Hej på er,
Jag köpte denna alkylatbensin på OKq8 i dag, ska vara i en röjsåg. Personalen sade att den hade tillsatt olja(2%). Men när jag läser på dunken ser jag ingen information om tillsatt olja. Är det någon som vet vad som gäller i fråga om denna alkylatbensin, kan den ha olja, även om det inte anges på dunken(vilket det gör på andra märken).

• Gul dunk av OKQ8 alkylatbensin 2T för 2-taktsmotorer, utan märkbar information om tillsatt olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dett står ju 2T tvåtaktmotor. Föredömligt tydligt.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Märklig soppa att den funkar för både luftkylda och vattenkylda maskiner. Det är normalt olika oljor för dessa ändamål.

Måste dock ge TS att det inte är helt klart. Varför kan man inte bara skriva på förpackningen hur många procent.

Står såhär på sidan.

Produktbeskrivning​

OKQ8 Ultima Bensin 2 takt​

Uppfyller Svensk Standard SS 15 54 61 (alkylatbensin).

Den inblandade tvåtaktsoljan uppfyller kvalitetskraven API TC, NMMA TC-W3, Husqvarna 266

OKQ8 skriver dessutom såhär. Inte helt kristallklart

För att ytterligare minska miljöpåverkan från din 2-takts utombordare kan du använda en tvåtaktsolja som är biologiskt lätt nedbrytbar.

Här kan du bläddra bland våra produkter ›

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin/

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Ingen dum fråga alls.
Det är inte alls självklart att en 2taktare ska ha oljeblandad bensin, ingen av våra större maskiner ska ha det. Så nog tycker man det kan framgå tydligare på dunken så även nybörjare förstår.

All bensin som sälj specifikt till 2-taktsmotorer, är färdigblandad. Nyare mopeder och annat som har separat oljetank, tankas med vanlig 95-oktanig eller oblandad akrylat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag trodde att röd eller orange färg på dunken nästan var en standard för 2T-bensin medan oblandad är blå.
Här dyker det upp en gul dunk. Jag hade nog också reagerat.
Eller är jag helt ute o cyklar vad gäller färg på dunk?

B Bjober skrev:
Ingen dum fråga alls.
Det är inte alls självklart att en 2taktare ska ha oljeblandad bensin, ingen av våra större maskiner ska ha det. Så nog tycker man det kan framgå tydligare på dunken så även nybörjare förstår.
Så vitt jag känner till så innehåller varken 4T alkylat eller "vanlig" bensinmacksbensin typ 95 eller 98 oktan någon olja.

2T alkylat däremot oavsett vem som tillverkar den typ Aspen. Biltema, OKQ8 osv innehåller 2% högkvalitativ, helsyntetisk tvåtaktsolja. Denna olja är färdigblandad i bränslet och ger optimal smörjning för motorn.

Sant är att många mopeder som har 2-takts motorer har separat oljetank för just tvåtaktsolja. Men dessa mopeder tankas inte med 2T bensin utan med 4T bensin dvs samma bensin som alla bensinbilar går på.

Så tanka dina 2T trädgårdsmaskiner med 2T alkylat så ska du se att de kommer att snurra många år framöver.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
L lindquist_o skrev:
Eller är jag helt ute o cyklar vad gäller färg på dunk?
Ha ha, jag har också reagerat på att OKQ8 kör sitt eget lilla system. Varför liksom...?

C cpalm skrev:
Ha ha, jag har också reagerat på att OKQ8 kör sitt eget lilla system. Varför liksom...?
Försäljningstrick från OKQ8 för att få alla att tro på lägre förbrukning och längre livslängd på motorn. 😆

• Haha
cpalm
  • Laddar…
TC-W3 tyder på att den inblandade oljan är för vattenkylda tvåtakts utombordare. Helt andra egenskaper, bla mycket lägre temp i förbränningsutrymmet plus att det ska vara vänligt mot vattenlevande organismer i det fallet.

Oljan som specas för luftkylda högvarviga tvåtaktare ska ha klass JASO FC eller FD. Står klart och tydligt i tex Husqvarnas manualer att garantin upphör att gälla om man använt annan oljeinblandning.

Ett exempel på alkylatbensin som fyller denna spec för motorsågar, röjsågar etc är Aspen 2T. Varför använda annat än vad som anbefalles?

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Så vitt jag känner till så innehåller varken 4T alkylat eller "vanlig" bensinmacksbensin typ 95 eller 98 oktan någon olja.

2T alkylat däremot oavsett vem som tillverkar den typ Aspen. Biltema, OKQ8 osv innehåller 2% högkvalitativ, helsyntetisk tvåtaktsolja. Denna olja är färdigblandad i bränslet och ger optimal smörjning för motorn.

Sant är att många mopeder som har 2-takts motorer har separat oljetank för just tvåtaktsolja. Men dessa mopeder tankas inte med 2T bensin utan med 4T bensin dvs samma bensin som alla bensinbilar går på.

Så tanka dina 2T trädgårdsmaskiner med 2T alkylat så ska du se att de kommer att snurra många år framöver.
Fast det där är en sanning med modifikation för äldre 2T-motorer utan separat oljesmörjning. Motorer med glidlager i kolvbultsbussningen, istället för nålar, kräver högre inblandning av olja i bensinen, typ 3-4%.
Summa summarum är att man behöver blanda in mer olja i soppan i dessa fall. 2% är för lite...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Fast det där är en sanning med modifikation för äldre 2T-motorer utan separat oljesmörjning. Motorer med glidlager i kolvbultsbussningen, istället för nålar, kräver högre inblandning av olja i bensinen, typ 3-4%.
Summa summarum är att man behöver blanda in mer olja i soppan i dessa fall. 2% är för lite...
Ärligt talat har jag ingen uppfattning om TS:s röjsåg som han just köpt OKQ8 alkylat till kräver just 2T bensin med den högre oljeinblandningen!??

På samma sätt som när många av de trädgårdsmaskiner som tillverkades under KLIPPOs första år i branschen gick på bensin som var blyad. Hittade denna info på en gammal hdd jag har sparat för många år sedan...

Något som inte ens nämnts är att "gammal" bensin från 1900-talet INNEHÖLL BLY! Bly tillsattes i bensin som en antiknackningsmedel och för att smörja motorns ventiler. Gammal bensin innehöll i genomsnitt 0,40 gram bly per liter. Detta var den maximala gränsen som gällde i Sverige från och med 1974. Innan dess, år 1970, var gränsen 0,70 gram per liter. År 1980 begränsades mängden bly i 93-oktanig bensin till max 0,15 gram per liter, och från och med 1981 fick all bensin som såldes i Sverige, oavsett oktantal, bara innehålla max 0,15 gram bly per liter.

Men hur aktuellt detta är idag när många fortfarande kör gamla gräsklippare (KLIPPO) från sent 1960-tal och 1970-tal har jag ärligt talat ingen uppfattning om.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Gamla 2T-motorer har inte några ventiler som behöver smörjas, däremot så fyllde kanske blyet funktion som anti-knack för 2T. Ofta går det att minska förtändningen så brukar det lösa sig. Tetraetylblyet har ersatts med andra additiv som ju verkar minst lika bra som anti-knack och enormt mycket bättre för miljön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.