Trädgårdsmaskiner
Sulan331: Hej! Jag söker efter betäckningen till kilremmen som driver klippbordet på min Stiga Park Classic. Köpte den väl begagnad och klippbordet är ommålat av förra ägaren så någon skylt med någon betäckning finns inte. Har kontaktat företag som säljer Stiga reservdelar men samtliga frågar om just denna betäckningen som nu inte finns. Att köpa olika remmar och prova kan man göra men
Bernie99: Vår åkbara gräsklippare har slutat att gå både framåt och bakåt. Det skriker från hydrostaten när man släpper upp kopplingen och ingen rörelse när man trycker på pedalen för framdrift. Det var lågt med olja för hydrostaten, så jag trodde att det var felet, men ingen förändring efter att jag fyllt på. Någon som har någon idé? Det verkar heller inte vara något fel på
Magnus Kanon: Bromspedalen ligger på golvet"fjädrar" inte upp, då går det inte trampa på backen men lyfter man upp bromspedalen från golvet går det att backa med maskinen. Är det någon fjäder som gått av? Känns inte som ett avancerat fel?
84anders84: [citat] Tack, ska kika. Köpte Biltemas sats, borde förstått att det var alldeles för klena fjädrar.
Tokslut: Skulle rötterna hyvlas av knivarna om hjulen inte fanns där? Om inte så är det väl bara ta bort och se vad som händer. Det värsta som kan hända är väl att du hakar i rötter med stålkant och knäcker/hakar av klippdäcket
galento: [citat] Var ute och röjde sly med den gamla Jonsereden ( +30 år ) några timmar igår och den har fungerat väldigt bra de drygt 20 år vi haft den. Man har väl bytt nåt tändstift och justerat förgasaren nån gång , rep har varit gashandtaget och en fjäder av i kopplingen som man kommer ihåg. Sågen har aldrig gått på alkylatbränsle utan både förre ägaren och vi har blandat
spikar-på-skruvar: [citat] Priskänslig vet jag väl inte, har inte 100 000 över för det här ändamålet bara. Frågan kommer mest från att det säljarna/reklamen säger är ju för att jag ska köpa så dyrt som möjligt. Har fått ett pris på 49 500 för en Husqvarna 214tc med klippagregat, plog och kedjor vilket känns överkomligt. Dock blir jag skeptisk till om det verkligen passar. Jag bör nog
lbs129: Har du hjulet där axeln till vänster hjul låses med en sexkantsmedbringare eller med en sprint?
Andreas_kalmar: Låter ju mer som att stolsbrytaren felar om jag tolkar bilden rätt
Bocken Bruse: Oavsett vad det gäller för trädgårdsredskap så har man bara batteri och bensin att välja på så väljer jag KLOCKRENT > BENSIN! Jag har säkert haft maximal otur med mina batterier men bara de får ligga ett drygt halvår oanvända så funkar de inte att ladda utan det blir bara att kasta dom (dvs lägga dom till återvinningen) och sedan köpa nya. Så jag är GRYMT BESVIKEN på allt vad
RubenVidTuben: [citat] Jo tack, öket går som ett spjut igen! Men demensen har raderat ut hur i hela ridens namn jag fixade felet. Kanske lämnad jag in pärlan till mer begåvade personer på märkesverkstaden, kanske hade jag tur med eget tafatt pillande - jag kommer alls icke ihåg! Tackar som frågar.
Silly Bear: Tjena. Farbrorns gamla Briggs Stratton motor till gräsklipparen har skurit och känns inte värt att börja renovera det gamla aset. Är det någon här som har tips på lämplig motor att ersätta den med, han va snabb och köpte en helt ny klippare och tänkte ha den gamla i stugan så tänkte stoppa det någon kina motor typ Loncin eller likn men jag har noll koll på vad som kan tänkas
galento: [citat] Ja den bilden blir att spara 👍 en annan hållbar färg är väl sån man har i pickupflak men kanske inte lämpar sej till detta.
