Hej
Av nyfikenhet kikar jag runt lite på robotar till gräsmattan och funderar på Era erfarenheter av dem.. fungerar de bra? behöver man serva dem ofta? Håller de vad de lovar.. är ni nöjda? vad har ni? hur länge håller de..? Billig? Dyr?

Själva är vi främst lite nyfikna på budget/mellanklass.. till en mellanstor gräsmatta med lite lutning!
Den bör klara iaf 1000 + m2 :)

Köp en Gardena sileno Smart 1250 på Bauhaus. De kör 20% nu och har 5 års garanti.

jag fick hem en worx m700 från amazon i fredags.. den vann min snabba undersökning för max10k. fått ut ut en del av slingan och provkört lite igår. bra pris prestanda på pappret men vet väl mer om några veckor. ska få krocksensorer till den med nästa vecka så slipper den krocka med alla träd och hunden... så hoppas det kommer funka som utlovat... den finns såklart i fler storlekar.. upp till 2000m2

P Peter_Bromma skrev:
jag fick hem en worx m700 från amazon i fredags.. den vann min snabba undersökning för max10k. fått ut ut en del av slingan och provkört lite igår. bra pris prestanda på pappret men vet väl mer om några veckor. ska få krocksensorer till den med nästa vecka så slipper den krocka med alla träd och hunden... så hoppas det kommer funka som utlovat... den finns såklart i fler storlekar.. upp till 2000m2
Hur har det fungerat? Uppdatera gärna med lite info kring hur den funkat :) Nyfiken hur årets worx-maskiner presterar. Vad kostar krocksensorn?

K
Har en meec på en relativt plan gräsmatta och upplever att den svänger ganska mycket vid minsta lilla lutning så den kan jag inte rekommendera vif sluttning.

Vårt ena hörn där det åt det lutar klipps mer än dubbelt så mycket som någon annan del.

krocksensorn gick på 180 euro.. kanske lite saftigt. men jag har ett antal träd etc där jag slapp dra kabel eller ha den krockande med.
jag är inte helt klar med installationen. jag har en liten del av gräsmattan där kabeln tog slut och så har jag bara grävt ner en liten bit i marken än så länge... glad att jag gjorde så då det behövts lite justeringar. har några kluriga sluttningar med svängar.. skarpa hörn och lite gropigt på en del håll.. så ibland har framhjulet liksom ramlat ner i ett hål och så fastnar den. känns som ngt jag får jämna ut dock. har en sluttning i en kant av tomten jag får skippa.. verkar för brant.. speciellt om gräset är fuktigt och den behöver svänga... då har den slirat utanför kabeln ett par ggr. jag har inte wifi i mesta delen av trädgården.. men jag ska kunna få info i appen sen om det händer.. så funderar på en ute wifi repeater för klipparn och trädgårds wifi allmänt. sen har jag inte ställt in zoner ännu... gör det när kabeln e 100 klar tänkte jag men den verkar klippa bra överallt ändå. jag har ökat på klipptiderna en del mot det rekomenderade så det ser nyklippt ut konstant. semester nästa vecka men hoppas jag får klart det till slutet av juni...

P Peter_Bromma skrev:
krocksensorn gick på 180 euro.. kanske lite saftigt. men jag har ett antal träd etc där jag slapp dra kabel eller ha den krockande med.
jag är inte helt klar med installationen. jag har en liten del av gräsmattan där kabeln tog slut och så har jag bara grävt ner en liten bit i marken än så länge... glad att jag gjorde så då det behövts lite justeringar. har några kluriga sluttningar med svängar.. skarpa hörn och lite gropigt på en del håll.. så ibland har framhjulet liksom ramlat ner i ett hål och så fastnar den. känns som ngt jag får jämna ut dock. har en sluttning i en kant av tomten jag får skippa.. verkar för brant.. speciellt om gräset är fuktigt och den behöver svänga... då har den slirat utanför kabeln ett par ggr. jag har inte wifi i mesta delen av trädgården.. men jag ska kunna få info i appen sen om det händer.. så funderar på en ute wifi repeater för klipparn och trädgårds wifi allmänt. sen har jag inte ställt in zoner ännu... gör det när kabeln e 100 klar tänkte jag men den verkar klippa bra överallt ändå. jag har ökat på klipptiderna en del mot det rekomenderade så det ser nyklippt ut konstant. semester nästa vecka men hoppas jag får klart det till slutet av juni...
Ok tack för svar :) Skulle du rekommendera M700:an? Jag har köpt en McCullogh ROB s600,men kan inte riktigt betämma mig om jag vill ha en M700 istället. Visserligen kostar den 1500:- mer och krocksensoen (ocs) ytterligare typ 2000:- alltså. Blir ju en del pengar, är så svårt och avgöra om det är värt det eller inte :p

M700:an har en del mer features och kan byggas ut jämfört mot S600:an.. Även om S600 också ska vara väldigt bra. S600 fick marginellt högre betyg i råd o röns test jämfört med M700..

Redigerat:
E eddiw skrev:
Ok tack för svar :) Skulle du rekommendera M700:an? Jag har köpt en McCullogh ROB s600,men kan inte riktigt betämma mig om jag vill ha en M700 istället. Visserligen kostar den 1500:- mer och krocksensoen (ocs) ytterligare typ 2000:- alltså. Blir ju en del pengar, är så svårt och avgöra om det är värt det eller inte :p
jag skulle skippat krocksensorn om inte behovet är jättestort. den missar en del mindre grejer.. typ hundens stora plastben. den e kanon runt vissa grejer.. men verkar inte väja för låga saker.. typ 5-7cm.. annars e jag nöjd. klipper kanon.. lätt att programera etc. min första robot dock så kan inte säga om bättre än andra. men grannar har tex maskiner för mer än der dubbla... och jag kan inte se varför... finns ju även mindre modell billigare.. m2 rekomendationen känns lite oväsentlig nu när jag fattar hur det funkar. batteritid och laddtid verkar vara det du betalar för tills du går upp ordentligt i storlek och får större klippbredd. men om den behöver klippa lite fler grr... ser inte att det spelar roll för mig.. modellen ovan.. m1000 verkat ha bättre laddare.. så den kommer ut igen fortare... nya m500 utan sensor.. låter som bra deal för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.