Jag köpte en begagnad Stiga Multiclip 50 PRO igår. Den ser ut att vara i mycket gott skick, men jag reagerade på att det går att röra motorn i "vridled", horisontellt plan.

Alltså, skyddskåpan under motorn sitter fästad med 4 bultar som ligger an mot gummibussningar. När jag tar tar i motorn och vrider i sidled, rör den sig sådär 5-6 millimeter. Den glider alltså på bussningarna en bit. Bultarna är helt åtdragna och ger sig inte alls, men likväl finns denna glidningsmöjlighet i sidled.

När jag drog igång klipparen, startade den direkt och helt vibrationsfritt...men det känns ju märkligt att man kan vrida motorn en aning.

Jag frågade förstås säljaren om det så snart jag kommit hem, och han svarade att den varit sådan sedan han köpte den för två år sedan.

Det är ingen billig plastmaskin, utan en rejäl klippare med ett nypris på sådär 6-7 000 SEK.

Redigerat:
Rörelsen ligger i gummibussningarna. Motorn är upphängd så för att vibrationerna inte ska fortplantas till resten av maskinen. Motorer, även sådana i bilar, brukar vara upphängda på det viset. Inget märkligt alls …

Fullt normalt. Det är en avvibrering för att motorns vibrationer inte skall fortplanta sig i kåpan. Eller ivf minska dom samma..

Onormala rörelse eller att olika varvtal ger vibrationer kan vara en indikering på att upphängningen är slut.
Motorn ska bara svänga likadant i sin rörelse som vibrationer ger. Den ska inte vibrera lite hit och lite dit i ett oregelbundet mönster.

Det brukar hoppa och leva bra mycket när någon bussning eller momentstag går sönder. Testa köra en 850/v70 med kassa momentstag över/undre så märker man ganska snabbt vad som är fel.

Man ska givetvis byta trasiga bussningar och momentstag redan när man upptäcker att de börjar bli till åren. Oftast kan det dra med sig annat som oftast kostar mer pengar.

Redigerat:
Tackar för alla svar.

Men det känns verkligen som ett onormalt spel där. Bussningarna ser nya ut och inte minsta slitna, och likväl kan motorn ruckas fram o tillbaka utan minsta motstånd.

Ska kolla och ta en bild sedan.

Detta är helt normalt sålänge du kan rucka med motstånd 5mm fram och tillbaka om bussningarna liksom fjädrar tillbaka. Har du ett löst glapp på 5mm är det däremot bara att byta bussningar.

Jag hade själv en sådan Stiga och motorn vibrerar något enormt på dessa maskiner. Det är väldigt stort spel i dessa gummibussningar om man jämför med en "normal" gräsklippare. Det ser inte alls bra ut. Dock tror jag inte det är något fel i funktion för min både startade bra och klippte bra utan vibrationer i handtaget.

Jag tror inte det satt B&S motor på min utan något okänt fabrikat och gissningsvis är den inte avvibrerad enl. västerländsk standard.

//Johan

Klippte för första gången gräsmattan med den igår. Motorn skramlar till lite och rör sig friskt ovanpå kåpan vid uppstart, för att sedan stabilisera sig i en jämn gång. Dvs. motorn går väldigt jämnt och fint, men motorn darrar i vridled/sidled på sina bussningar. Tyckte den såg väldigt lös ut, så jag drog åt bultarna några millimeter. Bussningarna ser friska ut och bultarna var redan hårt dragna.
På det hela taget går maskinen jämnt och fint, men att motorn rör sig så pass "löst" ovanpå, känns verkligen ovant.

(det är alltså en Hondamotor, och den klipper riktigt fint)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.