Hej, har också en krypgrund och planer på vinkällare, dock har jag en övervåning att göra först så detta projekt kommer dröja ett tag. Jag har tänkt liknande en "spiral cellar" googla det.

Min tanke var att bygga upp en rund "ram" av lecablock eller rundade betongblock, har än så länge bara lekt med tanken så vet inte om det går att göra så :)

Ventilation vet jag inte hur jag ska lösa, vet faktiskt inte hur varmt/kallt det blir där nere men får sätta ner en termometer och se efter.

När "ramen är färdig" kommer jag gjuta hyllorna i cement, se bloggen husplaner, det är typ så jag tänkt göra förutom att jag då inte kommer kunna få in hela Brunnsrör i grunden.
När hyllorna är gjorda kommer jag likt husplaner ha lite Leca emellan hyllor och ram, sedan bara stapla upp. Gjuta på golvet och en spiralstege, förhoppningsvis har jag även vunnit på lotto tills dess och kan specialbeställa en superhäftig glaslucka, annars får set bli någon annan lösning på själva luckan :)

Detta borde väll funka?

Vill också ha ner el med någon mysig belysning, vore snyggt med glasluckan! Vinkällarens placering kommer förmodligen bli i tvättstugan då det är högst i grunden där, om det går annars så hamnar den i köket istället och det är det vi helst vill, dessvärre är det berg direkt under så går inte att gräva ut något :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.