Utbyggnad och tillbyggnad
bergsby: Jag har inte de kunskaperna så kommer nog behöva anlita en snickare. Men de känns gött veta att man iaf kan bygga om där uppe utan att behöva riva taket igen. Tack för svaren
Avemo: [citat] Det låter som att du har svaret där. Avloppssituationen var så dålig att alla kommer att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp när det kommer. Tills dess är det pengar i sjön om någon måste åtgärda nuvarande avlopp för att använda i bara tre år. Det finns många punkter där lagstiftningen skiljer mellan avlopp och bilar. Här kan man hitta en del info:
tommib: Har gjort något liknande en gång i tiden med IKEA Bestå skåp och hyllor. [bild] [bild] [bild] Mittenbiten där TVn stod täcktes sedemera med ramspänd nålfilt, hittar dock inte bilderna på det nu. Den där möbeln är pensionerad sedan ett gäng år nu men vi har faktiskt kvar Beståhyllorna i en lite annorlunda konfiguration fortfarande. Min nuvarande plan är att gömma allt i en
Abrahamsson84: Tackar för hjälp! Blir till att googla mer och fundera mer... :D Bor på landet och sist på vägen har ca 400m till närmsta granne så så mkt regler gäller nog inte här:wow:
PCLarsson: [citat] Född på 80- eller 90-talet?
Pärran: Ser inte heller någon bild men om du ändå ska gräva ut för en grund kan du väl flytta brunnen.
KnockOnWood: Men vänta nu! Med attefallstugan kom också möjligheten att bygga till med 15 kvm utan bygglov. Men i radhus kan det kanske bli problem med avstånd till granntomter osv. Jag skulle nog ringt och frågat någon på bygglovsavdelningen. De har varit hjälpsamma i Göteborg, i alla fall mot mig :)
Malten: Vad ska altanen användas till ? trägolv släpper ju igenom regn och skönt att gå på, träkomposit lite dyrare variant, finns ju sånnadär galvade stålgaller som är några centimeter tjocka, som brukar va i vissa trappor, kan man nog beställa i vilken storlek man vill, men inte kan väll de va nån höjdare på en altan ?
pingflood: Man måste naturligtvis kunna kontrollera luftflödet. De som byggde in sitt hus i artiklen ovanför har automatstyrd ventilation som ser till att det inte blir för varmt.
Karin Å: Är nyfiken på hur det gick för TS, fick du nån ordning på om du behöver förstärka för trappen?
Lasse B: [bild] Detta ska föreställa mitt fritidshus på 55m2. Ursprungliga huset är "kök-altan" så kom en tillbyggnad i vinkel för badrum o sovrum. Allt på plint och på toppen av en liten kulle, det lutar utför från kök resp. altan. Har ca 10 meter till närmaste tomtgräns. Skulle vilja bygga till lika mycket men hur var m.m.? Avsikten är att det ska bli en permanentbostad VA från kommunen
Lasse B: Godkänt eller inte så är det helt oacceptabelt. Flertalet av oss bygger bättre på fri hand. Är det någon som vill ha betalt så är det nog bara för den/de att göra om
Lolight: Hmm, jag är ganska säker på att du är lite äldre. Kan säkert en hel del både om bygge och annat. Problemet med sådana svenskar som dig är generellt och finns tyvärr nu i hela samhället. Och det problemet är att det finns en felaktig grundsyn på saker som tydligen inte går att rubba. Sent ska svensken vakna till sanningar om myndigheters godhet osv. Att den inte finns där. Att
Lolight: [citat] Det är bra att det var mineralull. Jag skulle tagit bort isoleringen. Låtit torka väggen mm med byggfläkt. Samt låtit isoleringen också få torka. Kanske har du någon tvättstuga eller så som är uppvärmd. Det är inte bra att börja med att bygga in fukt. Är den inte bara lite fuktig. Så är det nog säkrare att köpa ny. Det är ju inga stora pengar om det är en mindre yta.
thomasonit: Tack för svar. Missade en väsentlig detalj, ursäkta. Det är inte i källaren utan ovan mark. Det är en skiljevägg/brandvägg mellan radhus. På andra sidan har grannen sin inglasade altan. Dock är det en balkong på våningen ovan. Alltså föjler du denna betongvägg uppåt kommer du till balkongens ena sida. Så skilje väggen däruppe är alltså utomhus men dock under tak med plåthuv
mangea: Hej, Vi har planer på att bygga till vårt en-planshus. Huvudorsakerna är att vi dels vill ha ett sovrum till och lite avskilt från de andra, samt att vårt nuvarande allrum är litet och svårmöblerat. Allrummet idag ligger innanför vinkeln där det idag är en midja på huset. Tänk er ett glasparti i höjd med mitten på TV:n i bifogad ritning. Vi har i dag uteplats under tak och taket
Enk Projektet: Jag skulle inte komma på tanken att göra så och då är jag ändå inte rädd för att testa nya lösningar....
mattetvilling: [citat] Jag håller med att hus är oftast överdimensionerade i väggarna, särskilt från 30-60 talet med stående eller liggande 2", däremot tänker inte många på att även grunden ska klara den ökade lasten. Vad har du för grund? källare? dränerat?
Sotarn402: Okej, men går såna där stöttor att sänka kontrollerat då? Antar att man kan justera dem lite genom att vrida på dem. Man kan ju inte bara ta bort dem samtidigt och hoppas att taket "landar" på dom isf lite kortare bef. stolparna. Är ju trots allt lite tyngd i taket :P
Da9911: Hur blev det? Byggde du egna fackverksbalkar eller osb balkar?
TorpAnders: Ja...det är så jag uppfattar det hela, med andra ord är attefallshuset grejen och resten i förändringarna mest luft och det innebär att kommun och KA fortfarande kan åderlåta min plånbok på något i mina ögon helt onödigt som inte tillför mig ett mervärde.
Fredrik Lund: Hej Blev själv precis klar med en utbyggnad på ca 15kvm av vardagsrummet. Gjorde allt själv och landade på en kostnad på 120 000kr inklusive allt och då har jag inte snålat. Så 8000kr per kvm plus vad det eventuellt kostar att ha hantverkare som gör det, gissar att det kostar ungefär lika mycket till om man inte vill göra det själv.
zeltber: Ja, lite snabba erfarenheter: Jag tror att den billigaste offerten låg på runt 200k, det går att ytskiktsrenovera en hel del för den slanten. Min fru fick dra det tunga lasset i början på september då höststormen kom lagom till att vi rivit det gamla taket. Så fort nya väggliv samt nytt tak var på plats så har det gått som en dans att väderskydda allt med lösa pressar och gammal
jonaslatt: Det verkar ju rätt rimligt. Jag har möjlighet att en firma köper ut allt så betalar jag bara inköps pris. Men då måste jag veta precis vad jag ska ha. Tips på någon pump?
Spett och slägga: Måste kolla i paketen vad som ingick. Kanske ligger 10cm frigg i pallen? (köpte grundsatsen)
Fille_filur: Tack dof! Jag får ta och klura lite till på exakt hur jag ska göra.
Jesca_j: Man kan få hjälp med beräkning där man köper balkarna, exempelvis på K-rauta.
Sixten76: Villan32: Vad blev det för offert/pris på taklyftet och vad ingår i priset? Och bygger ni ett halvt plan eller ett helt? ...funderar själv på taklyft som du kanske förstår. :-)