Trädgårdsmaskiner
mekar-anders: Jag har denna, den är rätt stor och stabil. http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slapkarror/slapkarra-707036/ Jag har satt 50mm dragkula på min åkklippare och så har jag monterat riktig kulhandske på kärran. Rekommenderas och kostar bara någon hundring. Visst skulle jag kunna dra släpvagnen till bilen istället men dessa är smidigare och mångsidigare.
Nordis123: Hej! Gräsklipparen har slutat klippa kniven drar inte runt. Hände när jag höll på att klippa. Det sitter väl någon slag slirkoppling. Har provat spänna vajern som går från spaken till klippaggregatet men det hjälper inte. Om man provar dra runt kniven (med gräsklipparen av slagen) och så verkar den ok alltså den går tungt med klippen i och lätt i friläge. Någon ide?
JPW: Om det kommer bränsle ur ljuddämparen så får den nog för mycket av den varan? Kanske luftfiltret är av skumgummimodellen och blev genomblött över natten - och funkar nu som en ofrivillig choke?
mycke_nu: Brytpinnar är ett elände. Jag kör utan (på gräsklipparen). Då går knivbultarna istället. Bytte knivbultarna till rostfritt, men då går axlarna..dyrt.. En lagom kompromiss verkar vara knivbultar i vanligt stål. Alternativt en gräsmatta utan sten. :)
fahlis: Såma har diverse drivremmar till Canadiana snöslungor. Om motorn är en Briggs & Stratton 8 hk och bredden 26" så kan det vara en 826 …
Armin Ina: [citat] Ahaaaa jajag minns att det bara sipprade ut olja ur ett hål när jag körde dågen utan svärd o kedja.. Men jag tittade bara efter ett hål också:) men de lär lära en allt det där nu när jag ska gå kurs. Har nu tagit mig yid att köpa säkerhetskläder och sånt som man skulle ha
The_Nyll: Satt och fundera lite, valet kanske är självklart, men vad skulle ni välja? Har gräsmatta på 4850kvm minus lite infart och grusplan då och ska man vara noggrann så tar det nog minst 3h med både åk och gågräsklippare, möjligen kan det gå lite fortare i framtiden när man lyckats jämna till och blivit riktig gräsmatta och man kan åka lite fortare med åkgräsklipparen, har ju varit
Eva He: Jag är också i behov av en kompostmaskin som klarar både pinnar och mjukt material. Har en Alko av äldre sort. Den gillar bara raka pinnar upp till 40 mm om de är färska. Mjukare material slammar igen knivarna och det blir mycket rensa. Hittade en som verkar kraftfull men frågan är hur den klarar konkurrensen. Vi har en rätt stor trädgård som producerar både sly och rabattavfall. Jord
100kvadrataren: Du ska köra med 3 knivar, dom 3 andra hålen är reservhål om gängerna eller nåt skulle strula på dom som det sitter knivar i. Kör du med fler knivar kan det bli obalans
Direktörpelle: tack för svaret ppalm.. Har även jag bytt tändstift.. Det är tändspolen som sagt upp sig skulle jag tro... Iom att den är helt död, inte ett tillstymmelse till liv i den..
Janneman: Ja, när jag snurrar på motorn så går den lätt. Man ser och hör då också luft-vatten pysa ut i utgående ventil.
mekar-anders: Såna där har min farsa också från sent 70-tal eller tidigt 80-tal:) Jag skulle också vilja ha såna där. Måstekolla på Jula om de har.
ion: Hur noga det är? Om man inte gör det till en sport, så man gör det för det är roligt att försöka komma så nära det optimala som möjligt, skulle jag säga, " sikta på stjärnorna så når du kanske trädtopparna ".
TeroM: Skulle väl vara möjligt att snurra ihop av pianotråd eller liknande men original fjädern funkar utan problem. Att den blev "skrynklig" i din Klippo är nog för att den hamnat fel vid remmbyte eller annat tillfälle. Hamnar den på undersidan remmen kommer den att dras sönder av kuggarna på remmen. Fjädern borde inte kosta en förmögenhet heller, art 1944 enligt nedan om du beställer
The_Nyll: tackar för svar, jao då är det lite som jag har tänkte då. =)
The_Nyll: tar lite tid, men är skönt att på nåt vis sitta och åka lite och fundera och skapa fin trädgård. Men blir nog inge köp av varken egen gräsklippare eller sån i år men nästa år kanske. Men tittar runt lite och försöka lära mig som säga vad som är bra och inte, vad man behöver osv för att få till det bra. Annars så har jage problem just nu med med hela sidan på tomten med
smurfen72: Vilken tur att jag köpte en sån då :) Hur som helst har den funkat helt ok hittills men det tror jag nog vilket skitmärke som helst hade gjort för 2 år bör väl det mesta funka men vi får sen om kanske 8 år.
Ludwig: Har en 15 hk kawasaki Vtwin på min åkgräsklippare (husqvarna yth 150 xp) och den går väldigt mjukt och lugnt. Har mycket backig tomt och den har inte klagat hittills trots tunga lass på kärran inkl flyttkartonger uppför brant backe. Grannens encylindriga 15 hk bs låter mer ansträngd trots lättare terräng.
oskee: Hej. Vilken storlek ska man gå på av följande? Den ena är 23cm och den andra 26cm. Spelar det någon större roll? Har en tomt på ca 500-600kvm. Kollar på dessa då jag redan har några 18V batterier liggandes. Notera att dessa är av den senaste modellen och båda har 18v.
Roland112: sådär, klar. Jag gjorde som ni skrev, kapade lite på tändkabeln och vecklade upp tändhatten så jag såg skruvgängan. Gängan var som en vanlig skruvände som jag gängade in i mitten på tändkabeln. Nu sitter den hårt och fint, tack ska ni ha!
steve5432: Hej! Har köpt denna och montering mm fungerade bra. Enkel att starta och går tyst. Dock undrar jag om den verkligen är en multiclip, för jag har köpt dessa modeller sedan tidigt 90-tal och de har alltid smulat sönder gräset, även medelhögt gräs på 8-12 cm. Denna bara lämnade en matta av halvklippta grässtrån efter sig, och vi fick räfsa. Jag trodde att jag skulle aktivera
dannan: Lånar tråden lite... Jag har nu lyckats knäcka ett skaft och letar nytt... Samma typ som TS har. Men hittar inte var. Nån som vet i stockholmsområdet?
yxet: Du kan öppna den rengöra och ha i nytt fett,det ska vara rätt sort och rätt mängd. Men är det bara för underhållets skull så skulle jag börja med remmar lager filter stift + måla klippagregatet med riktigt stark färg. Eventuellt montera koppling för en gardena för att spola efter klippning
jkarlberg: Hej. Ja går det? Klipparen är ny från förra säsong och funkade bra då, men inte när vi tog ut den denna säsong. Klipparen nyper i gräset med knivarna. Har testat att skruva lite men ingen framgång