S
sinclairhacker: [citat] Jag kör en 36 volt ryobi trimmer numera , med 2 mm grov tråd , men har på garanti lyckats att sänka totalt tre olika trimmers tidigare. De som fungerar, både på 18 volt o 36 volt är de som är borstlösa motorer i. Modellerna har ändrats sedan jag köpte men rekar just borstlösa, perfekt om man fastnar eller tar i för hårt. Inga andra av mina ryobi verktyg har krånglat , bara
2 svar · 3,3k läst
skoge
skoge: skulle tro att den inte ligger på som den ska emot spännaren. Och att magen på remmen ligger emot varandra...
6 svar · 15,8k läst
·
K
Keld: Anledningen till att man byter oljan innan avställning, är att oljan innehåller antikorrosionsmedel som slits/går åt vid drift. Så byter man olja innan man ställer av, så har man har bästa rostskyddet för motorn över stilleståndsperioden, skillnaden kanske inte är stor, men den finns. Så vill du byta olja på våren, hoppas det är en snöscooter det handlar om
119 svar · 25,2k läst
·
Maria T
Maria T: [citat] Då jag inte vet mycket alls om motorer hade jag inget annat val än att kontakta butiken där jag köpte min gräsklippare (en Toro, köpt 2005) när den efter tio år började hacka och plötsligt bara dö. Fick samma tips, att lossa lite på tanklocket, vilket gjorde att klipparen blev pigg och glad igen. Så jag tog av tanklocket och borrade två minimala hål i det, en lösning som
42 svar · 21,4k läst
·
D
Dixies: Det blev en Klippo pro sh i äkta färger när min tidigare klippare lade av mitt i sommaren 2020. Då var det brist på sk erkända maskiner så jag fick köpa på nätet från GBG till SKÅNE. [bild]
20 svar · 5,7k läst
·
P
Patrik Hazard: Det blev en 751 och jag är helnöjd! Den är bra mycket effektivare än min förra Bosch som var på 36 volt! Farsan har en sladdriven Bosch, dras kraftigaste modell. Makita är inte riktigt fullt så kraftig, men inte långt därifrån! Jag jag har hagtorn, syren och två andra lövhäckar som jag inte vet riktigt vad det är, men Makitan tuggar glatt i sig! En positiv skillnad mot min gamla
5 svar · 4,3k läst
·
B
bakterie: Jag har inte röjt från båt. Där vi har behov av att röja går det bra med vadarbyxor, så jag går helt enkelt runt med maskinen, ibland med vatten till naveln. Det är ingen båtränna, eller något liknande, utan bara en grund vik som vi hindrar från att växa igen.
13 svar · 7,7k läst
·
K
Klabbis 3000: Har grejat med att byta lager i klippaggregatet på På Stiga Park med 107M som aggregat. När man drar åt muttrarna som håller nylonhjulen där kuggremmen driver så blir det att det går tyngre att dra runt hjulen och det lär ju fresta lagrena väldigt hårt. Är det normalt att det blir så och att man bara ska dra de muttrarna lite försiktigt så det inte blir så hårt spänt och hjulen
0 svar · 2,0k läst
JOGH
JOGH: Uppdatering som kanske kan hjälpa ngn annan! Stort tack för de tips jag fick, inte lätt att veta var man ska börja när startnyckeln bara ger ett pip... Den hade varmnypt, tog bort tändstiftet, pallade upp bakänden och slog i lite olja, lät stå ett dygn. Knackade försiktigt på startkransen och kolven började lossa lite, satt stenhårt från början. Tog bort toppen, i med mer olja och
20 svar · 5,9k läst
·
M
m97rek: Det var precis som Skoge sa, den vita plasgrejen behövde vridas ett kvarts varv bakåt. Tack för hjälpen!
6 svar · 3,2k läst
·
tensiden
tensiden: Håller med om ovanstående. Och framförallt, köp kvalitet. Men grunden är väl: Spade Sekatör (Felco är aldrig fel, hitta rätt storlek och modell för dig så har du en sekatör för resten av livet, finns reservdelar etc) Lövräfsa/kratta Häcksax Gräsklippare (baserat på den tomten ser batteriklippare ut att funka utmärkt) Trimmer Liten planteringsspade Slang etc för bevattning,
4 svar · 3,3k läst
·
C
Christer Virgin: [citat] Uppdatering: bulten var av i hålet. Borrade ett hål i bultresten och sedan drog ut med en " grispitt" nu är det löst
39 svar · 45,1k läst
·
galento
galento: Vi har haft båda sorterna och gillade traktorn med uppsamling bäst. Hade en uppsamlare hängande bakom frontklipparen men det funkade dåligt.
