Hej på er byggare.

Jag har en fråga angående att fästa den inre bärlinan för balkongen på fasaden.

Huset är ett suterränghus med murad nederdel och trästomme ovan med träbjälklag mellan våningarna. Den murade delen har ovan fönster en armerad lecabalk med isolering (200 hög). ovan den en gjuten leca-u-block (200 hög) och sist innan trästommen en 100-leca (100 bred, 200 hög).

Golvet till balkongen ska vara i nivå med ovansidan på den övre leca-stenen. Balkongens inre bärlina tänkte jag en 145:a och reglarna likaså.. Men hus ska jag fästa den inre bärlinan? Jag har tre förslag:

1. Fästa bärlinan i u-blocket och ha reglarna liggande ovanför den. Fördel: bärlinan sitter som sten. Nackdel: En mindre estetiskt tilltalande bärlina som syns från altanen nedanför.

2. Fästa bärlinan i den övre lecastenen med feta franskskruvar som går i i bjälklaget (i ändträet), reglar i balkskor från bärlinan.

3. Fästa bärlinan i den övre lecastenen med genomgående bultar.

Nackdelen med förslag 1 och 2 är att innanför den övre lecastenen sitter en västkustskiva som köldbryggebrytare och den försämras med den lösningen. Vet heller inte om lecastenen tål påfrestningarna.

Vad tycker ni och har ni andra förlag på lager?

//Hälsningar Jonas.

4.
Ankarmassa i perforhylsa och galvad gängstång M12 in i LECA'n.
OM jag höftar till det, en stång i överkant och en i nederkant av bärlinan på cc 120cm.

Men! Kolla i respektive tillverkare av ankarmassa vad de rekommenderar.
T.ex. i detta dokument.

Balkskor och därmed bjälkar i samma plan/nivå.

Kanonbra alternativ, det uppfyller alla mina önskemål. Tack så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.