som någon eller något gnagt av barken på?, äppel och päronträd är det. Ska man skydda mot kylan på något vis, kan barken återbildas, är det kanske redan kört?? någon som vet?

Jag tror inte att kylan är det största problemet, uttorkning och angrepp av svamp, virus, bakterier etc är värre. Jag har själv en junimagnolia som jag skyddade med lackbalsam i höstas, rådjurskräken skalade av barken och jag vet inte ännu om trädet lever.

Är det mycket bark som fattas? Testa lackbalsam (man brukar kleta på det när man sågat av stora grenar) och håll tummarna.

/ama

Hej!
Är barken avgnagat bara halva vägen runt så är det fortfarande chans. Är barken borta runt om stammen så att det inte finns en enda strimma bark som förbinder övre och undre delen så är det tyvärr nästan kört. I ett trädgårdsprogram har jag sett att man kan klippa en liten ung gren av trädet och försöka återskappa förbindelse mellan övre och undre delen av stammen. Tekniken liknar den som man brukar använda när man ympar olika äpplesorter på samma stam när man gör detta "by-pass". Försökte räda min körsbärträ avgnagat hela vägen runt och misslyckades. Trädet torkade ut.
Hoppas skador är inte så stora hos er
gaia

Eftersom träden tycks bara årsgamla skulle jag råda dig att sätta nya träd - om de inte lyckas klara den kommande säsongen. Jag skulle inte göra något alls med den svåra barndomen de nu fått utan överlåta till naturen att bestämma :-/

Om de verkar deppiga framåt hösten så sätt nya träd (inte på samma plats - flytta platsen någon meter ifrån). Och så sätter du ordentligt med nät för att hindra kaniner/harar eller annat otyg som varit i farten.

Hade det varit gamla träd skulle jag dock satsat på åtgärder just pga trädgårdsmiljön. Men det är svårt att ge råd när man inte sett skadorna. Lacbalsam har tidigare varit populärt men under senare år har jag sett att man tex på Alnarp överlåter till trädet självt att valla över sårskador.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.