Trädgårdsmaskiner
bonde58: Hej Har en fråga om en åkgräsklippare lt2115cmac som har läkt lite olja från hydrostaten och undrar nu ,vilken olja ska man fylla på med och hur kan man veta nivån ,hittar bara hittat en påfyllningsplugg ?
ullberg: ståltråd, kanske lite grövre så typ najtråd lär funka bra det med, något som lägger sig i spåret på axeln och går att tvinna ihop så det inte går igenom hålet gör säkert jobbet - annars får du väl beställa en 12 1 112436051/0 Plat Plate dvs #12 på sprängskissen min länk i inägget ovan verkade funka sådär, för framtida referens, nytt försök
anis16: Promblemet löst: saknas en fjäder under spolen som trycker ut den. Hittade sprängskiss på tap-n'-go. Fick göra en ny fjäder själv. [bild]
Åsa Lund: Ulla Rulla funkar bra om än högljudd. Blev ganska full med gräs eftersom gräset var fuktigt [bild] [bild]
Maria T: Jag har en hel del plattlagt, flera ytor iordningsställda mellan 2015-2018. Första åren var ogräs i fogen knappt nåt problem, men nu är det hyfsat många smågrejer som dyker upp - minibjörkar, prästkrage och gud-vet-vad. Har funderat på att kratsa ur lite fogsand och ersätta med antingen sån fog som hårdnar/härdar, eller nån sorts fogsand som ogräset inte ska gilla...men då det
uthusarna: Hej, Är det någon som har erfarenhet av denna klippare? Är lite nervös för motorn som verkar va egenutvecklad Stiga-motor, nån som har nån tanke? Mvh,
FreQa: Suck, svetsare blir jag inte, fick inte fast plattjärnet så vinkelslipen fick arbeta. Konstigt nog så satt bulten lös när jag fick bort skallen! Konstigare är det då det bara finns gängor i början av bulten så varken blad eller brickor kunde låsa.. Nåja, tills nästa gång får jag skaffa mig ett set med hylsor i tumstorlek då bulten är 3/8 delar. Tack alla för hjälp!
björnuf: Löst det nu ,har kommit på det ,vid vinkel växeln ,lossa liten skruv sitter en liten fjäder ,är fjäder belastat ,tryckk med ngt på baksidan mot motorn , remmen blir smalare o går att trä av ,ej helt slak men gick bra att få av remmen.
sinclairhacker: [citat] Yes är den modellen jag kör. Kör jag den på lägsta så förstör jag gräsmattan, är ingen helplatt tråkig gräsmatta Robot är smidigare men vi tycker gräsmattor blir så jämnt klippt tråkigt, och några få timmars motionspass hemma per vecka , är bara en liten del i den motion vi får i oss ändå. För vår gräsmatta föredrar jag batteri framför bensin, men med nog
Johan_F: Jag har mycket goda erfarenheter av Stihl. Köpte en rejäl röjsåg, FS220K, och den har gått förtjänstfullt i 25 år helt utan service förutom klinga/snöre. Startar alltid på ett par drag efter långt vinteruppehåll (använder alltid alkylat 2t bensin). Körde den på en liten gård första åren men därefter bara ett par gånger varje år på en 3300 m2 naturtomt. Likadant är det med
Blejdarn: Hej Titta på den här filmen som handlar om Kärcher så får du ett begrepp om hur en sån där är uppbyggd. Då tror jag att du kan få ihop den. Det finns många filmer om pressure washer nozzle repair, kärcher dirt blaster osc. [MEDIA=youtube]boy0RUKk9ok[/MEDIA]
cpalm: [citat] Ja, så gott som alla mindre dieseldrivna klippare använder väl samma Kubota D722-motor. En riktig klassiker. Men 2 l / timme låter rätt okej, vi lånade återförsäljarens HQ Rider 316TC demomaskin och den lyckades sluka 15 l bensin över en helg, Kawasaki-motor.
Harald Blåtumme: Åk och skaffa några liter Aspen 2T. Finns på dunk och på pump till ca 25 kr litern. Aldrig i livet att jag skulle riskera motorhaveri på sågen med någon blajolja jag hittat.
Pahaolo: Hej. Är det nån som råkar ha en bild på elschema till en stiga park 2002 från ca - 89? Gissar på att det är en diod som brunnit upp på min men är lite osäker.
ChristerMyr: [citat] Hej. Jo, på min går det, det är en Gardol GB 46 R. Men klipparmotorn går ju åt samma håll hela tiden. Gängan till kniven var en fingänga med vanlig högergänga. Som det är på de mest vanliga skruvarna och muttrarna. Verkligen bra! Jag byter rem till drivningen.
Avemo: Men går den ner i varv om du vrider igen spjället? Dåligt förgasarmembran får motorn att gå dåligt och bli svårstartad. Men det varvar inte för mycket av det. Och du får definitivt inga vibrationer av det. Dessutom kan du ta ut membranet och titta på det om det har några sprickor eller skador. Ser det ok ut behöver du inte byta.
Partner: Grejen är att det är en custom gjord koppling så den tar mycket mer än en vanlig men sen fungerar ju som en vanlig. Men det mitt problem är att remmen passade perfekt sen hoppa den och blev alldeles för stor
Wieslander84: Är alltså jag som hakat fast pinnen så där bara så att ni skulle se vad jag menar ☺️
Åsa Lund: Om det mot förmodan är bensin kvar i så häll ut den och häll i ny, annars lär den aldrig starta.
Micro: Har du ett klistermärke ovanpå kåpan kan du prova att trycka med ett finger , troligen känner du då fördjupningar under märket. I dom hålen sitter det nog muttrar som håller kåpan på plats.
SolenSkiner: Tändstiftet är inte nytt så jag får väl byta ut det och testa igen. Med lite tur.. :) Choken ser man att den ändrar läge och släpper in eller stänger ute luften.
Isakare: Köpte en Stihl, det verkade vara en riktig pryl, och den har löst batteri.
FanPålsson: [citat] Haha ja:crysmile: det där är en huvudvärk för en annan dag :rofl:
martin12345: Tack för hjälpen! Gjorde som du sa, tog ur stiftet, och då snurrade den hur fint som helst. sen gick jag en väldigt välbehövd vända i elsystemet som var riktigt grisigt och nu går den som om den var nästan ny igen! tack ännu en gång för hjälpen!
Partner: Hej är ny här så vet inte hur man gör här men antar att jag ska skriva en ny tråd här. Jag har en Jonsered lr12 som har traktor pipa och byta rem skivor så den går snabbare men motorn är en vanlig Briggs Stratton 12 hp. Jag var ute och körde en primär tur efter jag fått tillbaka den efter en kompis skulle grej lite. Men så fick jag hem den och fick start på den sen började jag
Nallehus: JAA! Enkelt när man kan det...Stort tack!
djac: Mina har blivit bättre efter att jag fyllt upp med jord runt om, verkar vara roboten som vrider dem när den kör över
Partner: [bild] Hej undrar hur gasvajern ska gå det längst te höger om man drar den vita så blir det chok och i mitten hare och som den sitter nu sköldpadda, är det någon som vet hur den ska sitta fattar inte det skicka gärna bild i så fall, tack på förhand