N Nils45 skrev:
Hej!

Jag tycker den ser OK ut, men jag är ingen expert. Jag kämpar själv med att få igång min efter att ha bytt diverse dyra reservdelar.
Har du fortfarande problem att din fälla stannar och vad har du hittills gjort? Hoppas där är andra i tråden som också kan hjälpa till!

MVH
Har inte haft problem med att den stannar.
Mitt problem är att den inte fångar några myggor längre.
Rivit isär allt och städat rent från gamla myggrester och spindelväv men funkar ändå dåligt.
Lät munstycket ligga i acetonbad ett dygn. Sen stålbortade jag det försiktigt och blåste med tryckluft. Efter det är lågan som på bilden. Har även beställt ett nytt munstycke. Ska se om lågan är lika med det nya.
Var ur med termistorn igår och gjorde försiktigt ren den från nån vit slagg/aska med våtslipsandpapper. Självklart gick nylonskruven av. Var lite skadad av värme och säkert föråldrad så nu jagar jag en sån och det är svårt. Beställde en låda nylonskruv från Temu (Förlåt mig. Man ska inte gynna Kina). M4x15.
Solenoiden klickar och öppnar
Undrar om regulatorn vid gasoltuben kan bli gammal och dålig så att det blir för lågt tryck och svagare låga?
Gasol brukar ju brinna med blå låga...medans min är som en större ciggtändarlåga.
 
Här i Skåne finns fortfarande nästan inga mygg. Normalt sett är det en stor plåga särskilt innan midsommar.

Det är inte så enkelt att du också har nästan myggfritt?

Tror inte det är fel på din regulatorslang. Jag har bytt min eftersom jag märkte att det inte kom någon gas när jag hade den losskopplad. Min låga brinner inte när det kommer en liten vindpust har därför beställt komplett munstycke med solenoid. Dessutom har någon? förlagt nätsladden så den fick jag först beställa.
Detta är som en gammal bil som man börjat reparera -och måste fortsätta. Såg att nya MM Pioneer kostar mellan 9 300:- och 6 000:--!!
 
N Nils45 skrev:
Här i Skåne finns fortfarande nästan inga mygg. Normalt sett är det en stor plåga särskilt innan midsommar.

Det är inte så enkelt att du också har nästan myggfritt?

Tror inte det är fel på din regulatorslang. Jag har bytt min eftersom jag märkte att det inte kom någon gas när jag hade den losskopplad. Min låga brinner inte när det kommer en liten vindpust har därför beställt komplett munstycke med solenoid. Dessutom har någon? förlagt nätsladden så den fick jag först beställa.
Detta är som en gammal bil som man börjat reparera -och måste fortsätta. Såg att nya MM Pioneer kostar mellan 9 300:- och 6 000:--!!
Är inte mycket mygg här i Hälsingland heller....tack och lov 😊
Med nya munstycket ser lågan likadan ut som med det gamla, rengjorda munstycket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver jag hjälp! Har en Mosqito Magnet Pioneer från 2021.

Har bytt det mesta: Regulator/gasolslang, komplett munstycke med solenoid samt termistor.

Tändstiftet glöder och jag kan höra att lågan ibland tänds inne i fällan.

Problemet är att lågan är väldigt svag och slocknar.

Om jag börjar från den fyllda gasoltuben så har jag stort flöde av gas direkt efter regulatorn på 30 mbar. Kopplar jag till slangen (har provat både den gamla och den nya) så stryps flödet av gas väsentligt, Jag gissar att "metallgrejen" på slangen är en backventil??

Jag har provat bägge de kompletta munstyckena och solenoiden öppnar som den ska och tändstftet glöder samtidigt.

Jag har slut på ideer och är inte särskilt teknisk. Ska flödet bli så mkt mindre när det passerar regulatorslangen??
 
Här kommer en sammanfattning av min felsökning och hur jag tillslut fick igång min Mosquito magnet.

Min Mosquito Magnet pioner från 2018 ville inte start. Blinkar snabbt rött efter startsekvensen. Jag bytte munstycke 2021 (se PontusKarlsson1s inlägg #38), då jag också hade problem att starta den. Sedan dess har den fungerat bra. Krånglade några gånger förra sommaren, men denna sommar ville den inte alls startat.
Gick att starta den under en filt (som "Huset vid anten" inlägg #19 tipsar om), tog bort filten och nästa morgon blinkar den rött igen.


Öppnat upp allt och gjort rent. Brännarmunstycket, Brännkammaren, glödtändaren, tempgivaren, behållare och "huset". Rengjorde med tryckluft, T-sprit och sandpapper.

