Tvättstuga
Panelmannen: Ta vad du har hemma, det går lika bra med flytspackel som betong!
Mats Grufman: [citat] Ska prova med lite ”uppochnedgrävning” Återkommer / Mats
sunnis: [citat] Glasfiberresma eller pappremsa som man har till gipskarvar. Ett annat tricks jag har sett som jag tror är smart är att skära ut en större rektangel typ 10cm större i längd och bredd, sedan vända på den och skära rätt storlek på baksidan och sedan pilla loss bitarna så att man behåller pappen på framsidan så att den lappar över när man skruva dit den. Så kan man spackla
Ett fisk: Hej. Dags för renovering av tvättstugan och i samband med det ska jag dra ut vatten till garaget. Är det ok att borra sig ut genom plattan? Gjuten betongplatta med vattenburen golvvärme. Givetvis aktar man sig för slangarna. Står även en frånluftsvärmepump där inne och ska man då byta klinkers på golvet samt golvbrunn så blir det lite jobbigt att vara utan varmvatten en längre
fribygg: [citat] Till avloppet behöver du ha en dubbel spilltratt.
Anonymiserad 137805: [citat] och tvättstugan ser ut att vara i gott skick, så här ser rörgenomföringar ut efter ett antal år och med betongplatta är det definitivt en icke fråga nu men en framtida förbättringspotential så då är resten av huset i utomordentligt skick
Anonymiserad 137805: [citat] Omfg! Långt ifrån alla har hög genomföring i bakstycket.
Anonymiserad 137805: på samsung byter man ofta ofta avloppspumpar för att de kärvar original är det extremt dålig kvalitet men som tur är passar oftast ascole.
Anonymiserad 137805: [citat] men har alla som skrivit inlägg samma isolering? eller har de nyare standard? förutseende byggare? andra bortglömda parametrar?
murmil: [citat] Tack! Får se om jag vågar mig på det till helgen... inget att förlora mer än tid. ...och kommer det inga fler inlägg från mig här så har jag nog inte haft tid eller ork att fixa detta.
Karl V: [citat] Tack för hjälpen! Får se om man klarar av att fixa det själv.
Yvvepyvve: Hej! Vid försök till byte av drivrem så ramlar remspännsfjäder bort. Hur ska den sitta? Electrolux edc3150 vägghängd. Någon som vet?
tanaris: [citat] Vi lämnade det som det var, mattläggaren drog upp mattan en bit på röret och tätade med något klet. Besiktningsmannen noterade avvikelsen i sitt protokoll och sen sålde vi huset utan problem :) (En komplicerande omständighet var att det inte gick att ta bort ventilen som satt på röret och dra över mattan eller en hylsa, utan att stänga av vattnet i hela området i åtskilliga
T68: [citat] Närå, nu ska jag inte ens visa ett verktyg för torktumlaren så länge den sköter sig ;-)
Anonymiserad 137805: skulle inte koppla utan att mäta noga
Renoveralgh: Tack för svar. Gäller en lägenhet så tvättstuga finns inte i lägenheten. Ringde försäkringsbolaget som inte direkt kunde ge ett rakt besked utan sa att så länge det är utfört enligt branschpraxis är det ok..
Uffe12: Har du kollat på Elux My Pro https://www.electroluxprofessional.com/se/laundry/mypro-tvatt-for-mindre-verksamheter/
Djävulssnickarn: Har en gammal gjutjärnsbrunn i tvättstugan så den är lite problematisk att rensa. Så har ena maskinen störtavlopp å brunnen klarar inte heller att svälja den mängden vatten som kommer
Djävulssnickarn: Jodå det är bra med 2 maskiner Jag kör med en vanlig 2kw radiator från Jula, fungerar riktigt bra
Rickykling: [citat] Hej, Riv upp hela brunnen låter som att jag måste ta bort stor del av golvet? Att byta ut hela avloppet är inget alternativ i nuläget dessvärre. Det är en enplansvilla. Just denna del är på en gjuten platta. Är det ändå.voltoft att den kan andas? Jag tänker att jag måste ha något tätskikt ifall läckage sker? Är inget fuktskydd längst väggarna bakom listerna bla. Nej
DFYD123: Finns varianter som inte kräver frånluft men dom har ngt lägre temperatur om det nu har en påverkan på epoxy
stf01: Det är inga problem, luckan måste ändå vara tät. En tvättstuga är ju dessutom inte särskilt fuktig så länge man inte hänger tvätt där, snarare är den mer torr än ett sovrum som får väldigt mycket utandningsfukt av människor.
BirgitS: Om det inte finns en panna som kan börja brinna (som en oljepanna) så är det väl egentligen inte nödvändigt med någon dörr alls utan då är det väl mer en fråga om man bryr sig om att slippa se in i hallen när man kommer nedför trappan.
Anonymiserad 137805: får vi hoppas på att det räcker.
tensiden: Beror på vad du har att tillgå och om du menar slang och rör som sitter utanpå tvättmaskinen och inte det som sitter i? Hade jag haft behov att rengöra hade jag antingen plockat loss allt och på lämpligt vis fyllt röret med hett vatten och någon form av rengöringsmedel (kanske maskindiskmedel?). Låt stå över natten eller längre och spola sedan rent. Akta ögon och händer osv bara.