Sitter och ritar på en tillbyggnad på huset.
Det är ett Eksjöhus, 1,5plan med kvadratisk bottenplatta 8,4m. På grund av fastighetsgräns och inre planlösning lutar vi åt en utbyggnad av halva huset bakåt. Det innebär ett större och ljusare vardagsrum på nedre plan och en flytt av ett av sovrummen på övervåningen för att göra plats för ett allrum där sovrummet tidigare låg.
Detaljplanen tillåter 20kvm BYA så man landar på runt 4,4x4,5m.
Såhär ser skissen ut idag, någon som har någon kommentar på skissen? Funkar det med ett halvtak såhär?
Det är ett Eksjöhus, 1,5plan med kvadratisk bottenplatta 8,4m. På grund av fastighetsgräns och inre planlösning lutar vi åt en utbyggnad av halva huset bakåt. Det innebär ett större och ljusare vardagsrum på nedre plan och en flytt av ett av sovrummen på övervåningen för att göra plats för ett allrum där sovrummet tidigare låg.
Detaljplanen tillåter 20kvm BYA så man landar på runt 4,4x4,5m.
Såhär ser skissen ut idag, någon som har någon kommentar på skissen? Funkar det med ett halvtak såhär?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om detaljplanen anger att det skall vara 1-plans hus och /eller byggnadshöjd 4,5/5 meter kan det bli problem eftersom tillbyggnaden är i två plan och har en byggnadshöjd på ungefär 6,5 meter.
Får du bygglov ser jag inte några problem.
Får du bygglov ser jag inte några problem.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Skulle du kunna visa en verklig bild på huset? Jag har lite svårt att tänka mig in i det. Hur är det med väderstrecken?
Spontant är jag tveksam, känns som mycket jobb för ganska lite utbyggnad plus att du får en konstig form på huset. Jag hade hellre försökt få till ett undantag från detaljplanen och byggt ut hela huset i längsled.
Kolla också på möjligheterna att göra en attefallsutbyggnad om du behöver ett extra sovrum.
Kolla också på möjligheterna att göra en attefallsutbyggnad om du behöver ett extra sovrum.
Sådär, nu börjar ritningarna trilla på plats.
Husets bottenplatta är 8 440x8 440mm och vi har tänkt göra tillbyggnaden 4 400x4 500mm.
Genom att flytta trappan får vi då plats med rätt mycket mer förvaring på nedre plan + får till ett allrum + ett litet sovrum/klädkammare på övre.
Trappan byter vi ut från att vara en helt inbyggd till att vara en öppen, utanpåliggande.
Nedervåning inkl tillbyggnad
Övervåning inkl tillbyggnad
Snitt, tillbyggnad
----
Orginalplanlösning nedervåning
Orginalplanlösning övervåning
Husets bottenplatta är 8 440x8 440mm och vi har tänkt göra tillbyggnaden 4 400x4 500mm.
Genom att flytta trappan får vi då plats med rätt mycket mer förvaring på nedre plan + får till ett allrum + ett litet sovrum/klädkammare på övre.
Trappan byter vi ut från att vara en helt inbyggd till att vara en öppen, utanpåliggande.
Logga in
Skapa konto
Nedervåning inkl tillbyggnad
Logga in
Skapa konto
Övervåning inkl tillbyggnad
Logga in