Byggahus.se

Tillbyggnadsfundering

1. J
    Medlem Nivå 2
    Sitter och ritar på en tillbyggnad på huset.

Det är ett Eksjöhus, 1,5plan med kvadratisk bottenplatta 8,4m. På grund av fastighetsgräns och inre planlösning lutar vi åt en utbyggnad av halva huset bakåt. Det innebär ett större och ljusare vardagsrum på nedre plan och en flytt av ett av sovrummen på övervåningen för att göra plats för ett allrum där sovrummet tidigare låg.

Detaljplanen tillåter 20kvm BYA så man landar på runt 4,4x4,5m.

Såhär ser skissen ut idag, någon som har någon kommentar på skissen? Funkar det med ett halvtak såhär?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-02-18_120949.png

2. haavard
    Medlem Nivå 11
    Om detaljplanen anger att det skall vara 1-plans hus och /eller byggnadshöjd 4,5/5 meter kan det bli problem eftersom tillbyggnaden är i två plan och har en byggnadshöjd på ungefär 6,5 meter.

Får du bygglov ser jag inte några problem.

3. J
    Medlem Nivå 2
    Max 7 meters byggnadshöjd och 35 graders taklutning enligt detaljplanen.

Tack för kommentaren. Får återkomma igen när jag har klart ritningarna på insidan.

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Skulle du kunna visa en verklig bild på huset? Jag har lite svårt att tänka mig in i det. Hur är det med väderstrecken?

5. M
    Medlem Nivå 10
    Ser snyggt ut, i vilket program har du ritat?

6. J
    Medlem Nivå 2
    Har ingen bild på vårt hus här, men det ser ut som detta, minus uterummet då.

BABF8468-2582-445B-87C9-76C8D27E81EE.jpg

Det står så att bakgaveln pekar åt sydöst. Inga grannar åt söder och väster.

Ritningen är gjord i Sketchup.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Spontant är jag tveksam, känns som mycket jobb för ganska lite utbyggnad plus att du får en konstig form på huset. Jag hade hellre försökt få till ett undantag från detaljplanen och byggt ut hela huset i längsled.

Kolla också på möjligheterna att göra en attefallsutbyggnad om du behöver ett extra sovrum.

8. J
    Medlem Nivå 2
    Sådär, nu börjar ritningarna trilla på plats.

Husets bottenplatta är 8 440x8 440mm och vi har tänkt göra tillbyggnaden 4 400x4 500mm.
    Genom att flytta trappan får vi då plats med rätt mycket mer förvaring på nedre plan + får till ett allrum + ett litet sovrum/klädkammare på övre.

Trappan byter vi ut från att vara en helt inbyggd till att vara en öppen, utanpåliggande.

nedervaning_tillb.JPG

Nedervåning inkl tillbyggnad

overvaning_tillb.JPG

Övervåning inkl tillbyggnad

snitt.JPG
    Snitt, tillbyggnad

----

nedervaning_org.JPG

Orginalplanlösning nedervåning