Tvättstuga
MultiMan: Jag brukar alltid använda Vim (eller motsvarande med liknande namn). Innehåller milt slipmedel men utan att repa. Kör samma på glashällen. Billigt och mycket bra. I värsta fall tillsammans med scotchbrite-svamp eller motsvarande. Grön slipar mest (EJ på glashäll), blå mittemellan och vit minst.
zana kader: Så det vill säga är det 3cm så kan jag köra med vanligt tröskel?
Åsa Lund: Om det ska sovas och tvättas samtidigt så nummer ett. Annars nummer två
Claes Sörmland: [citat] Precis, det är samma effekt som att hänga ut något organiskt material i solen. Det bryts ned och bleks.
Anonymiserad 137805: det tråkiga är att torktumlarna blir väldigt mycket större
tvättfixarn: Således 3,5 år gammal tvättmaskin som det igår blev stopp i avloppsfiltret på, vi gjorde rent och det kom ut mängder med grus/trasig plast / hårda kristaller. Gissar att det blivit backflöde och nu gnisslar det nåt jävulusiskt när man vrider på trumman. Tror ni man kan laga detta eller är maskinen körd?Verkar svårt att få tag i tekniker på min lilla ort.
magnu: Jag valde att trycka in mindre med tvätt i torkskåpet. Resten får torka på ställning inomhus. Fungerar bra nu med gamla skåpet
Demmpa: Hur brett det behöver bilas beror på rörens tjocklek samt hur böjar mm måste va. Man kan börja med att lägga ut rördelarna på golvet och rita lite utanför. Hur djupt beror bl.a. på hur djupt nuvarande avloppsrör ligger, minst det djupet plus lite till.
Sittställning: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/ Och en vinkelslip, 20 minuter med mask för.munnen och dammsuga efter, grovdamsugare med bra filter. Tryck inte r hårt med slipen så blir det plant och fint :)
8106karlsson: [citat] Ja det är väldigt konstigt. Jag får åka till en affär och mäta.
zana kader: Det var det jag tänkte. Dem på byggandel säger använd vanlig betong. Är så liten yta. Men är dumt o chansa på det. Jag har ju inte gjutit än.
Tottomannen: Vi ska renovera tvättstugan och i samband med detta ordna genomföringar för kollektorslangarna till värmepumpen som ska stå där. Det har tidigare stått en elpanna i utrymmet men en tidigare ägare har monterat vedpanna i garaget. Jag har en "klack" idag där vatten och slingorna till radiatorerna går ner i bjälklaget. Man har gjutit runt rören med någon keramik-liknande massa direkt
Sstridsberg: Tack för snabba svar! Jag har inte speciellt långt till Bauhaus, Byggmax eller Hornbach så jag köper på mig lite av varje och ser vad som flyger, men då kan jag begränsa mig lite :) R10 känns ändå som det mest rimliga, men skadar ju inte att köpa en dimension större för säkerhets skull. Kan ju alltid lämna tillbaka det som blir över!
zana kader: Hej bygger en trappa som går från tvättstugan till köket. Jag ska ha samma våtrumsmatta även på trappan som tvättstugan. Frågan är: vilket material ska jag använda för att få det finast? Ska jag lägga golvspån? [bild]
Belmlu: Tack för svaren, mer exakt behövs inte just nu :)
DasToth: Hej. Håller på att renovera tvättstugan och vill dra vattnet till stommen sidan om. Hur kortar jag de två plaströren som kommer ut från väggen och monterar 90 graders böj på detta så att jag kan dra det vidare? Behövs det några specialverktyg? Stommarna är fortfarande lösa så jag kan ta bort dom om jag behöver mer plats för att komma åt rören.
AndersS: Jag köpte billigaste skivan på Bauhaus av okänt träslag.
Sonny82: Hej tänkte bygga till ett extra rum imellan två rum för en toalett samt tvättstuga där jag tänkte sätta kakel med. Funkar det med cc600 45x95 reglar där i med det ej är dusch utrymme? Eller ska det ändå vara cc450mm ändå ?
borstarmicke: :rofl::rofl::rofl:
Tatnavo: Massaring var lösningen för mig. Jag hittade denna tråd när jag stötte på samma problem som i frågan, för andra som också hittar hit framöver vill jag tipsa om massaring. Jag använde inget tätskikt men för att få en bra övergång la jag i en massaring (purus brunn) och spacklade in brunnen med betongspackel. Mycket nöjd med resultatet. Betongspackel var kanske inte nödvändigt,
Anonymiserad 137805: [citat] ...underhållningsvideo...:rofl:
Stefan N: Personligen ser jag det som bortkastade pengar då inget i din plan är enligt boken men är du medveten om det så kör. Det som är fel är ju dubbla tätskikt, klinkers på golvspån utan armerat flyt och tveksamt om det är cc30 på reglarna. Jag skulle slitigt bort mattan åtminstonde och kört rotarmering och fiberflyt för att säkra golvet sen tätskikta med folie med uppvik innan
GoC: Endera så utgår du från golvbrunnen när du lägger klinkern eller från väggen och så blir det som hos dig. Inget fel, bara ett resultat av hur man lagt klinkern.