Hej!
Vi vill bygga en ny farstukvist för den vi har nu är varken vacker eller praktisk. Vi tänkte dels bredda den så vi kan få plats med en liten ljugarbänk o även göra ytan större vid dörren. Huset har nu eternitplattor, men vi ska klä om med stående träpanel, så nya farstukvisten kommer få lite snickarglädje o mer hemtrevlig. :)
Behöver vi ta bort den (bila bort) gamla gjutna trappan eller kan vi använda den som "gjutplint" o bygga på? Taket tänkte vi oxå återanvända, men klä om o sätta stolpar till.
Så här ser det ut nu:
IMAG0414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt sånt här tänker vi oss:
P6110209.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar tacksamt emot alla tips o synpunkter :D
 
Ingen??
 
Riktigt snygg farstukvist! Visst går det att använda det gamla fundamentet till stöd om det är i bra skick och i våg. Annars får du ha distanser så det blir rakt.
Men om ni ändå ska ha en större så kan du ju sätta nya plintar på sidorna 2st och helt enkelt bygga in det gamla fundamentet:)
 
Men tänk på att det kan bli krångligt eftersom det kommer bygga på höjden och då kanske dörren kommer att ta i trallen...

Mitt tips: En grävare och ett skoptag senare så är fundamentet borta;)
 
Jag hade tagit bort gamla trappan, om inte annat för att kolla skicket på fasaden bakom. När jag rev min gamla trappa så visade det sig att sisådär 50 års regn hade runnit bakåt in mot syllen som var helt uppruttnad. Så jag hade känt mig tryggare med att kika hur det ser ut bakom.

Håller med om att det var en väldigt tjusig farstukvist ni hittat!
 
Tack, det är ju en smula vackrare än vår nuvarande :P har nog flera hundra inspirationsbilder i olika på mappar på datorn med massa idéer för hus, garage o trädgård :D
Ja att ta bort den gamla kanske vore en bra idé, om inte annat för att inspektera. Jag vet inte riktigt vad nån tidigare ägare sysslade med när de dränerade huset. Gårdsplanen lutar mot huset o gissa vart allt vatten tar vägen? :P Vi ska i samband med att vi gör om farstukvisten, gräva upp hela framsidan, ändra lutningen så vatten inte rinner mot huset. Vi har även funderat på att flytta LV-värmepumpen från framsidan till gaveln när den inte syns lika mycket och dessutom blir skyddad från regn från taket. Dessutom måste den få en avrinningsplåt för kondensvatten för det blir stoooor isbildning under och bakom den på vintern och det vattnet kryper ner i grunden.
Det är så många småsaker som måste fixas med vår fastighet :/
 
bettan240 skrev:
Tack, det är ju en smula vackrare än vår nuvarande :P har nog flera hundra inspirationsbilder i olika på mappar på datorn med massa idéer för hus, garage o trädgård :D
Ja att ta bort den gamla kanske vore en bra idé, om inte annat för att inspektera. Jag vet inte riktigt vad nån tidigare ägare sysslade med när de dränerade huset. Gårdsplanen lutar mot huset o gissa vart allt vatten tar vägen? :P Vi ska i samband med att vi gör om farstukvisten, gräva upp hela framsidan, ändra lutningen så vatten inte rinner mot huset. Vi har även funderat på att flytta LV-värmepumpen från framsidan till gaveln när den inte syns lika mycket och dessutom blir skyddad från regn från taket. Dessutom måste den få en avrinningsplåt för kondensvatten för det blir stoooor isbildning under och bakom den på vintern och det vattnet kryper ner i grunden.
Det är så många småsaker som måste fixas med vår fastighet :/

Har det blivit någon ny farstukvist för er? Nyfiken för vi har funderingar på att göra en liknande. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.