskar också risken att blåsten trycker in och upp vatten på oväntat sätt/ställe vid busväder.
keann: Vilket program använder ni för att rita i datorn? Exemplet jag laddade upp är lite för att visa vilken sort av farstu jag hade tänkt. Håller med om takutsprånget och att jag ska ha samma takvinklar. Såhär har jag kommit fram till att jag vill ha just 3.5 meters bredd. Dörren är 150 bred och på varje sida om dörren vill jag ha en meter ytter mått så jag får plats med förvarings
JKrister: [citat] Tyvärr är det inte årets sallad, men snart så
biggles34: Perfekt, tackar! Blir snart en tur dit
mandg: För er information behövs inte rivningslov om du skall bygga "över" befintligt. rivningslovet är inkluderat i bygglovet, dock måste man ha en rivningsplan / miljöplan.
hakaner: Men ett U-värde på hela konstruktionen skulle ju ge ett svar på frågan...
cederbusch: Jag tittade lite på Bauhaus och där fanns fler dimensioner. Men ofta är balkarna i 6-meterslängder, lite bökigt att hämta med kärra. Så med frakt och alla beslag, skruv mm så är det frågan om det skulle löna sig! Man får ju också värdesätta tiden man slipper fara omkring och köpa grejerna. Med SKB får man allt hem till dörrn. Så jag lutar nog åt att köpa färdigt.
cederbusch: Själv var väl en definitionsfråga förstås. Har hjälpsamma grannar för de tunga momenten så det ordnar sig nog.
mexitegel: Så var det ja, visste att jag läst det någonstans men kunde inte hitta det. Tack. 4 Juni vet vi :)
injonil: En faktor som många bortser ifrån är att det pris då kan få ett jobb gjort för är vad någon är villig att göra jobbet för. Det spelar mao ingen roll att man kan härleda material + timmar x rimlig timtaxa till x kronor, det är vad byggföretagen du gör förfrågningar hos vill ha betalt som avgör.
Bygg för hälsan: Vi ska ha en gasolkamin i vår nya tillbyggnad och har några funderingar.... Det kommer att vara undertryck i huset, hur undviker man att det ryker in? Kan man leda in avgaserna direkt i frånluftskanalen och in i värmesystemet? Hur löser man det med tanke på att det blir rätt hett när man eldar. Några ideer?
Stilig: Kanske för att jag sökt efter fel "ord", hittat nu. Ledsen för dum fråga! =D
gizmo007: Jag har byggt en vår/höst altan på 16m2. Tak(42mm 1,0u) och fönsterpartier(tvåglas 1,6u) ligger på ca 50kkr Konstruktionen är byggd under två somrar, sommar ett byggdes altan delen med trall på ca 40m2 varav den inglasade delen är på 16m2. Kan tillägga att jag gjöt plintar så därför byggde jag inte inglasningen direkt utan väntade en vinter så att den fick sätta sig. Sommar
fahlis: Även önskemålet "… så stor takkupa som möjligt" talar för en frontespis.
lenaalm: Vi har tre barn nu :) tror inte det blir någon mer men vi är ju ännu unga så man ska aldrig säga aldrig ;) men i så fall går vårt sovrum vi har nu att dela till två små rum till barnen. Så med ett nytt sovrum till oss så klarar vi oss fint sen :D
Denar: En billig lösning kanske kan vara att bygga om hela garaget till bostad. Antingen avstår ni från garage eller så kanske ni har möjlighet att använda uthuset som garage, alternativ bygga ut uthuset med garagedel.
cederbusch: Har börjat filura på att bygga uterum och funderar på hur man gör en fuktsäker isolerad grund i trä för uthuset. Det ska kunna användas året om. Behöver komma upp någon meter så det blir att ställa på plint. Jag är med på hur det ska reglas upp och isoleras. Men sen? Jag vill inte ha imp. trall invändigt men vad ställer jag glaspartierna på? Och hur hindrar jag vatten att rinna
HaspAllan: 1. 45x45 räcker då det inte bär något. Så att Regla i takstolen för att få till måtten är nog det enklaste. Så länge du ej gör någon åverkan på takstolen räcker 2"2 förstås. 2. Hur sitter fönstrerna på övriga fasaden? Montera fönstret i samma djup och sedan får du en redig smyg invändigt.. Visst det kanske blir lite väl men det är ju förutsättningar du har att jobba
HaspAllan: Har svårt att tro att kommunen har synpunkter på att man bygger en rejäl altan :) Idén om uterum har du ej i tankarna nu.. En riktig grund för att undvika tjälskjutning är bara hängslen och livrem
Peter2400: 8.5 mm borr till vanlig M10x1.5 En "vanlig" gängtapp är till för just järn/stål. Om du ska smörja eller inte beror väl på hur många hål du vill att gängtappen ska hålla för, gängorna kommer att duga till ändamålet hur du än gör dom.