Trädgårdsmaskiner
jonaserik: Är säkert en länkarm mellan spak och växellåda som ändrat sig, brukar gå att justera. Den kortas eller förlängs med någon form av gängstång kanske. Åt vilket håll får du tänka själv
dof: Skulle gissa på början av 90-talet. Kommer jag ihåg det ska jag kolla på skylten nästa gång jag är där.
jdaniels: Letade just efter precis samma sak men här blev man ju inte klokare. Just nu kör jag direkt drivning med en stripes 😁
Anders243: [citat] Min pappersmanual till klipparen är totalt värdelös eftersom den inte säger något om hur man skall göra, eller hur man skall tolka stickans kryssade yta. Dock så kollade jag nyss på den manual man kan ladda ner för en ny klippare av samma modell (Klippo Excellent SH), och där står både oljemängd (under Teknisk Data) samt detta stycke om hur man skall mäta. (Husqvarna har
Nalleman64: Ofta beror ojämn gång på för mager blandning vilket i sin tur kan bero på att maskinen drar tjuvluft någonstans. Att den går bättre en stund efter start beror på att choken ligger på då vilket ger fetare blandning. När choken släpper blir blandningen för mager igen och felet återkommer.
Jackee: [citat] [citat] Tack för hjälp! Då ska beställa kolen, ena var slut så detta blir utmärkt
www: Vilken modell är bättre, med vilken motor? Eller kanske jag har missat något bättre för runt 15-20k? Trädgården behöver mycket flis, jag tänker använda mest al. https://www.rcholmshop.se/entreprenad/flismaskiner/bernards-flismaskiner/flismaskin-bernards-rcg12-med-15hk-bensinmotor.html https://outl1.se/flismaskin-flishugg-15hk
Tokslut: sätt det stift du har i hatten och andra ändan på motorblocket och dra/kör motorn på starten, kommer det gnista då? Om det gör de gå vidare med att kolla om det kommer bensin. dra/kör motorn på starten utan stiftet i men med finger framför tändstiftshålet, blir fingret inte lätt fuktigt av bensin så kommer det inte fram bensin
Tokslut: Själv så avskyr jag klippdäck undertill, svårt att klippa nära om man bara kan köra fram till och inte längs med sidan, svårt att rengöra klippdäcket samt ranglig upphängning på det flesta för att nämna några saker
Totte_S: [bild] det är den inringade delen du ansluter till högtryckstvätten. Själva duschgrejen tar du bort
Klabbarparn: [citat] Årtusendets sämsta gissning! Tittade du ens på häcken innan du skrev det där? Smaka på 4 meter hög och som mest nära 5 meter bred! Nåväl, dåtids-Klabbarparn, tack för att vi nu också har en Husqvarna 525HE4 Stånghäcksax! Du borde få ett kok stryk för din oändligt dåliga uppskattning.
Helmersson: [citat] Jag har en kärcher visserligen från proffs segmentet men den suger själv. Kan ju vara värt att testa i allafall innan du köper en pump.
Nalleman64: [citat] Tack för tipset om Kramp! Där kan man hitta mycket bra grejor skulle jag tro.
busgraab: Funkar absolut, annars är dom vanligaste 80-2201 eller 80-2202 (olika pol-pos). Vill du spara mer köper du 80-256. Funkar alldeles utmärkt.
busgraab: Startar den när du kortsluter relät? Om inte, koppla ur dödsrkabeln. Svart kabel som kommer ut ifrån motorkåpan på höger eller vänster sida beroende på modell. Brukar finnas en kabelsko du kan dela på. Med den urkopplad så finns inga givare eller dylikt som kan strula för dig. Mvh
ackefaldt: [citat] Härligt tackar för bra tips!!
Storn: Har nyligen köpt en Vertikalskärare/mossrivare begagnad, efter att ha kört mossrivaren nån gång har jag märkt att fjädrarna som ska riva/kratta har gått av ganska många. Mossrivarbalken ser ut som på bilden för info. 1. Vad är det som gör att fjädrarna går av? 2. Finns det någonstans att köpa nya och byta ut till en billig peng?
Nyblivenhusägare123: Biltema / jula har troligen bränsleslang. Men efter släppt på slangen där du börjat så är det tömma ur tanken så du kan återanvända soppan. Kanske att du får skruva bort tanken för komma åt andra sidan sen mäta hur lång du behöver och klippa till och börja montera ihop. Stort lycka till
useless: Förmodligen varvtalsregleringen som kärvar eller något länkage mellan den och förgasaren som är felande.
golfgreen: Jag letar efter en röjsåg för att röja upp på baksidan av min gård där det är vildvuxet gräs blandat med typ hallonbuskar och annat. Skulle Makita DUR365UZ klara av det? Jag har redan ett gäng Makita-verktyg så skulle gärna hålla mig till samma märke.
Harald Blåtumme: Startar den inte med startgas och tändstiftet ser ok ut så är ju en kass kortslutningsknapp en stark kandidat, som nämnts. Haft liknade problem fast åt andra hållet med en motorsåg gjord i Husqvarna på sin tid, den funkade inte längre för att kortsluta tändkretsen vilket gjorde att man fick döda motorn med choken. Så det kan ev vara ett mycket enkelt problem att åtgärda men beror
stefan999: Hej. Är det någon som vet vart man köper reservdelar till motorn Klippo Excellent S 2013, den startar men kvävs efter en liten stund, jag skruvade bort koppen på förgasaren och såg att gummiringen som tätar mellan koppen och skruven var trasig och nu läcker den bensin. Har försökt att hitta på reservdelar online mm men hittar bara "servicekit" som är olja, filter och tändstift. Tack
useless: Kuggar den i ordentligt då? Startmotorn på min klippare vill gärna slira istället för att kugga i om inte batteriet är fullt laddat och i toppskick.