Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Har en syrenhäck som är alldeles för lång och bred. Har även en kryp talls häck som även dem är alldeles för lång och bred där det växer alla typer av träd och växter. Fåglar släpper frän....Men men vad gör man. För att underlätta mitt jobb söker jag nu en typ av multi tool. Häcksax och grensåg behövs, med låååångt skaft. Helst en maskin och ej bensindriven till
0 svar · 3,4k läst
·
boltis
boltis: Har förstått att en del råkat ut för detta efter ombyggnad. Sitter en bygel vid klippmotorn som skall hindra densamma från att åka ur chassit när man släpper spänningen. Denna skall av någon anledning sitta högre / fel / annorlunda vilket gör att klipphöjden inte går att sänka mer. Jag däremot inte hört någon specifik lösning...
1 svar · 3,4k läst
P
Per-Johan: Jag har pratat lite med den lika trevliga som kunniga Nonkan och kommit fram till att transmissionen inte är något hinder. Jag läste även att CVT-transmissionen kan vara det som tar över i framtiden: http://todaysmower.com/2011/what-you-need-to-know-transmission-types/ (Kolla in produktöversikten på Searstraktorn = BM Mini? från 68!) Om jag förstått saken rätt efter klipp på Youtube
4 svar · 5,2k läst
T
Tommy Nordsvahn: Nej det är lire besvärligt, därför valde jag den med awd. Klipper längs med slänten som funkar kanon tack vara fyrhjulsdriften
6 svar · 2,4k läst
Å
Åke Bergman: Nja, det får vara upp till var och en stubbfräsare, men ner i de prisnivåerna är nog inte vanligt. Mitt "Japp-svar" i post #29 var syftat till min post #27. Finns inte ett enda fräsjobb som är det andra likt och därmed kan prissättningen variera rejält. Jag gör gärna om möjligt ett hembesök och lämnar ett kostnadsfritt prisförslag på plats, detta är rättvisast mot bägge parter,
30 svar · 11,5k läst
T
Toddep: Hej har en klippo comet sh med Honda motorn. Det är inbyggd drift i maskinen så den blir själv gående med en spak man drar i mm problemet är att den blivit slö i driften så den går knappt längre av sig själv. Maskin har 2 st remmar. jag bytt den remmen vid sidan utan resultat så då behöver jag byta remmen som är under också då? Mvh Jesper
0 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: Skulle vara kul att testa. Det går ju lite snabbare att byta pinnar än att rulla upp ny tråd.
2 svar · 3,0k läst
A
A-Man_08: Tändspolen bör kontrolleras.
1 svar · 5,4k läst
D
Drömhus2012: Bra val :)
15 svar · 7,7k läst
C
corre: Byta packningen brukar inte vara så svårt. Beror på motorn, och troligen är det en enklare modell utan överliggande kamaxlar och då slipper man kamrems/kedja och sånt bös. Du får ta reda på vilken motor det är så du kan få fram en verkstadsmanual till den. Brukar gå att googla fram bara man vet modellen. Inga garantier på följande: Verkstadsmanual
3 svar · 4,2k läst
·
elpaco
elpaco: Anders, jag har faktiskt inget stort att klaga på, mer än den minst sagt bristfälliga manualen. Den tuggar på helt enkelt. Inget sönder. Dock har ju storvingmuttrarna i plast för låsning av handtaget en tendens att ramla av, vilket de väl insett då man fick med inte mindre än två extra .. Jag har satt fast mina med snöre. För övrigt så har inte Partner svarat i dag. Att de inte
32 svar · 27,6k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: Dom är nog något liknande. Jag har ca 130 m häck som ska klippas på höjden och sidorna men jag borde klara mig med mina 14 batterier då.
10 svar · 4,0k läst
I
ion: Tack för svaret. Ska ha det i åtanke. Hade dock redan hunnit köpa en. Har provat i spireahäcken och konstaterat att den nya klipper bättre än min gamla men det är kanske inte så konstigt, den är nog rätt skämd, den gamla. Men annars kändes den nya bra att klippa med, lite kortare och 1 kg lättare. Vad skillnaden på klingan gör i en cypress återstår att se, har inte hunnit än.
