Tvättstuga
BirgitS: Priset beror på så väldigt många saker t.ex. om källaren är isolerad eller oisolerad (inget tätskikt) så det brukar vara bäst att ta dit några företag för att få en offert av dem. De kommer att få mycket mer information genom att titta och prata med dig i kanske en kvart än vad du kan förmedla i ett forum.
Johan Van Kuyl: Ja det fick jag nog men jag kommer tyvärr inte ihåg. Försökte hitta kvittot nu men kan inte hitta det. Fick för mig att det var den delen med kontaktbläcken som känner av när dörren stängs.
Yasmine: Tack tack tack snälla du! Gjorde precis så och det funkar! Retat gallfeber på mig i 3 år och nu äntligen tog jag mig i kragen och fixade det https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-tvaettm-och-torkt-till-avlopp.311552/[/QUOTE] [citat]
Hampus A: Hej! Har planer på att göra om det gamla "pumprummet" vid anslutning till kommunalt vatten till tvättstuga för att på så vis kunna få plats med ett badkar i badrummet. Ser man till förutsättningarna så har jag en groventre'. När man går in i groventren är det en dörr (som nog blir bara en öppning/valv) till vänster som leder mot vardagsrum och badrum. Rakt fram är en dörr till
oscarwww: Fick offert på vår källarrenovering Skåne på 310 000:- före ROT det omfattade byte av avloppsstammar i källaren, gräva 40cm för att isolera ett av rummen (12kvm badrum), nya vattenrör, fördelarskåp, eldragning, vattenburen golvvärme, elektrisk golvvärme, helkakling, klinker osv. Bara VVS:aren skulle ha 120 000:- för lite avloppsdragning och vattenrördragning. Köpte det materialet
Anonymiserad 284245: [citat] Det finns en urgammal gjutjärnsbrunn som brukar jävlas rätt mkt. Det var därför det skulle vara så trevligt att dra bort det till det nya. Pannrummets tid kommer det med iofs, men jag har varken tid/ork nu. Pannan är gammal mm. Och visst skulle jag kunna göra som du föreslår, men då får jag ingen golvbrunn i tvättstugan. Kan man vara utan dock.
Patrik Stubbendorff: Hej. Jag har rivit ut ett gammalt kök i vår uthyrningsdel. Har tänkt konvertera den till tvättyta. Men först tänkte jag få till betongen under. Efter stamrenoveringen finns snutt av gamla avloppsstammen kvar och det nya avloppet är ett grusigt hål som måste jämnas ut. Hur gör jag lättast? Min plan var egentligen bara att kapa ner och jämna ut den gamla stumpen och fylla på med
proffsrik: Jag har bilat bort tre golvbrunnar i källare varav en i pannrum. Om det är i källare har du nog utloppet åt sidan och inte rakt ned. Det kan gå att känna åt vilket håll i brunnen beroende på hur vattenlåset ser ut. Om brunnen är i gjutjärn är nog rören också det. Då behöver man bila runt utloppsröret så at man kommer åt att såga bort det med tigersåg med diamant/karbidblad.
Selan92: [citat] Så med andra ord så skulle man kunna utnyttja tilluftsventilen och göra den till frånluft och dra slang från torkskåp dit. Eller skulle det räcka att göra frånluftsventil med något fläkt och bara låta torkskåpet blåsa ut luft i tvättstugan?
Capitan: Hej! Såhär blev slutresultatet. Tog in en ventilationsfirma då de även gjorde rent kanalerna och justerade in luftflöden efteråt.
Anonymiserad 137805: [citat] du skall inte kunna få sughävert från brunnen
Nike64: Detta är original från Electrolux och jag har även pratat med dem. [citat]
BirgitS: Välkommen till forumet! Är tvättstugan i en källare med oisolerad platta? Om inte ska det vara ett godkänt tätskikt på golvet som är uppvikt 5-10 cm på väggarna. Om brunnen är äldre än ungefär 1990 så måste den bytas eftersom det inte går att få anslutningen mellan folien och golvbrunnen tät annars. Om avloppsröret börjar närma sig 50 år eller av s.k. äggskalsplast bör
fribygg: [citat] Vill man minska det ytterligare är det klokt att inte köpa så mycket nytt
Anonymiserad 137805: Nu tänder jag öppna spisen med w74ans kopplingschema. Troligtvis det sista exemplaret i världen. Det känns skönt att en era äntligen är slut.
VidarH: Varför inte en tvättpelare? Eller varför inte maskinerna under bänken?
Anonymiserad 137805: [citat] Bara du vet vad du ger dig in på så du inte flyttar markfukten till angränsande utrymme. Eller på annat sätt förvärrar situationen
Ahlqvist.erik: Hej! Första tråden här, blir förhoppningsvis en komplett byggtrås snart, men sålänge behöver jag leta efter lite bra rekommendationer, då "säker vatten" inte känns så trovärdiga. Vad är då mitt problem? Tvättstuga, betongplatta, ca 80mm isolering under. Radhus byggt -81. Tidigare plastmatta i rummet. Det ska läggas 10 mm isolering, flytspackel, tätskikt och klinker. Rostfri
Johannes Kullgren: Hej! Någon som kan svara enkelt på vad för prylar jag behöver för att enklast koppla in 2 tvättmaskiner på denna anslutning.
Stefan_i_Sthlm: Hej, hur sätter man egentligen avloppet (och vatten) om man vill ha tvätt och tork inramade med täcksidor enligt bild (bild lånad från Svedbergs hemsida)? Har mätt på mina maskiner och det finns inte mycket utrymme bakom om det ska vara bakom maskinerna. Eller släpper man ut avlopp och vatten på någon av sidorna? //Stefan
Undertaker: [citat] Ja måste va så. Det var lätt fixat i vilket fall. Bara o sätta på slangen så funkar både avlopp och maskin ;)
Anonymiserad 137805: [citat] Ja men säg att du vill ha tvättmaskin eluttag och belysning där så blir det bra
Tompafix: [citat] Ingen aning tyvärr. Tar väl några timmar ivf. Har själv lyxen att känna en rörmokare
Patmark: [citat] 195x45 som minimum klarar ju en spännvidd på ca 3 meter. Lycka till!
maskeradeproggaren: [citat] japp var inte hundra tätt så fick bli en patentare så längräe (;