Trädgårdsmaskiner
Rickohoj: [citat] Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Stort tack för ditt utförliga svar! Det får väl bli att beställa från Storbritannien. Var bra mycket billigare trots frakt.
Jokke_: Hallå, har fått problem med gräsklipparn... 4år gammal, gått fint ändå tills nu. Gick bra klippa förra veckan men nu stendöd. Rengjorde förgasaren och bytte stift utan framgång. Kollade kompet på den men mätaren rörde sig inte ens... provade hålla för tummen men finns ingen komp alls i den. När jag plockade bort toppen så var ena bulten söndergängad och gick av halvvägs ut...
Andrewlainen: [citat] Ah, jag ser märken på ett ställe. Får höra med återförsäljaren angående lagning. Synd för jag har varit nöjd med den annars :/
Pappanille: GCV är egentligen en hobbymotor (men en bra sådan) ska man ha en riktigt bra Honda så är det GXV som gäller. Finns även GCVx som är lite mittimellan.
toolman77: ingen aning men stihlsmörjan är grym. Tar också hand om hartsbeläggningar.
MathiasS: Testade på min Excellent SH med Honda motor igår. Kändes lite hetsigt på mina relativt små gräsytor men jag tror ändå den får ligga kvar i fullfartsläget. Vill man köra långsammare är det ju bara att dra ner gasen lite så är man tillbaka på standardinställningen.
Per i Hamrånge: [citat] Min Klippo firar 20 år i år. Fick göra en motorrenovering efter 18 år, någon packning. Annars inte bytt eller lagat någonting. Slipar knivarna en gång om året. Startar på andra rycket varje år. Thats it.
jocke0808: Min R80 blev likadan idag, fick du ordning på din och isf vad var felet? /Jocke
görankusbom: Ja, maskinklippet är väl det vettigaste än så länge. Rembutiken har en sats med knivar och remmar till 850 till riktigt bra pris. Men finns bara en massa dyra remmar till min.
Du och 19till: Ja den kanske har blivit för varm pga överarbetande eller fullt med gräs där kylningen för motorn är. Då bränner lacken på lindningarna och blir korttslutning.
Scout: Kommer inte i håg var jag köpte den, kan ha varit på Jula eller så var det på Biltema. Hjulen är som du sa usla men det som är sämst är att vagnen har för hög tyngdpunkt vilket gör att den funkar nog finfint på en helt plan tomt... dvs inte min. Ligger nu på återvinningscentralen för metallskrot.
mattiaswahlberg: [citat] Rätt gissat! Tack.
Pappanille: Det är nog remmen som gått av, plocka bort plastkåpan o kolla.
Fotografen: Sugledningen i tanken består troligen av en slangsnutt med en klump i änden, just för att den ska fungera i alla lägen. Torkar slangen upp och får sprickor blir det som du beskriver, man måste hålla sågen i ett visst läge för att den ska gå.
Pappanille: Har bara hört om problem med den modellen, framförallt om remmar o remhjul till aggregatet som trasslar.
Harald Blåtumme: Kört en hel del med Stihl FS131 senaste veckan, ett nyförvärv som hårdtestats på både skogsröjning (sågklinga såklart) och rätt omfattande röjning av högt gräs, nässlor etc litet mjukare prylar med medföljande grovtrådiga trimmerhuvud. För just skogsröjningen så är min Husqvarna 545 FXT såklart kraftfullare, tar grövre stammar lättare och snabbare men funkade hyfsat även
Peter_Bromma: [citat] jag skulle skippat krocksensorn om inte behovet är jättestort. den missar en del mindre grejer.. typ hundens stora plastben. den e kanon runt vissa grejer.. men verkar inte väja för låga saker.. typ 5-7cm.. annars e jag nöjd. klipper kanon.. lätt att programera etc. min första robot dock så kan inte säga om bättre än andra. men grannar har tex maskiner för mer än der
Krilleman: Jag hade samma tankar, befintligt begagnat klippdäck var behövligt. Och det "lagade" fungerar än! (y) Det slutade i att jag lyckades få loss 1m² plåt från lastkaj hos svärfars företag och en billig svets från Biltema. Det var väl värt det och svetsa MIG som amatör är ruskigt roligt! (y)
thx1138: Ja de där har jag hittat, och det är såklart hjälpsamt, men hade önskat något där det var tydligare hur allt sitter ihop. Men det ska nog gå ändå, tack för hjälpen!
cpalm: [citat] De flesta, undantaget de med "friklippning" där knivarna aldrig har kontakt med anhållet. Självslipande är naturligtvis en sanning med modifikation, knivarna blir ändå slöa med tiden.
ricebridge: [citat] Ja, inte mer än väntat på båda. Att det slirar är rätt troligt som felkälla. Men inte den enda, kan man tycka. Får bli en ny större översyn.
Wendin: Skall prova på måndag, men när jag försökte sist satt skruven väldigt hårt så jag har nu skaffat en kraftig skiftnyckel
Hallerudsbo: Bästa är att ha den lös. Sett va en ny kostar? Kanske inte är dyr? Själv skulle ja ha svetsa