2 svar · 1,7k läst
·
C
celica90: En riktig klippare :D https://www.youtube.com/watch?v=RWUwmZVNMLo
0 svar · 1,5k läst
H
Håkan Runesson: Tja LR 120, kan nog tyvärr säga att den är inte kul, det bästa man kan säga om den är att den klipper bra när den går, vilket inte är alltid. Vi har haft en nyköpt 2001 o den är väldigt otillförlitlig, jämfört med den lilla Klippon som är 10 år äldre men en helt annan kvalitet! Vi har också haft problem med att den är svårstartad o då är det oftast någon säkerhetsbrytare
5 svar · 18,3k läst
boltis
boltis: Smart grej det där faktiskt.. Hade varit intressant att prova...
2 svar · 7,8k läst
·
M
Mudde200: Kapar tråden lite istället för att starta en ny. Tänkte våga mig på att sänka nivån från Makita en aning.. Finns här någon som har erfarenhet av de batteridriven trimmer och häcksax från Cotech, eller annat liknande lågprismärke? Är trött på att släpa på förlängningssladd till trimmern och behöver ändå inskaffa en häcksax. Noterade då att om man väljer typ Cotech och
24 svar · 9,9k läst
·
O
obell: Hej. Har själv en stiga sb 28jd trimmer fungerar också med klinga. Funkar jättebra. Har stor tomt. Den kostar under 2000. Den är också delbar så den är lätt att ta med i bilen, när jag ska trimma vass vid bryggan. Alltid lättstartad.
7 svar · 5,1k läst
P
Prab Ab: Har en Stihl FS 40 där trimmerhuvudet polycut 6-3 har "fastnat", Behöver byta plastknivarna. Kan inte ens med våld vrida loss det. Fått råd att såga sönder det med bågfil. Finns det någon som har en bättre lösning?
9 svar · 6,2k läst
P
Anonymiserad 134940: Det var så enkelt som att jag satt den fjädern på bilden just enligt bilden dvs fel :D Flyttade den och spände upp staget och nu driver den hur fint som helst! Tack!
9 svar · 36,1k läst
·
V
viffer: Jag har en fundering angående en Klippo Cobra SII, den har drivning på framhjulen och den har fungerat utan problem senaste 4-5 åren, men nu har drivningen slutat fungera, den har dessutom börjat låta riktigt illa, jag tror det är från drivningen. Jag öppnade kåpan över remmen på sidan, har glömt nu vad den heter. Den var inte av, men såg riktigt sliten ut, så jag testade att plocka
0 svar · 5,1k läst
K
karlanka: Hej En Stiga S462 "eko multiklipp" gräsklippare med dussinet år på nacken. Nu har drivningen slutat fungera, det är snäckväxeln som spökar. Inne i växeln sitter ett växelhjul som pressas mot en passande gummikona när man spänner drivningen. Antagligen har gummit åldrats, för det slirar där. Någon som har något tips? Kan man få fatt på gummikonan någonstans? Jag letade lite på
0 svar · 5,2k läst
mekar-anders
mekar-anders: Annars, åk in till din närmsta verkstad som servar trädgårdsmaskiner så får du rätt grejer direkt.
5 svar · 4,5k läst
N
Nonkan: SM i trådlyft här? ;) Kommer inte ihåg, det passar i alla fall så kör på du.
13 svar · 6,7k läst
A
Anubiz: Köpet är gjort, det blev en K5a. Har bara provat den en gång och den gjorde sitt.
24 svar · 8,3k läst
·
P
Anonymiserad 134940: [citat] Har oerhört svårt att hitta bilder på just dessa modeller och remskivan i mitten/axeln. Kan du eller någon annan som har en stiga park från 2000-2005 (eller kanske tidigare) fotografera remiskivan vid axeln (gärna nära) samt lite utåt så jag ser hur det ska vara. Har endast någon sprängskiss men jag får inte riktigt ihop det.
3 svar · 3,3k läst
G
Gustav E: Låter bra om 425an. Jodå fick testa selen till 435an som fanns i butiken och det fungerade som man är van vid att hänga trimmern i selen. Selen var dessutom lite smidigare och mer välstoppad än de man tidigare provat. Jag har tidigare när jag var yngre sommarjobbat 5 somrar på en stor kyrkogård. Där hade man först Tanaka 2-takt raka med cykelstyre och sele. Sen uppdaterade man till
53 svar · 26,5k läst
·
F
Felde: Är det inte antal uppladningar som är grejen med lipo, inte ålder?
37 svar · 6,3k läst
Anna1984
Anna1984: Tack men det blev en Toro Recycler 55 :-)
9 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.