Jag har lyckats köra in i ett snöre med trimmen så det har snurrat runt sig och fastnat. Hur får jag loss allt ihop så jag kan pilla loss snöret?
Det är en Ryobi grästrimmer batteridriven.

• Bilden visar en Ryobi batteridriven grästrimmer med ett snöre som har snurrat runt och fastnat i trimmern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta funkar det att snurra huvudet baklänges samtidigt som man drar i det som trasslat in sig....

Hjälper inte det så fram med kniv o tålamod.

Alternativet är att du undersöker hur man får loss huvudet från axeln, lyckas du med det så lär det vara plättlätt att få bort det som trasslat sig.

K Kasken skrev:
Ofta funkar det att snurra huvudet baklänges samtidigt som man drar i det som trasslat in sig....

Hjälper inte det så fram med kniv o tålamod.

Alternativet är att du undersöker hur man får loss huvudet från axeln, lyckas du med det så lär det vara plättlätt att få bort det som trasslat sig.
Tack för tips. Jag har försökt dra och snurra på alla möjliga vis men det händer inte så mycket. Ska undersöka mer om det går att få isär allt.

C
Vet inte med just Ryobi, men det brukar gå att gänga av hela trimmerhuvudet. Brukar finnas ett litet hål där man skall stoppa in medföljande pinne för att låsa drivaxeln så den inte bara snurrar med. Tänk på att det normalt är vänstergänga, dvs. att man skall vrida åt "fel" håll.

• Gilla
ablomb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vet inte med just Ryobi, men det brukar gå att gänga av hela trimmerhuvudet. Brukar finnas ett litet hål där man skall stoppa in medföljande pinne för att låsa drivaxeln så den inte bara snurrar med. Tänk på att det normalt är vänstergänga, dvs. att man skall vrida åt "fel" håll.
Hittar tyvärr inte vare sig på trimmern eller i manualen att det går. Skickar med mera bilder.

Det är massa skruvar som håller ihop den gröna delen precis ovanför huvudet, kanske kan försöka öppna upp där. Elektrisk trimmer med gul kropp och blå tråd, hålls i handen. Skruvar synliga nära huvudet, som möjligtvis kan öppnas upp.
Skapa konto
Grön och gul trimmer med slitet trimhuvud, skruvar synliga på den övre delen.
Skapa konto
Närbild på en grön trimmer med öppen spole och synligt blått trimmertråd, mot en bakgrund av trädäck och röd vägg.
Skapa konto

A ablomb skrev:
Hittar tyvärr inte vare sig på trimmern eller i manualen att det går. Skickar med mera bilder.

Det är massa skruvar som håller ihop den gröna delen precis ovanför huvudet, kanske kan försöka öppna upp där. [bild][bild][bild]
Prova med att lägga in serienummret här, så kanske det kommer upp något, om inte ring dom.
https://se.ryobitools.eu/zahlavi/service-and-support/

• Gilla
ablomb
  • Laddar…
C
A ablomb skrev:
Det är massa skruvar som håller ihop den gröna delen precis ovanför huvudet, kanske kan försöka öppna upp där.
Det är ju alltid ett alternativ om man känner att man är kapabel att få ihop det igen sen.
Hålet i mitten av trimmerhuvudet där ser lite intressant ut, det sitter inte någon skruv eller mutter i botten på det?

• Gilla
ablomb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
..Hålet i mitten av trimmerhuvudet där ser lite intressant ut, det sitter inte någon skruv eller mutter i botten på det?
skulle kunna vara en skruv som sticker upp längst ner i botten, men det kom inte med några verktyg när jag köpte den, har nog inget som passar.

Nu hittade jag en sprängskiss från Ryobi, nån kanske kan tyda nåt av den? :) Nr 28 är det jag behöver ha loss.
Sprängskiss av en Ryobi-enhet med numrerade delar; del 28 markerad.
Skapa konto

C
Jag tolkar skissen som att trimmerhuvudet bara sitter med presspassning på motoraxeln.
Med andra ord, testa med ett par skruvmejslar att bara bända rakt ut.

• Wow
ablomb
  • Laddar…
Försökte bända loss den men det gick inte, vågade inte bända för hårt. Så jag skruvade isär den och lyckades pilla loss snöret - yay. Har inte provat om den startar... Tack för all hjälp. :)

Delvis isärskruvad gul elverktyg med synlig motor och kablar på en stol.
Skapa konto

• Gilla
Petruskan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.