Vanheden123: Här kommer länken: https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/faqs/browse/valve-repair-maintenance.html#RemovingValves
Anonymiserad 238506: Edit: Det ser lättare ut att bara ta av hjulet och sen trä runt remmen. [MEDIA=youtube]H-8yLtykynQ[/MEDIA] Jag hade nog testat att lossa skruv 7026 och sen ta bort första skivan 1936. Då kommer du kunna ta av remmen och sätta på den nya. Vet ej om man måste ta bort hjulet för att trä remmen runt. Sitter en fjäder bakom den innersta skivan, så du tänker på de. [bild]
Grossman: [citat] Det har jag gjort. Och inte hittat något. Därav denna tråden.
hablam: [citat] Ja, röken ser blå ut. Är den blå aktig i färgen och luktar starkt så är det en stor indikation på att den förbränner olja vilket tyder på att den är sliten.
Esa Grönberg: [citat] Ja, det blir många kronor sparade per år. Jag kör själv sågen med Aspens 2%olja... Även gräsklipparen, röjsåg, grästrimmer... Det blir tusenlappar....🥺🥺
Josth: Ok. Finns ju t.ex. jordkabel N1XV-U i olika dimensioner, t.ex. 3G1,5. Från 18 kr/m. Kablar kostar en del. Den kan grävas ner om man vill det. https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099 Sedan behöver man räkna på utlösningsvillkoret för att se om säkringen löser ut vid en kortslutning. En 3G1,5 kan förmodligen max vara säkrad med en C 6 A
svartöra: Jag är tveksam till att det där funkar så bra. Jag köpte en 230V Skil lövsug/blås för 10 år sedan och den står oanvänd. Jag upptäckte snart att sugfunktionen suger allt eller inget och resultatet blir bara en massa gegga överallt, inte några snygga strimlade löv alltså. Blåsfunktionen fungerar däremot, men maskinen är klunsig, skarvsladden i vägen, ljudet ohyggligt och
Laxåplattan: En servicepunkt att ta vid lämpligt tillfälle är ventilspelet, det hade dragit iväg på min när jag kollade senast för några år sen och den gick snällare och blev mer lättstartad efter justering
Bästerortarn: Har en Meec bensinmaskin som jag använt i två säsonger och är jättenöjd med. Dock har jag hittills bara använt den med slyklinga. Idag skulle jag trimma lite gräs och bytte följdaktligen till trimmerspolen och initialt funkade det bra men den verkar inte vilja mata fram någon ny tråd. Testade dels med den spolen som följde med maskinen och med en spole som jag köpte separat. Eftersom
Dilato: [citat] Jag använder alltid en powerfile för alla sådana slipjobb.
kniv: Lutningen avgör ganska mycket, och kan enkelt justeras så den är på önskad vinkel. Går ju även bra att lägga något under benen om man inte tycker att maskinens förvalda vinklar duger. Är väl bara att du tar bort eller justerar vinkeln på L-stöden i trumman också. Prova med 0 graders vinkel och se hur länge allt blir kvar i trumman. Är ju verkligen ingen avancerad maskin så torde
busgraab: Brukar vara en lös mekanism som sitter närmast stora drevet. Men olika utföranden finns
Vanheden123: Samma för mig, någon som har svaret?
johnnur: [citat] Bra att du är uppmärksam! Tomten ligger på en liten ö i en mindre sjö. Markägaren vill gärna att både vi som har friköpt tomt och de som arrenderar håller efter växtligheten. Jag förutsätter att markägaren har koll så klart. Den förra ägaren till min stuga brukade rensa upp udden varje år. Själv har jag prioriterat annat de senaste åren så det har hunnit växa till
ockelbo1: Jag har samma problem på min klippare, har endast använt den c:a i 30 minuter, nu fungerar inte drivningen längre, jag har inte kört på något?...
dof: Lycka till 😀 Nu vet jag inte hur det är på just denna klippare men kolla upp om knivarna ska stå i något speciellt läge sedan då du skruvar ihop. Kan bli rätt obra på vissa klippare om dom inte sitter rätt i förhållande till varandra.