Tvättstuga
GoC: Det vita på golvet är nattlinnet som förtvålats av fukten under mattan. Luktar äckligt. Skulle tro att det enklaste är att skrapa/slipa bort limmet. Regeln skulle jag försöka byta ut, kapa väggen i etapper utifrån och ersätta med en plastregel mot betongen.
Åsa Lund: Låt du en duktig rörmokare göra jobbet och säg åt honom att följa branschens riktlinjer och inte ta genvägar. Då kan du teckna försäkring sedan.
Åsa Lund: Sätter du duschkabin och leder avloppet till golvbrunn kan du lägga klinker eller granitkeramik på golvet. Hade det varit mitt hus hade jag räknat det som källare och låtit bli fuktspärr och golvvärme. Mjuk matta på golvet sedan så blir det bra
Hallonbåten: Ankarskena, En lodrät,och en i 45° vinkel från takskenan upp till betongvalv.
Jörgen Ö: [citat] Var o en lever i sin tro, men dom är fortfarande 87år gamla, och skit fastnar även i dom. Personligen skulle jag def byta alla avlopp oavsett vilket material dom består av!
Villa1949: Jag har tvättstuga i källaren men har nu installerat en tvättmaskin på badrummet på bv som används istället. Tvätten torkas i ett mindre kontor på bv med en avfuktare. Torkar på några timmar.
BirgitS: [citat] Bosch specar inga andra mått än själva maskinens men de gör det med mm-noggrannhet:
Isakare: Om du tycker putsa är lättare än att kakla, så skulle jag dragit ut kakellim med tandad spackel, och sen putsat på det.
Johan Gunverth: Avfuktare med torkprogram och en enkel kalluftsfläkt som rör runt luften i rummet. Den senare hjälper avfuktaren att sörpla i sig fukt från hela rummet. Stryp också ventilationen av rummet till ett minimum.
Anonymiserad 137805: Ja jag vill minnas att du måste ta ort dörr och front för att detta skall gå Men det är ju alltid dax att göra rent samtidigt
Anonymiserad 137805: Rengöra pumpen som är beskrivet i åtskilliga trådar här.
Anonymiserad 137805: Öppna maskinen o ta bort änden från pumpen Resten löser sig självt
arneri68: Under sommar och höst lär elementen inte användas och är uteluften fuktig lär även inneluften vara det. Du kan köra paxfläkt, men risken är stor att din tvätt inte torkar på flera dagar och börjar lukta mögel. Luftavfuktare är lösningen.
machhour: Min AWZ 8476 torktumlare strömmen borta efter du starta maskin
Alexn72: [citat] Nja.. de jag sett har bara styrt elementet
Anonymiserad 137805: De kunde göra slangar i gummi förr i tiden
Anonymiserad 137805: Om det är en absorbtions avfuktare JA
carljohanb: [citat] Perfekt, tack! Ingen tillskjutande fukt här, så det borde bli fint. Men som du säger - fasiken vad dyra!
Hemmakatten: Hade också en liten tvättstuga, mindre än TS, hade FTX också. Hade alltid, från det torktumlaren var ny, dörren öppen när den var igång.
test1: Hej, se bild. Har precis bytt den gamla golvbrunnen i tvättstugan mot en ny och nu går arbetet vidare med att lägga tätskiktet. Har tänkt riva ut den gamla plastmattan och byta till ett foliebaserat system (Kilto) på hela golvet. Underlaget är betong på träreglar som i sin tur ligger på platta på mark. Har det klassiska problemet med rörgenomföringar som kommer upp genom golvet.
mindtrix: Hur ser en adapter för diskmaskin ut? Jag tänkte mig att det var samma typ av gänga..
Anonymiserad 137805: asko, cylinda har det men självfallet är inget gratis
rhagstrand: Perfekt! Tack för det, gick ju smidigt... Vågade inte röra det utan att fråga bättre vetande :)
Harald Blåtumme: Som sagt, Bosch/Siemens modernare tvättmaskiner är riktigt bra på att balansera upp trumman vid centrifugering. Inga som helst bekymmer med "vandrande tvättmaskiner" som förr i tiden. Har till och med haft våran Siemens satt på träbjälklag och det var inga bekymmer där heller. Betonggolvsmontaget givetvis stabilare men absolut noll problem oavsett i vårt fall.
erik_qwerty: Vad är det för underlag och vad bestod vattenskadan i? Är väggar och golv bortrivna till trästomme nu eller är det gjutet/murat? Det har rätt stor betydelse för vad som är enklast att göra. Generellt så spara på gammal inredning om möjligt, och gör det ni kan själv. Våtrumsmatta är väl i princip omöjligt att lägga själv, så det kan vara enklare med klinkers.
erik_qwerty: Så här närmare två år senare tänkte jag att det kunde vara trevligt med en uppdatering på hur det gick. En fördel med projekt i en hörna av källaren som inte behövs så akut är att man kan dra ut på det lite, men ja, det kan ju vara en nackdel också. I alla fall, i slutet av 2018 körde jag vidare med att flytta lite på vattenrören, för att kunna koppla in en blandare under den