19 970 läst ·
25 svar
20k läst
25 svar
Saknar likström på vår snöslunga
Jag återupplivar tråden.Tänkte koppla 15W led strålkastare på min Partner sb 270 vars halogenlampa pajat,ny kostar 150 för glödlampan,försökt löda dit 20W g4 halogen men lödningen smälter eller skakar loss efter en tid.Har ett 5Ah 12 V batteri från ny gräsklippare som skar för en kompis,tänkte använda det men funderar om belysningsspolen skulle klara batteriladdning via diodbrygga,går det att göra så eller kommer jag bränna spolen,strömbegränsning?Hur?Om för komplicerat får jag helt enkelt grena av kabeln mellan lampa och batteri och gå in med gräsklipparens lilla laddare där och ladda via timer mellan gångerna jag snöröjt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Fundera även på en pannlampa. Den har du dessutom nytta av på fler ställen, i motsats till en LED-strålkastare som är fast monterad på slungan.
Koppla strålkastaren via diodbryggan direkt till belysningsspolen istället.
Har någon testat en sådan här (eller liknande)? Funderar på att testa till vintern som komplement till pannlampa. Fördelen som jag ser det är en snabb och enkel installation, nackdelen är drifttid, två timmar är förvisso mer än vad jag röjer åt gången men det är väl under optimala förhållanden och inte vinterkyla antar jag.
Produkter som diskuteras: "Arbetslampa"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
sagan1 skrev:
Vira ihop ledarna ordentligt. Värm med lödkolv på ena sidan och tillsätt lodet på andra sidan. När metallen är tillräckligt varm kommer lodet att smälta och flyta ut. Den lödningen släpper aldrig.
Vill lodet inte flyta ut ordentligt så beror det på att metallen av någon anledning inte går att löda, och då får man använda någon form av kopplingsklämma eller liknande.
Min sambo som gått lödskola på Ericson misslyckas med denna lödning,kontaktstiften är legerade med något som försvårar lödning och de är för korta för att viras ihop för tätt emellan för mekanisk sammanfogning,jag har uttömt ideerna.
Kör man ledlampa då behövs ingen regulator så länge spänningen håller sig inom specen för lampan, vanligtvis 10-30v, bara en likriktarbrygga och ev kondensator ifall lampan börjar flimra. Vill man ansluta ett batteri så blir det lite mera meck. Men en switchad serieregulator borde man kunna löda ihop för någon hundring speciellt om effekten är så låg som ett tiotal watt.
Klicka här för att svara