P
Ja din undran över kniven är väl löst vid det här laget men den där klossen som går mot svänghjulet är inte av metall så den har inget med gnistan att göra, den bromsar motorn när du släpper handtaget (dödmansgreppet), prova dra i startsnöret utan att hålla in handtaget får du se :)

Om du kollar där vajern från handtaget är fäst på motorn och kollar vilken del som rör sig när du drar i handtaget så ser du att det är en liten metalldel (som en tand) som det sitter en sladd i som dras bort från ett metalliskt fäste på motorn. När du släpper handtaget så går "tanden" emot gods och jordar tändspolen.
Att kontakten verkligen bryts när man drar in handtaget är bland det första man ska kolla när klipparen inte startar, eller när den lägger av utan anledning ibland.

R
Men som jag såg det så är tanden i kontajt med ett metallbläck som du säger men när jag drar i vajern så är det numera ingen kontakt mellan tanden och metallbläcket. När jag drar in handtaget så lossas även en metallkloss från svänghjulet.

P
Ja det är precis så det funkar, när du drar in handtaget så är det ingen kontakt och då alstrar tändspolen gnista. När du släpper handtagget så blir det kontakt och tändspolen jordas och kan då inte alstra någon gnista till tändstiftet.
Bromsen är också kopplad till samma reglage så den går automatiskt emot svänghjulet när handtaget släpps så att motorn stannar snabbt. Det är bara en mekanisk motorbroms, inget annat.

R
aha tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.