Sambon är på landet och startsnöret i gräsklipparen har åkt in och fastnat där. Jag är 60 mil bort och vi försöker klura ut vad hon ska göra. Det är en Stiga Combi 553 S, motor verkar vara någon kinesmotor, inte B & S eller Honda åtmnstone. Det som hänt är att när hon skulle dra igen den så åkte handtaget på snöret förbi stoppet som gör att snöret inte ska åka in mr än halvvägs. Efter det går det inte att dra ut startsnöret mer än ett par decimeter. Motorn går att snurra om man tar tag i kniven. Sambon har varit i kontakt med lokala gräsklipparfirman som sa att det antagligen var en spärr på vevaxeln som slagit till "och det borde bara vara att dra i snöret när man håller död mans grepp inne så ska det lossa"
Häpp! Så enkelt var det inte. Nu är hon på väg att skruva loss kåpan där startsnöremekanismen sitter, men jag sa att vi frågar på Byggahus först. Jag har aldrig mekat med denna klippare. Kommer något att sprätta loss om man gör det? Om man får loss den och spärren eller vad det är behagar lossa, är det då bara att skruva tillbaka, eller är det något som måste spännas först, typ fjäder i rullgardin?
Häpp! Så enkelt var det inte. Nu är hon på väg att skruva loss kåpan där startsnöremekanismen sitter, men jag sa att vi frågar på Byggahus först. Jag har aldrig mekat med denna klippare. Kommer något att sprätta loss om man gör det? Om man får loss den och spärren eller vad det är behagar lossa, är det då bara att skruva tillbaka, eller är det något som måste spännas först, typ fjäder i rullgardin?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Leta reda på modellnummret och kolla sedan hur det ser ut på en sprängskiss.
https://www.reservdelaronline.se/artiklar/49-stiga-reservdelar
https://www.reservdelaronline.se/artiklar/49-stiga-reservdelar
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Ser ut att vara denna: https://stigagepek.hu/public/media/...otalkatreszek-listaja-es-robbantott-abrak.pdf
Jag är rädd att delar måste plockas isär för att få ordning på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är rädd att delar måste plockas isär för att få ordning på det.
Tack ska ni ha som har engagerat er. Det löste sig, hon testade en gång till och tog ett bättre grepp om död mans grepp och då lossade det.
Klicka här för att svara

