Tvättstuga
Anonymiserad 137805: [citat] Med slang förlängningen kan det funka
Anonymiserad 137805: [citat] Jag har ett torkrum och det ser ut som alla andra torkrum i flerfamiljshus. En fläktkonvektor på radiator kretsen och en 12kW el. Ventil för tillförsel av torr luft och utsläpp av fuktig dito, ventilen finns ivärmeväxlar utförande i alla fabrikat. Idag moderniseras tvättstugor/torkrum och i stället för varmluftsfläktar sätter men in dubbla tork linor och avfuktare
Azze80: Hos mig rinner Kondensvattnet konstant utanför droppskålen (alltså väller över ) och sedan ner mot golvet och till golvbrunnen. Jag har dessutom ganska nyligen lossat på hela skålen och avloppsröret och rengjort dem. Det fungerar inte… den tömmer inte i takt med vad Kondensvattnet produceras helt enkelt. Det enda röret jag inte lossat är det som går rakt mer under huset… men jag
Niklastheking: Hej! Har precis börjat med renoveringen av tvättstugan som är I källaren. När jag började få fram gjutjärnsbrunnen upptäckte jag att den är ansluten till cementrör (huset är byggt 1947). Någon som har erfarenhet av cementrör i källare? Läste någonstans att de håller väldigt länge. Är det dumt att lägga jobb på att bila upp dem? Om jag låter dem vara kvar, för man in ett
Jonatan79: För kallt, för dålig ventialtion och saknad dörr påverkar olika mycket, börja där.
AndersS: Spontant, enkelhet borde hålla bättre, så byter vi blir det frånluft eller kondens. 22 år är en bra indikation på det.
gedholm: [citat] stäng av vattnet skruva dit en ballofix på extraröret som är pluggat ta först bort kopplingen som sitter där
prototypen: Eller så gör du såhär med en spilltratt med vattenlås till höger om toa. Här blev det använt grå 50 mm avloppsrör, men du kan göra liknande med 40 mm vita rör. Protte [bild]
eeuukkaa: En fundering till när tråden ändå är igång. Det är en utbyggnad på vårt hus som vi bygger om till tvättstuga. Utbyggnaden består utav en två tums plankvägg, vi ska regna upp med 70 mm reglar invändigt och isolera med träfiber eller liknande, ska vi använda oss av en ångbroms också?
JonathanFlod: Hej! Vi gör om tvättstugan och det börjar bli dags för flytspackling samt klinkers. Tvättstugan ligger i källaren och betongplattan är oisolerad. Vi har flyttat en golvbrunn från mitten av rummet till ett hörn där vi skall ha en duschkabin. 1. Jag läste runt lite på gamla trådar och har fått uppfattningen att man inte behöver ha fall över hela rummet till golvbrunnen om man inte
Pocketbeach: [citat] Jag har samma problem. Hur löste du ditt problem?
Thomas_Blekinge: Ska titta på ett hus från '65 och där är det exakt likadant. Finns nog en tanke med det.
Anonymiserad 137805: [citat] Ingen nyhet det är sen gammalt. 1/2"-3/4"
Anonymiserad 137805: [citat] Det är ju en jäkla tur att trådstartarna får bestämma själv inte minst med tanke alla olika självutnämnda experter. Och då menar jag ju inte ditt inlägg.
jliljeha: Svårt att hitta korglådor som går att dra ut åt båda håll, annars är det en kul ide. Vi har badrum med tvättmaskin/torktumlare vägg i vägg med sovrummet, vanlig gipsvägg då, och störs inte av det. Kör ofta torktumlaren eller tvättmaskinen schemalagd så att den går igång efter att vi somnat och har aldrig vaknat av det. Men det är nog helt beroende på hur känslig man är - bor
Maestrof: [citat] Det är en lg. Kä [citat] Det är en lg. Känns som att lukten börjar avta. Ska nog köra några ggr till innan jag felanmäler något.
arnolde: Ok, bilade bort locket och upptäckte att avloppet i tvättstugan ligger på samma stam som brunn utanför huset. (hällde vatten i brunnen på tomten). Är det tillåtet att dra in dagvatten utifrån in i huset och koppla på stam?
Djävulssnickarn: Nu har det gått ett tag å maskinen verkar fungera, den pumpar ut vattnet men det blir inte något pulserande ljud från pumpen, samma konstanta morrande Insåg också att det inte räckte med 2 maskiner så jag skaffade en tredje, en Electrolux EWF16589w. Men pumpen i den låter annorlunda, den har ett distinkt pulserande ljud å hela avloppsslangen rycker som en orm i takt med ljudet. Vad
Sigrid56: [citat] Tusen tack
Anonymiserad 137805: [citat] Ja det var ju alternativ 2, nivåsystem.!
Stefan N: Hur har du det med ström då?
Åsa Lund: [citat] De torkskåpen är 120 cm breda så de kan svälja 6,5 kg tvätt (vilket är vanlig kapacitet på tvättmaskin). Lika stor kapacitet på torktumlaren. Det energieffektivaste sättet att torka tvätt är att ha ett utrymme stort som en klädkammare och sätta in avfuktare. Men inte många bolag inom allmännyttan som gör så, om något.
Mikael_L: [citat] Det kan vara svartmögel. Men den där lilla fläcken är ingen alls fara för hälsan. Torka bort, kanske med lite klorin. Håll koll på om det blir mer/uppstår på nya ställen, i så fall kan det vara dags att fundera på hur man får ner fuktigheten i utrymmet. Om mer ventilation, avfuktare eller annat är bäst går inte så lätt avgöra, dvs det finns inget facit. Skapa en ny
HomeboY: Vet du om röret är korrekt isolerat? Ligger det i en kallvind utan rätt isolering kan det bli kondens och det är ingen höjdare.
Höghus: Med sådana här hjul funkar det bog bra. https://www.byggahus.se/forum/threads/retractable-casters-lyftbara-laenkhjul-moebelhjul.338318/ /Höghus
Elvvsbygg: [citat] Jag har gjutit en 40 mm tunn/tjock betongplatta ovanpå 20+20 mm EPS skivor på mitt befintligakällarrgolv. I betongen fick jag in uponors 12 mm golvvärmeslang. Lägg EPS skivor 15 cm och gjut 5 cm på det.