Trädgård allmänt
adam32: Hejsan . granhäck blir det för att vi har en stor skogstomt och för att jag och grannen ska slippa se varandra .Sticklingar tar för lång tid att driva upp . Finns det några fler bra ideer så skriv gärna en rad . MVH adam :)
Pernilla2002: Jag har vresros "Double de coubert blanche (?)". Sidenvit med mörkt gröna blad. Den är friväxande. Ska inte klippas bara rensas på rotskott och döda grenar. Luktar underbart och blommar hela sommaren. Gillar lera dessutom som vår tomt består av ;D! Den enda nackdelen som vi har upptäckt är att bladlöss älskar den >:(.
Tommy_S: [citat] 2500 kvm. 15 maskrosor per kvadrat är väl lagom :)
johawk3: Hmmm...det är ju snart Valborg....gör en maj-brasa av dom ;)
Marachinos: Jag har ingen aning men man kan kanske jämföra vad det är för grässorter som används?!?
cyanna: [citat] Minst! Har du kommit på hur man anger Lat och Lon? C:
David: Här är en tråd. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1076933616;start=13#13 Dina träd låter lite riskabla. Jag skulle först se till att jag hade en bra hemsförsäkring. Sedan skulle jag leja ut jobbet till någon som i sin tur är försäkrad. Antingen en trädfirma eller någon som tar bort träden på egen risk. Reglera detta via kontrakt. Se till
Staffan56: börja anlägga gräsmattor och lägga plattor. Vi grovplanerade hela tomten samtidigt som vi gjorde grunden. Nu i början av mars tog grundläggaren bort de massor som blev över. Jag har hört att man måste vänta ett helt år innan man lägger gräsmattor och framför allt plattor för att marken ska ha satt sig ordentligt. Vad har ni för erfarenhet kring denna fråga???
Fredrik.Aj: Håller med Charlie. Slå ner "Eco-Plug" i stubbarna när du kapat ner slyt. Då dör dom små rackarna ;)
Immobil: Om det är krossgrus/bergkross 0-18 så bör det funka. När det har fått ligga till sig blir det hårt.
yonna: De första ca tio åren växer eken bara rotmässigt. Är den tio cm i diameter är den redan ganska kraftig. Rotsystemet är ungefär sju gånger större än kronan. Eftersom eken redan är 5 m hög ... blir det maffigt att flytta den! Nedklippning är inte tillrådigt för ek. Skaffa istället en ungplanta och plantera där du vill ha den. Turkisk ek är lämpligare i trädgård än vanlig
Matti: vid huset vi köpte byggde gubben som bodde där några meter gärdsgård "för att titta på" ;) Det är vi glada för idag...
Misse_o_Mojje: Lådor med växter i. Kanske med en spaljé i för att få upp grönskan. Krukor... Jag har fått ett fint fågelbad/vattenblänk som är gjutet av betong i ett rabarberblad :o Riktigt fint! Något liknande, men mer färgglatt kanske kunde vara fint hos dej. /Ulle
JB: Vaxat altanvirke verkar inte vara någon hit. Fick följande information från Beijer i Karlskrona: "Vi har kollat upp detta med vaxbehabdlat trallvirke . Det vi har förstått är att vaxning av trallvirke inte håller mer än vad behandling med träolja gör. Med denna anledning har vi valt att inte lagerföra detta. Vanligt trallvirke 28x95 mm kostar ca 10:-/lpm 28x120 mm 12:-/lpm 22x95 mm
Ms_IT-Nisse: Det är inte svårare med gatsten det tar bara längre tid. Underarbetet gör du som vanligt, och då menar jag en noga "paddad" grusbädd av icke tjälskjutande material. Nu kommer det tidskrävande och det är själva läggningen av gatstenen, du får passa in varje sten för sig eftersom de inte är exakt lika stora, och banka ner dem i underlaget med en gummiklubba. Det är som ett jättelikt
Fasting65: Kanske därför man saltar - vilket möjligen orsakade de skador vi hade på vår trappa(?).
Ms_IT-Nisse: Hör med kommunen. Hos oss är det så att den som ligger högre skall anordna stödmur. (Växjö)
Tommy_S: Potatis är jättebra för att förbättra jordkvaliteten, särskilt om man vänder ner blasten på hösten. Däremot lär man inte bli av med rotogräset.
yonna: Eftersom träden tycks bara årsgamla skulle jag råda dig att sätta nya träd - om de inte lyckas klara den kommande säsongen. Jag skulle inte göra något alls med den svåra barndomen de nu fått utan överlåta till naturen att bestämma :-/ Om de verkar deppiga framåt hösten så sätt nya träd (inte på samma plats - flytta platsen någon meter ifrån). Och så sätter du ordentligt med
Nybyggare: Vi köpte ett färdigt staket för att vi snabbt behövde få upp ett mot en slänt. Vi nappade på en kampanj där de sålde färdigt staket i tryckt virke med måtten 180 x 80 cm för omkring 150:-. Man kan väl säga att vi fick vad vi betalde för, det var väldigt klena dimensioner på virket och en del spjälor formligen föll av. Skall man köpa färdigt bör man nog därför satsa på
byggherreNR1: Då jag vet att min mast är tillräckligt grov så har jag aldrig mätt den ::) Nej men seriöst, det finns båtar från optimist till 12ór. Och båtar bryter faktiskt masten då och då, åtminstone om man är klantig eller försöker minska kg på båten. Min mast är till min 12 fots katamaran som jag lyckades bryta masten på :-/ (rätt häftig upplevelse när man hänger i trapetsen på en
pag: Hej, och tack för alla svar! En åkgräsklippare måste det köpas här i vår och det blir nog av traktormodell så eventuellt kan snögrejor införskaffas senare. Partner har ju ett attraktivt pris och är nog det enda nya alternativet. Efter att ha läst en hel del begagnatannonser tycker jag att de flesta är prissatta väldigt högt. En 5-8 år gammal traktor med nypris på 15000 skall man
Hoffsan: Någon som vet en bra sida/sidor på nätet hur man anlägger en trädgård?
Evka: [citat] Hur mycket sand ska man lägga? Vi har lerjord, så för oss blir det sand innan vi lägger på planteringsjord. Jag har även en annan fråga. Vår tomt är grovplanerad i höstas. Det har ju hunnit växa en hel del ogräs under denna tid. Hur tar man bort det på bästa sätt?