Mätningar.
Inkommande spänning från adapter 17 VAC (verkade högt då det står output 12 VAC på den men ser att de får samma i denna video
Utgång till fläkt ger 12,0 V obelastad
Utgång till Glödtändaren 14,0V obelastad, 8,9 V belastad.
Utgång till ventilen 11,8 V belastad
Glödtändaren är på 1,3 ohm vilket ger 12 / 1,3 = 9,2 A
Tempgivaren ger 175 kohm vid 25°, sjunker till 160 kohm om jag värmer den mellan fingrarna i ca 20 sek.


Tog ut brännarmunstycket så att jag kunde tända lågan själv.
Lågan var ca 4 cm.
Bytte till grillens regulator och slang (utan backventil), den lågan var ca 6 cm. Med den regulatorn så fungerade mosquito magnet fint.
Hade velat testa att rengöra brännarmunstycket i en ultraljudstvätt (som Rick i inlägg #78), men har inte tillgång till det så kunde inte testa.
Klippte bort backventilen på original regulatorn och testade, men lågan var fortfarande 4 cm och det gick inte att starta.
Köpte ny regulator från Biltema (30 mbar) och kopplade in (kopplade även på den gamla backventilen) och nu fungerar den


Slutsats, fel på regulatorn. Ny regulator löste problemet, tror inte att en ultraljudstvätt hade gjort någon skillnad. Efter som jag fick ca 2 cm längre låga med ny regulator så var det ganska tydligt att det var felet.
Finns ett frågetecken om spänningen till glödtändaren är för låg (8,9 V), kunde testat att köra den från en extern 12v källa (som reveper säger i inlägg #115) men gjordes inte då jag fick det att fungera med ny regulator.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Per Fyhr Per Fyhr skrev:
Här kommer en sammanfattning av min felsökning och hur jag tillslut fick igång min Mosquito magnet.

Min Mosquito Magnet pioner från 2018 ville inte start. Blinkar snabbt rött efter startsekvensen. Jag bytte munstycke 2021 (se PontusKarlsson1s inlägg #38), då jag också hade problem att starta den. Sedan dess har den fungerat bra. Krånglade några gånger förra sommaren, men denna sommar ville den inte alls startat.
Gick att starta den under en filt (som "Huset vid anten" inlägg #19 tipsar om), tog bort filten och nästa morgon blinkar den rött igen.


Öppnat upp allt och gjort rent. Brännarmunstycket, Brännkammaren, glödtändaren, tempgivaren, behållare och "huset". Rengjorde med tryckluft, T-sprit och sandpapper.

Mätningar.
Inkommande spänning från adapter 17 VAC (verkade högt då det står output 12 VAC på den men ser att de får samma i denna video [media]Utgång till fläkt ger 12,0 V obelastad
Utgång till Glödtändaren 14,0V obelastad, 8,9 V belastad.
Utgång till ventilen 11,8 V belastad
Glödtändaren är på 1,3 ohm vilket ger 12 / 1,3 = 9,2 A
Tempgivaren ger 175 kohm vid 25°, sjunker till 160 kohm om jag värmer den mellan fingrarna i ca 20 sek.


Tog ut brännarmunstycket så att jag kunde tända lågan själv.
Lågan var ca 4 cm.
Bytte till grillens regulator och slang (utan backventil), den lågan var ca 6 cm. Med den regulatorn så fungerade mosquito magnet fint.
Hade velat testa att rengöra brännarmunstycket i en ultraljudstvätt (som Rick i inlägg #78), men har inte tillgång till det så kunde inte testa.
Klippte bort backventilen på original regulatorn och testade, men lågan var fortfarande 4 cm och det gick inte att starta.
Köpte ny regulator från Biltema (30 mbar) och kopplade in (kopplade även på den gamla backventilen) och nu fungerar den


Slutsats, fel på regulatorn. Ny regulator löste problemet, tror inte att en ultraljudstvätt hade gjort någon skillnad. Efter som jag fick ca 2 cm längre låga med ny regulator så var det ganska tydligt att det var felet.
Finns ett frågetecken om spänningen till glödtändaren är för låg (8,9 V), kunde testat att köra den från en extern 12v källa (som reveper säger i inlägg #115) men gjordes inte då jag fick det att fungera med ny regulator.
Tack för klokt utförligt svar. Jag fick faktiskt igång min för några dagar sedan men är inte helt säker på vad som gjorde "underverk".

Jag har fortsatt bara originaldelar på min, men beställde en 50 mbar regulator som aldrig har blivit monterad.

Det enda som jag gjort ytterligare är att blåsa originalslangen med backventil från båda håll med tryckluft.

Intressant att du pekar på regulator och i viss mån slang när vi oftast fokuserat på munstycket när lågan varit för svag.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.