21 392 läst ·
19 svar
21k läst
19 svar
Testar elgrunka mot ogräs!
Glad för länken, just köp en elgrejs, har läst att man ska bränna fler ggr för att ogräset ska ge upp till sist. Har en med gas men aldrig använt är lite rädd dels för det går slingan till Hulken under plattor till dels just för är rädd för brand. Vi vill få bort typ mossa från plattor och ogräs från fogarna. Planerad bränning på tisdag!Brattåsaren skrev:
Har en blå från Kjell & Co (tror det är exakt samma produkt som Julas). Man ska låta den värmas upp ett tag så den blir ordentligt varm, sedan kan man placera den så nära man kan över ogräset och hålla den där några sekunder. Det kan bli ordentligt varmt och ogräset kan bli bränt. På en grusgång gör det inget, men på en gräsmatta finns risk för brand om det är torrt.
Helt ska den användas efter det regnat då poängen är att vattnet i växten ska börja koka och spränga växten inifrån. Man ska alltså inte förkolna bladen eftersom det är roten som ska bekämpas. Och är det blött i gräset minskar ju risken för brand ganska mycket.
Ibland får man bekämpa vissa ogräs två, tre ggr med några dagars mellanrum.
Jag använder även ogräsättika, som är ruskigt effektivt. Men det dödar även gräset och bildar en ”död fläck”.
Vill man inte ha döda fläckar i gräsmattan är ogränsbrännaren helt OK.
På grusad trädgårdsgång, mellan plattor etc är ättikan klart effektivast och klart lättast att använda. Har min ättika i en 5 liters tryckspruta från Jula. Funkar perfekt även då man vill bli av med grön påväxt etc på trädäcket.
Om du lyckas bränna begränsningskabeln som ligger under plattorna så eldar du nog på lite för mycket!
Jag har en med gasol och tycker väl att det funkar sådär...fast det kan kanske ha med brister i mitt handhavande att göra. Många ogräs tar sig liksom ändå, trots att jag bara bränner så pass att jag ser en förändring i bladens struktur och färg.
Gällande brandfaran tror jag att den är ganska likvärdig mellan gasolvarianten och elmojängen...så stor försiktighet gäller vid användande av båda varianterna.
Gällande brandfaran tror jag att den är ganska likvärdig mellan gasolvarianten och elmojängen...så stor försiktighet gäller vid användande av båda varianterna.
Tja igen! Hoppas alla hade en bra midsommar!? 

Kul att det finns intresse för tråden, har till och med lyckats med konststycket att komma med i mejlutskicket!
Var på besök i stugan i lördags/söndags och tog en titt på resultatet. Tyvärr hann regnet komma innan jag fick tummen ur och filma eller ta kort. Men, de flesta av plantorna som jag brände på uppvisar tydligt torkade blad. Inte helt oväntat iofs, och kanske inte så intressant egentligen. Det intressanta är ju om växten kommer tillbaka... Men, jag skall dit igen nästa helg, får hoppas jag kan ta lite bilder eller film då.
Kul att det finns intresse för tråden, har till och med lyckats med konststycket att komma med i mejlutskicket!
Var på besök i stugan i lördags/söndags och tog en titt på resultatet. Tyvärr hann regnet komma innan jag fick tummen ur och filma eller ta kort. Men, de flesta av plantorna som jag brände på uppvisar tydligt torkade blad. Inte helt oväntat iofs, och kanske inte så intressant egentligen. Det intressanta är ju om växten kommer tillbaka... Men, jag skall dit igen nästa helg, får hoppas jag kan ta lite bilder eller film då.
Jag tror att du såg fel. Jag fick in lite parkslide med ett lass jord förra sommaren och fick då upp ett gäng plantor. Löven är lite lika på håll men skiljer sig om man kollar noga, och framförallt skiljer sig stammen Jag skulle tro det är någon sorts träd, typ al,alm,ask,bok,björk,sequoia,lind,ek,gran, ja inte f-n vet jag, jag är kass på trän.3 328GTS skrev:
Jag har en hel del plattlagt, flera ytor iordningsställda mellan 2015-2018. Första åren var ogräs i fogen knappt nåt problem, men nu är det hyfsat många smågrejer som dyker upp - minibjörkar, prästkrage och gud-vet-vad. Har funderat på att kratsa ur lite fogsand och ersätta med antingen sån fog som hårdnar/härdar, eller nån sorts fogsand som ogräset inte ska gilla...men då det kommer pollen och annat bös från kringliggande träd, som liksom lägger sig i fogarna (om jag inte borstar plattorna varje dag = inte nåt jag nånsin kommer göra) så gissar jag att fröna gror i det organiska material som lägger sig ovanpå sanden så jag funderar också på att skaffa nån typ av brännare, och tycker det är toppen att slippa gasol eller bensin som bränsle.
Så om nån har använt liknande ogräsbrännare på fog-mellan-plattor vore det superintressant att få läsa, både ros och ris.
Så om nån har använt liknande ogräsbrännare på fog-mellan-plattor vore det superintressant att få läsa, både ros och ris.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden