Trädgårdsmaskiner
hoded1: [citat] Eller testa inte aspen om det inte varit det innan. Att lossa en förgasare och göra rent den är inte speciellt svårt o kräver inte några dyra verktyg. Att däremot riskera att eventuella avlagringar följer med in i motorn med haveri som följd är väldigt dyrt. Så att byta till aspen på en motor som gått en längre tid med vanlig bensin kan vara ett dyrt tips.
Holger Nilsson: Hej! YES nu hittade jag felet. Det sitter en fjäderbelastad ventil som stänger med en kula i ett konformat säte. Denna kula saknades helt!!! Jag förstår inte hur detta har kunnat ske eftersom felet uppstod under användning. Enda förklaringen är att kulan varit så sliten att den helt plötsligt åkt med vattnet ut. Hur som helst, Stort Tack för att du ledde mig en bit på vägen
MultiMan: Enligt vad jag fick fram efter en snabb googling så tillverkas Husqvarnas (precis som Stihls) högtryckstvättar av Nilfisk så man tycker att det borde vara samma anslutningar. Tittar jag på bilderna så är Husqvarnorna mycket lika min egen Nilfisk, så det kan säkert stämma. Edit: T ex detta tillbehör som jag har original Nilfisk ser identiskt ut i Husqvarnas variant:
vinkel4: Känns inte som det borde vara såhär?? Fläkten går att "vicka". Klipparen driver inte alls, varken fram eller bakåt.
Walle3461: [citat] ASPEN BENSIN rekomenderar jag samt även Preem´s alkylat bensin
Aeroba: Den gick igång efter att jag blåst rent med tryckluft också. Tack för tipsen. Måste bara byta en packning för den läcker och startsnöret gick av. Sämsta draganordning någonsin, men förhoppningsvis kan den gå säsongen
timmerhuset_78: Var faktiskt in till Jula och påpekade detta i morse. "Tyvärr så vill dom att vi skickar in till Stiga för reparation" Nja sa jag, börjar bli tröttsamt att köra runt gräsklipparen i bilen under sommaren. Och strax därefter gav hon efter och gjorde en reklamation. Har nu klippt nästan hela gräsmattan och blev endast stoppad av en hagelskur. Tack för det moraliska stödet! Fridens liljor
useless: Mina 100 cent: - Dåligt med olja så tryckvakten löser ut (eller fel på tryckvakten). - Trasigt tändningslås eller nån sladd som har lossnat.
Huggobuggo: [citat] pem-slang, ah det låter ju vettigt.. men då behöver jag en rejäl maskin för att göra det hålet men det finns väl att hyra något. Och så behöver jag fylla i med ny asfalt sedan. Ang guide-kabel, jag blandade nog ihop begreppen, trodde alla hade samma typ av kabel. Jag menade begränsningskabeln.
AndersS: Har letat och hittade lite i ett Skogsforum där man tyckte den var bra men inget specifikt vilket som var bra. Verkade också finnas liknande av annat fabrikat men håldiameter måste ju stämma.
Roadrunner1969: Kolla videon om jag får upp den! Bensin som dammar upp vid start. Går något ojämnt. Skiten fungerade förra säsongen. Chocken är inte på under videoinspelningen. Justerad gasvajern! Ser ut som ånga från insugsröret i filterhållaren. Skvätter något upp o dammar till.
magink: [citat] Har vaken Facebook eller bor i närheten. Bor i Södermanland. I ärlighetens namn så är jag inte jättesugen på att köpa begagnat. Vill gärna ha en återförsäljare i ryggen så jag får något som är helt från början. Har inte kunskapen att kunna utvärdera skicket på en begagnad gräsklippare, även om priset kan vara mycket mer fördelaktigt.
Manhunter: Dalavagnen.ingår Thuletrailergruppen.
