Hej!

Första tråden här, blir förhoppningsvis en komplett byggtrås snart, men sålänge behöver jag leta efter lite bra rekommendationer, då "säker vatten" inte känns så trovärdiga.

Vad är då mitt problem?

Tvättstuga, betongplatta, ca 80mm isolering under. Radhus byggt -81. Tidigare plastmatta i rummet. Det ska läggas 10 mm isolering, flytspackel, tätskikt och klinker. Rostfri balja i vvb. Golvbrunn ca 1.5 m bort, kommer sitta tvättmaskin och diskho. Räknar inte direkt med någon större vattenbegjutning.

Nu har jag tappvatten, kallt och varmt draget i betongbjälklaget från vvb (rören kommer altså bryta tätskiktet i golvet, gud förbjude), därifrån tvärs över huset=jobbigt att byta lösning. Hoppas det syns på en av bilderna. Plaströret i golvet kommer fyllas igen, och övertrycksventilvattnet dras direkt till golvbrunn 1,5m bort.
Betongplatta med gamla rörledningar och en golvbrunn, i behov av renovering för en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även inkommande vatten bryter tätskikt. Ska synas på den andra bilden.
Plaströr som löper ner i betonggolvet med synliga isolerings- och tätskiktsbrytningar i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga?

Hur gör man det här så bra som möjligt själv, utan att blanda in (bristen på) regler från skojjarna på säker vatten?

Som jag förstått har uppgjutning av 50mm klackar varit ett sätt att nästan vara godkänd, dock aldrig formellt enligt teknisk support på säker vatten.

Efter lite kontakt med dom säger dom att man kan göra en avvikelse mot branschregler om man skulle ta in en hantverkare, dock att det då finns risk att man inte får ersättning från f-bolag. Det ska dock fortfarande göras fackmässigt. Vilket jag inte förstår. Hur gör man det fackmässigt om inte enl. Branschregler?

Hoppas framförallt på bra svar kring teknisk lösning, men gärna raljeringar kring säker vatten.
Dom kunde väl gärna fått ha ett kapitel som hette "rekommendationer vid renoveringar där det inte är möjligt att uppfylla krav för nybyggnationer"

Vänligen
Erik

• Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.