1 svar · 3,5k läst
·
M
Manhunter: Har för mej att Stiga gjorde dom.Med Monark märke.
1 svar · 3,2k läst
L
Löven4ever: [citat] Jag har bara startknappen , men kan tänka mig att den är någon typ av/på nyckel men dödmans greppet måste man hålla in på alla klippare !
17 svar · 13,4k läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag har inget annat. När jag laddade ner detta från Klippos dåvarande hemsida för runt 10 år sedan så fanns inte dessa modeller med drivning som sprängskiss, utan bara då av senare varianter. Är det enbart drivningen du vill se hur den ser ut finns det hjälp hos ÅF. Jag köpte delar till min drivning hos lokala företaget. De hade t o m gamla gjutna täckkåpor i lager. Tror även
3 svar · 6,1k läst
·
L
lasse1638: Hej,jag skulle starta min mm nu,men fläkten gick inte igång,så jag skruvade upp dom 4a skruvarna och lyfte bort den gröna kåpan,och därinne såg det inte kul ut,klumpar med döda mygg inne i fläkten,sprutade kontaktspray på kontakterna,blåste ur överallt,och som genom ett trollslag startade fläkten,koppla på gasolen och börja mörda mygg(y)
1 svar · 6,3k läst
Jiji
Jiji: Vi har en Gardena. Gå och känn på dem vilken som passar dig bäst. Det skiljer både i balans och handtagsutformning etc så det måste man känna själv. Det är ju bra om det går att byta eller skärpa klippdelen. Det är lite olika lösningar på olika saxar men en slö häcksax är värre än ingen alls.
5 svar · 3,9k läst
G
GVR4: [citat] Jag är inte ts. Men hursomhelst så är inte kolvringarna vätsketäta. Har man en gravitationsmatad förgasare som läcker invändigt kommer ju bensin hamna i förbränningsutrymmet och sen förbi kolvringarna till slut när motorn står eller om den går väldigt fett.
20 svar · 4,6k läst
·
K
karin_sv: Tack för hjälpen.
5 svar · 1,3k läst
·
K
5 svar · 1,3k läst
·
P
Pärran: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-801-2000038617?gbraid=0AAAAADowiYiVSfPkOQNdai6he74_GYR_q&gclid=EAIaIQobChMIhrbR8s6y-AIVFGgYCh3VQwxoEAQYAyABEgJJM_D_BwE
1 svar · 861 läst
·
O
osksa: [citat] Tack, ska testa!
16 svar · 20,3k läst
·
FredrikR
FredrikR: Den verkar självläkt. Nytt tändstift fick hon hjälp med att byta, nytt luftfilter beställt men ännu inte levererat men ändå har den slutat lägga av..:whistle: Ny knivdisc ink. knivar beställd, den nuvarande har stött på några stenar och rötter genom åren, avslöjar utseendet. Blev en original från Duab.
1 svar · 1,4k läst
A
andhak2802: [citat] Tack för tips, ska kolla upp!
14 svar · 3,9k läst
G
Guemisal04: För er som undrar så bytte jag tändspole och nu funkar skiten, så vet inte om det va tändspolen eller tändkabeln det va fel på men du går den iaf
7 svar · 4,8k läst
·
K
Klabbis 3000: Har en Meec MG1E40F-5 röjsåg där tanken läcker. Har hittat ett par varianter på nätet tex Skogsverktyg.se som bör kunna passa men är lite osäker exakt vilken av de två som är rätt. Kanske någon här som kan hjälpa mig så vore jag tacksam!
0 svar · 1,4k läst
B
Bjober: [citat] Gasspjället sitter i mitten i bild och ska stå fullt öppet. Reglaget du vrider på ska spänna fjädern för att gasa mera men spjället står ju redan på fullt så därför händer inget. Helt rätt. Till höger finns en flagga som påverkas av luftströmmen från kylfläkten. När motorn snurrar fortare drar den i sin fjäder så gasspjället stänger. Då får man reglering av
11 svar · 7,9k läst
·
Karrock
Karrock: Husqvarna 520iRX är för mig lagom både som trimmer och trädgårdsröjsåg. På två batterier klipper jag kanterna runt 4000m2 tomt. Batteriet passar även i motorsåg och det finns tydligen även "vanliga" gräsklippare för samma batteri.
14 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.