Har en Ryobi bensin gräsklippare (RLM5219SME) som börjat gå ojämt vad det gäller gaspådraget. Något som har tips kring vad detta kan bero på och hur man isåfall löser det?
Ny bensin i, inga stopp i utkast eller liknande, Olja finns i motorn, igen skillnad om jag tar bort luftfiltret (om det nu skulle vara täppt)
Ny bensin i, inga stopp i utkast eller liknande, Olja finns i motorn, igen skillnad om jag tar bort luftfiltret (om det nu skulle vara täppt)
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Vad har du för bensin?F FarFar1 skrev:Har en Ryobi bensin gräsklippare (RLM5219SME) som börjat gå ojämt vad det gäller gaspådraget. Något som har tips kring vad detta kan bero på och hur man isåfall löser det?
Har du kollat bränslefiltret så inte det börjar bli igensatt?
Har ej kollat bränslefilter...kan det vara denna i mässing? Finns två skruvar på undersidan...känns ju mer som man tömmer det än att kunna öppna detta?
Mässingsburken är väl förgasaren.
Nu är jag inte alls hemma på Ryobi utan mer på gamla Briggs & Stratton där man måste ta loss tanken och sedan förgasaren för att kunna rengöra silen. Vad säger instruktionsboken? Annars tyder det mesta på att det är felet, klipparen får inte nog bränsle när du gasar, kan vara förgasaren som behöver rengöras men kolla filtret först.
Nu är jag inte alls hemma på Ryobi utan mer på gamla Briggs & Stratton där man måste ta loss tanken och sedan förgasaren för att kunna rengöra silen. Vad säger instruktionsboken? Annars tyder det mesta på att det är felet, klipparen får inte nog bränsle när du gasar, kan vara förgasaren som behöver rengöras men kolla filtret först.
Redigerat:
Sitter inte bränslefiltret i tanken? Brukar bara vara ett finmaskigt mässingsnät som med tiden sätts igen. Ta loss tanken och gör rent och med lite tur funkar den klockrent. Har du typbeteckningen så finns många bruksanvisningar på nätet.
Här är ett klockrent fel som brukar uppstå när man kör på mackbensin. Spriten har dragit åt sig vatten och då får man vatten i bensinen. Dunken du har i garaget kan innehålla 20% vatten av att bara ha stått där.
Börja med att tömma tanken och tanka med ren bensin (alkylat). Har du tur räcker det och klipparen börjar gå som vanligt när vattnet i förgasaren väl passerat motorn.
Har du otur så har vattnet reagerat med legeringarna i förgasaren och kläggat igen munstycke och kanaler, då måste den rengöras.
Börja med att tömma tanken och tanka med ren bensin (alkylat). Har du tur räcker det och klipparen börjar gå som vanligt när vattnet i förgasaren väl passerat motorn.
Har du otur så har vattnet reagerat med legeringarna i förgasaren och kläggat igen munstycke och kanaler, då måste den rengöras.
Han säger ju att han redan kör alkylatbensin, så det borde inte vara felet.
Som sagt, inget konstigt med bensinen (Alkylat) och den är nyköpt.
Dock har jag noterat några sprickor i slangen mellan tanken och avstäningskranen….skulle problemet kunna vara att det kommer in luft den vägen?
Dock har jag noterat några sprickor i slangen mellan tanken och avstäningskranen….skulle problemet kunna vara att det kommer in luft den vägen?
Ja om gräsklipparen går på alylat så visar symtomen på smuts eller fel i förgasaren, den får för lite bränsle. Det behövs inte mycket för att begränsa flödet. Du får väl ta loss förgasaren och rengöra, det är inte så svårt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 799 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 799 inlägg
Min Klippo med Honda-motor kördes först på vanlig 95, sedan alkylat. Byttes olja varje år och annat normalt underhåll. Efter 7-8 år började den gå ojämnt, bli lite svårstartad och det blev värre. Efter felsökning var jag säker på att det var bränslebrist, så jag gick igenom alla delar, slangar, filter, kran, rev ner förgasare och rengjorde. Lite bättre men inte mycket. Kalibrerar guvernören/varvtalsstyrningen, ingen skillnad. Justerade ventilerna (enkelt med skruv/mutter-system). Marginellt utanför vad det ska vara och löste inget.
Till sist visar det sig att det är ett igensotat tändstift som leder gnistan längs den inre isolatorn som blivit ledande av kolet+annat. Själva delarna i gnistgapet ser väldigt bra ut annars, vassa kanter och visar inget märkbart slitage, därför trodde jag inte det var ett problem. Förgasaren har rätt storlek på munstycke, så blandningen borde vara rätt. Efter en del funderande märker jag att motorn har ett NGK BPR 6-stift, som efter letande är lämpligt i varma klimat, men att 5 är mer passande i kallare miljöer (NGK har omvända värmetal, så lägre siffra är varmare stift). Byter till ett BPR5 och motorn startade direkt och har gått perfekt sedan dess, med betydligt ljusare färg på elektroden och inga sotproblem.
TLDR: Byt tändstift, kanske till annat värmetal beroende på var du bor. Kallt stift i kallt klimat = massa sot -> misständningar och andra problem. Enkelt och kan lösa problemet.
Till sist visar det sig att det är ett igensotat tändstift som leder gnistan längs den inre isolatorn som blivit ledande av kolet+annat. Själva delarna i gnistgapet ser väldigt bra ut annars, vassa kanter och visar inget märkbart slitage, därför trodde jag inte det var ett problem. Förgasaren har rätt storlek på munstycke, så blandningen borde vara rätt. Efter en del funderande märker jag att motorn har ett NGK BPR 6-stift, som efter letande är lämpligt i varma klimat, men att 5 är mer passande i kallare miljöer (NGK har omvända värmetal, så lägre siffra är varmare stift). Byter till ett BPR5 och motorn startade direkt och har gått perfekt sedan dess, med betydligt ljusare färg på elektroden och inga sotproblem.
TLDR: Byt tändstift, kanske till annat värmetal beroende på var du bor. Kallt stift i kallt klimat = massa sot -> misständningar och andra problem. Enkelt och kan lösa problemet.