Hej!
Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.
Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.
Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?
Mvh
Jarl H
Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.
Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.
Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?
Mvh
Jarl H
Hej!
Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.
Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.
Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?
(Postade nog i fel kategori innan, därav nytt inlägg!)
Mvh
Jarl H
Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.
Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.
Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?
(Postade nog i fel kategori innan, därav nytt inlägg!)
Mvh
Jarl H
Jag får för mig att startdrevet fastnat i kransen?
Pröva knacka på startmotorn medans du vrider om nyckeln
Aha, så kan det mycket väl vara, monterade isär mer nu och "kransen" på motorn går inte att rubba....Tomture61 skrev:
Kika på undersidan också, så att något inte fastnat bland remmarna.
Förvissa dig om att det är olja i motorn. Jag hjälpte en kompis, med en villa-klippare som körts tom på olja.
Bytte olja, fyllde några cl olja i cylinderlopp och gjorde sedan startförsök utan stift medan man hjälpte till med handkraft på svänghjul. Till slut gick motorn runt. Satte tillbaks stift för att starta motorn. Och motorn går fortfarande efter 3 år. Så kolla att motorn går runt med handkraft på svänghjul.
Bytte olja, fyllde några cl olja i cylinderlopp och gjorde sedan startförsök utan stift medan man hjälpte till med handkraft på svänghjul. Till slut gick motorn runt. Satte tillbaks stift för att starta motorn. Och motorn går fortfarande efter 3 år. Så kolla att motorn går runt med handkraft på svänghjul.
Så kan det säkert vara, köpte den för tre veckor sedan och den skulle vara "nyservad"... Men den var låg på olja och när den stannade var det bra sidolut i en backe. Jag testar enligt ditt förslag, tack!J Johan236 skrev:Förvissa dig om att det är olja i motorn. Jag hjälpte en kompis, med en villa-klippare som körts tom på olja.
Bytte olja, fyllde några cl olja i cylinderlopp och gjorde sedan startförsök utan stift medan man hjälpte till med handkraft på svänghjul. Till slut gick motorn runt. Satte tillbaks stift för att starta motorn. Och motorn går fortfarande efter 3 år. Så kolla att motorn går runt med handkraft på svänghjul.
