Trädgårdsmaskiner
Yrrol: Jag och några till ägare tycker Stigas nyare maskiner (med panel vid sidan om stolen samt hydrostatdrivning) är skräp. Vi får laga dessa hela tiden. Dom andra har sålt sina, jag har nu bytt motor på min samt köpt mig en extra åkare (husqvarna). Jag hade hellre köpt en Toro 120 eller någon större Toro, dessa är rena pansarvagnar sålänge inte någon kabel mellan strömbrytaren och
GoForIt: Priset verkar väl inte orimligt med tanke på tillbehören. Du kan ju försöka sälja vidare de tillbehör du inte anser dig behöva.
GoForIt: Har ni en tomt på bara 239m² (?) så fungerar väl den här klipparen utmärkt. Det är väl t.o.m. så att det skulle fungera med en batteridriven, som ju är tystare och inte drar bensin.
Yrrol: Hoppades på dubbla utblås också så det inte blir strypning. Dämparen sitter dessutom mellan bakhjulen så utblåset bör inte vara på kortänden. Många inom trimma briggs eller gocarts med mera, nämner RLV dämpare så funderar på att ha två sånna istället. [bild] [bild] lite nyfiken på den svarta... Briggs & Stratton 807831 Super Lo-Tone Muffler V-Twin 29, 30 and 35 HP Engines
Nonkan: ProFlex räknas mer som semipro, ca 400 tim/år är normalt. Ekonomiska livslängden brukar kalkyleras till 1000-1200 timmar ungefär, sen säljer man den till nån händig bonde eller så som kan fixa lite själv. Jag hade nog inte lagt 30 000 om den inte är extremt välskött med spårbar historik.. Ny rider 115c är inte en bra ersättare alls, den är för villatomter. Du ska egentligen
mj1975: [citat] Tackar, den verkar ju se ut att stämma med min Stiga 523.
Axel Adolfsson: På min står det Made in USA. Den är även från ca 1981
mj1975: Jag precis köpt en stiga 523, jag undrar om det är någon som har en manual till denna snöslunga? Vore tacksam för hjälp.
Mattias Axelsson: Ja två sådana och fjädrar. Kolla hos någon som säljer slungor eller gräsklippare . Vet att stiga har i sina
Bo.Siltberg: Vad för bensin har du använt? Alkylat eller vanligt 95/98?
HasseTeknik: Har en från CO, men har bara kört några gånger. Nöjd hittills , sånär som på att jag fick kondens i bensinen och det frös en gång.Startar direkt även med snörstarten.
jnse: Finns det olja? En kompis fick inte igång sin snöslunga, felet var att han hade för lite olja i motorn, den hade en oljenivågivare som förhindrar att man kan köra/starta med för lite olja i motorn, efter påfyllning så gick den igång igen. (det fungerade även att koppla bort givaren)
mexitegel: [citat] Min far införskaffade en snöslunga till traktorn för säkert 25 år sedan. Den behövde han inte använda de 5 första åren eftersom det var så lite snö. "Den bästa investering jag någonsin gjort!" var hans kommentar om det hela. :D
Nikoneer: Sitter och drömmer lite om våren och kommande vertikalskärning av gräsmattan (som förhoppningsvis blir av i år...) Provade för två år sedan med en liten eldriven maskin på en plätt och blev imponerad av resultatet, så nu ska hela tomten få en omgång. Med 2500-3000 m[SUP]2[/SUP] gräsmatta går det ju åt vettiga grejer, så planen är att hyra bensindriven vertikalskärare av
dof: Kan även vara så enkelt så det är trasiga brytpinnar till skruven. Man kan bli lite lurad ibland då skruven kan snurra ändå om man inte belastar den.