Bengt_j: Makita grästrimmer funkar bra med 1,5Ah batteri, om det är en större yta välj ett större batteri. Dela
Sota: Hej. Bränslepumpen har spruckit på min Husqvarna Rider 850. Nu till frågan. Är det några krav på den nya bränslepumpen som ska dit eller duger det med vad som i stort sett, bara det är en liknade modell?Eller måste det vara en avsedd för briggs o Stratton-motorn? Tänkte isf montera en sådan här om det skulle fungera: https://www.clasohlson.com/se/Br%C3%A4nslepump-Cotech/p/Pr511796000
Olle i Stureby: Jag har slipat den nya kniven och monterat den. Funkar bra. Tack för kommentarer.
Olle i Stureby: Jag har själv både våndats och misslyckats med att byta drivremmen på min Klippo Comet från ca 2005. Ända tills jag hittade denna utmärkta instruktionsfilm. Då blev det hur lätt som helst. [MEDIA=youtube]H-8yLtykynQ[/MEDIA] Han använder en liten avdragare för att lossa yttre drivhjulshalvan, men jag lyckades slå loss den med en hylsa och en hammare, som tipsats om tidigare i tråden.
Blackfear: Är det någon här som har testat eller äger ego-power +? Hur är kvaliten med dessa? Jag funderar på deras lövblås samt häcksax :)
boohoo: [citat] Förvisso är jag inte speciellt nöjd med den gamla, men insåg att det blir det absolut billigaste, så får helt enkelt köra på det. Blir att byta till en Loncin SE-LC1P96F. 608cc 16hk borde få den att klippa igen.
Urban J A: Jag vet. Men sitter den kvar behöver jag inte måla över med något annat. Blir den lika bortblästrad som orginalfärgen och mina försök att måla insidan genom åren då är det heller inget problem.
Harald Blåtumme: [citat] Så är det, och samma gäller givetvis för hårt belastade röjsågar, grästrimmers och inte minst motorsågar. Det står vanligen klart och tydligt i instruktionsböckerna att motorgarantin inte gäller om man kört med fel sorts 2-taktsolja, uttryckligen att utombordsolja *absolut inte* får användas. Rätt oljetyp till rätt tillämpning som sagt, finns ingen ”universalolja” i
Luugen: Husqvarnas högtrycksmaskiner görs väll av nilfisk likt Sthils?
Stefan1972: finns ju en försvarlig mängd olika membran på olika briggs motorer men om det handlar om det vanliga pumpmembranet på de med plastförgasare så är det inte så märkvärdigt. Problemet är ju att förgasaren tappar formen så membranet kryper iväg och slutar pumpa. Sätter man dit ett nytt så är det bra en stund..........Själva membranet sitter mellan förgasare och tank.
Anonymiserad 202214: Väcker denna tråden till liv efter ett tag Måste reda ut en fundering jag har. ger en pumpautomat med trycktank bättre tryck om jag vill köra många spridare än om jag bara har pump utan tank enligt bild. har den utan tank idag och är inte nöjd. Ger en 50 liters trycktank någon tryckfördel förutom att den stannar själv när man stänger vattnet?
Rolle85: Ny kondensator hjälpte inte. Förstår inte varför multimetern inte kände av detta? Hursomhelst så fann jag felet. När maskinen är igång vibrerar den och efter ett par minuter så rör sig uppsamlingsboxen ca 1cm och det sitter en liten magnet på ram och låda som då inte känner av varandra mer. Ett spännband håller nu lådan på plats. Dålig konstruktion får jag säga för att vara
camsod: Hej! Vi funderar på att köpa en lövblås för att kunna blåsa bort löv från rabatterna samt invid huset som är stenbelagt med vit marmorkross, finns det någon av de billiga som fungerar bra? Någon som har tips?
Du och 19till: 95 ja 4t ingen 2t olja. Oljan fyller du upp till några mm under kanten om det inte sitter en mätsticka på pluggen. 10w 30 säljs under namnet gräsklipparolja. 5w 30 funkar...