Hej!

Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.

Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.

Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?

Mvh

Jarl H
 
  • Gilla
Torgny59 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Har en Stiga Villa 99:a som helt plötsligt inte ville starta, bara pep i den när jag vred på nyckeln.

Kopplade ström direkt på startmotorn och den verkar inte vilja slå upp mot kransen ordentligt. Testat med två olika fulladdade batteri.

Borde väl då vara startmotorn som är kass eller är det någon här som har annat förslag innan jag köper ny startmotor?

(Postade nog i fel kategori innan, därav nytt inlägg!)

Mvh

Jarl H
 
  • Gilla
Ingolainen och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Går motorn verkligen runt (bränslemotorn) ?
Svårt att avgöra om lilla drevet ska gå nedåt/uppåt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Går motorn verkligen runt (bränslemotorn) ?
Svårt att avgöra om lilla drevet ska gå nedåt/uppåt .
Nej, nu går den inte runt, körde startkablar direkt på startmotorn bara för att se om den var med i matchen, dvs koppla förbi alla startspärrar.
 
Tomture61
Tror vi missförstår varandra , går det att manuellt vrida runt (inte med startmotorn) bränslemotorn .
Eller har den nypit / skurit .
 
Jag får för mig att startdrevet fastnat i kransen?
 
Pröva knacka på startmotorn medans du vrider om nyckeln
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror vi missförstår varandra , går det att manuellt vrida runt (inte med startmotorn) bränslemotorn .
Eller har den nypit / skurit .
Aha, så kan det mycket väl vara, monterade isär mer nu och "kransen" på motorn går inte att rubba....
 
  • Närbild av en motor med en fastrostad "krans" och synlig rost på verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JOGH JOGH skrev:
Aha, så kan det mycket väl vara, monterade isär mer nu och "kransen" på motorn går inte att rubba....
Ska väl gå runt med handkraft?
 
Tomture61
Tråkigt !
Är det första startförsöket efter vintern , kan ju ha rostat i cylinderloppet .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tråkigt !
Är det första startförsöket efter vintern , kan ju ha rostat i cylinderloppet .
Nej, tyvärr inte, kört den ett par veckor... Jaja, bara att skruva och köra handjagare under tiden. Tack för tipsen!
 
Kika på undersidan också, så att något inte fastnat bland remmarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kika på undersidan också, så att något inte fastnat bland remmarna.
Ok!!
 
Förvissa dig om att det är olja i motorn. Jag hjälpte en kompis, med en villa-klippare som körts tom på olja.
Bytte olja, fyllde några cl olja i cylinderlopp och gjorde sedan startförsök utan stift medan man hjälpte till med handkraft på svänghjul. Till slut gick motorn runt. Satte tillbaks stift för att starta motorn. Och motorn går fortfarande efter 3 år. Så kolla att motorn går runt med handkraft på svänghjul.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Johan236 skrev:
Förvissa dig om att det är olja i motorn. Jag hjälpte en kompis, med en villa-klippare som körts tom på olja.
Bytte olja, fyllde några cl olja i cylinderlopp och gjorde sedan startförsök utan stift medan man hjälpte till med handkraft på svänghjul. Till slut gick motorn runt. Satte tillbaks stift för att starta motorn. Och motorn går fortfarande efter 3 år. Så kolla att motorn går runt med handkraft på svänghjul.
Så kan det säkert vara, köpte den för tre veckor sedan och den skulle vara "nyservad"... Men den var låg på olja och när den stannade var det bra sidolut i en backe. Jag testar enligt ditt förslag, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.