AndersS: [citat] Vår slunga är 5-6 år gammal och vi har gjort på detta sättet. Den dagen snön kommer så den behövs vill man ha den startredo och inte behöva greja med den. 2014 provstartade jag väl den 2-3 gånger och lät motorn gå varm. Den står även i kallgarage. Rätt eller fel, men jag tomkör inga av våra maskiner utan de fylls på med alkylat inför vinterförvaring och det är väl
Mattias Axelsson: Töm och byt oljan . Öppna förgasaren och kontrollera och gör rent flottören. Misstänker att du haft den ståendes med bensin i förgasaren sedan förra vintern? Då har bensinen kristalliserat sig och troligtvis sitter det runt flottörnålen. Tvätta bort allt grönt i förgasaren. Eventuellt måste du ta bort munstycket och rensa hålen. Det kan du göra med en ståltråd . Montera ihop o
AndersS: [citat] Verkar som Stihl håller "handlare" i tukt och förmaning när det gäller prissättning och tycker mig bara se deras produkter i fackhandeln. Så ska man hitta bra priser gäller det att kolla när Stihl har olika erbjudanden. Men sedan kan man alltid försöka pruta vid köp och det har fungerat för mig, t.ex. något tillbehör.
Anonymiserad 138578: Ja det blir rätt mycket jobb att få till lyse, om man inte vill driva via batteri förstås. Motorer som sitter i slungor utan elförbrukare saknar generator och för att få till det så måste man byta svänghjul, det är fort gjort men knappast värt besväret. Behöver ju inte vara speciellt ljust för att kunna köra slungan, har man bara nån sorts utebelysning så brukar det räcka gott.
Kalmarkille: Klippte för första gången gräsmattan med den igår. Motorn skramlar till lite och rör sig friskt ovanpå kåpan vid uppstart, för att sedan stabilisera sig i en jämn gång. Dvs. motorn går väldigt jämnt och fint, men motorn darrar i vridled/sidled på sina bussningar. Tyckte den såg väldigt lös ut, så jag drog åt bultarna några millimeter. Bussningarna ser friska ut och bultarna
Nonkan: Finns inget smörjhål på svärdet ser det ut som. På 357 är det lilla Husqvarnafästet, K095 på oregonspråk, vet inte vad Windsor kallar det.
Kloge: Kollade oljan i behållaren och den såg ok ut men den oljan som är i behållaren är den alltid i behållaren eller omsätts den också?
palbin: Jula hade några feta McCormick (som är ngt slags halvmärke) tidigare ... verkar vara slut på det eller ...? Så länge märket är "bara" Biltema, Meec eller Cotech eller liknande så lär det väl vara så att när grejen går sönder är det stor risk man får skaf- fa en ny - om inte annat pga brist av reservdel - ... . .
mekar-anders: Jag tycker du gjorde rätt val. 35 kubikaren är stark och mycket trevlig att jobba med. Sen om man verkligen behöver en så krallig maskin för en stor villatomt är väl frågan.:) Men jag är precis likadan, har också en överdimensionerad maskin för mina behov. (stor villatomt på landet).
sagan1: Nu fixat blev utan batteri,ev köper jag en laddregulator till Kina mopedmotor 149 kr om jag ska ha batteri senare,inget flimmer behöver alltså inte kondensator,hoppas det håller.
Göran.W: Jag har dragit en husvagn på 1200 kg med en 2 hjulsdriven stiga park 2000. Funkar hur bra som helst så länge däcken får grepp.
A-Man_08: Håller med det beror nog på dåliga kolvringar, mer att det skulle trycka ut olja någonstans, vet inte om den har någon vevhusventilation men olje flödet bordet man kunna följa om man tar isär det hela.
Yrrol: Enligt en inristning i kåpan (som företag brukar göra) så nämns 92 också. Stigas lösning är mycket riktigt känslig också, men där kör jag utan brytskruvarna så knivspetsarna är lösa och bara viker in och ut sig för stunden och man kan fortsätta klippa istället för få stop och behöva justera skivor och remmar. - har kört så i några år nu och är "nöjd" med det. I