Hej!

Har försökt leta liknande trådar men kan inte hitta svaret. Har en ganska ny Stiga Tornado åkgräsklippare som bara surrar från startreläet när jag vrider på tändningen.

Har laddat batteri, mätt och har 12v. Har mätt vid elkablarna från reläet vid start och då faller spänningen till ca 7v.

Har provat att lägga en mejsel mellan polerna på reläet . Det sprakar men gör ingen skillnad vid startförsök.

Bifogar film - man kan se hur startmotorn hoppar upp och snurrar, men alldeles för långsamt för att orka veva igång motorn.

Någon som har en ide om vad det skulle kunna vara som felar här? Tack på förhand!

Faller spänningen till 7V vid startförsök så är batteriet kasst.
Känns som minst 2 celler är trasiga.

• Gilla
berraX och 1 till
  • Laddar…
Kasst batteri skulle jag gissa på. Testa med startkablar.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
MultiMan
Om det är blybatterier så ska man alltid hålla dessa uppladdade så mycket det går. När spänningen/laddningen sjunker börjar sulfateringen direkt. Alltid underhållsladda med en smart laddare (typ Ctek eller motsvarande) vintertid. Det räcker med en eller ett par djupurladdningar för att förstöra ett bly/syrabatteri.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter som ett trött batteri. Prova att startkabla från bil.

Det saknas info i din mätning för att den ska vara användbar.
Mät spänningen direkt på batteripolerna (inte på batterikabelskorna) samtidigt som du startar. Faller spänningen då också till 7 Volt så är batteriet kass.
Har du fortfarande 12V på polerna vid startförsök så har du spänningsfall i kablar eller kontakter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stort tack för alla snabba svar. Mätte igen direkt på batteriet vid start och även där så faller spänningen lila mycket.
Jag missade att underhållsladda inför vintern så det kanske är det som gjort att batteriet gick sönder?
Nåja, blir väl att åka och handla batteri, och bli bättre på att vårda det framöver.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Med en smart laddare som går över till pulsladdning (trickle charge) när den känner att batteriet är fullt, är bara att koppla in på hösten och glömma bort. Kan inte överladda och sköter sig själv. Blybatterier kräver detta för bra livslängd till skillnad från t ex robotklipparbatterier av litiumjontyp som tappar i livslängd vid 100% laddning. De ska istället förvaras runt 50%, men heller aldrig ladda ur helt.

• Gilla
mge112 och 2 till
  • Laddar…
Jag har samma problem som trådstartaren, har testat med å koppla en hjälpstartare direkt på startmotorn men det låter likadant. Byglar jag förbi solenoiden säger det bara ett klick. Då borde det väl vara startmotorn

hakanson hakanson skrev:
Jag har samma problem som trådstartaren, har testat med å koppla en hjälpstartare direkt på startmotorn men det låter likadant. Byglar jag förbi solenoiden säger det bara ett klick. Då borde det väl vara startmotorn
Hej. En orsak kan vara att den tror att växel ligger i.

För min del så var det batteriet det handlade om. Trodde inte en vintersäsong vilande skulle göra skada, men ett nytt batteri så gick den som ny igen. Får bli noga med laddningen framöver...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.