KarlXII
KarlXII: Jaja, vi talar inte om krondiken nu... ;)
6 svar · 4,3k läst
N
Nybyggare: Vi var på god väg att anlita en trädgårdsarkitekt, vi utbytte några mail där jag fick en del "gratis" tips gällande grovplaneringen. I slutändan bestämde vi oss ändå för att lägga pengarna på annat, en komplett genomgång med skisser m.m. brukade landa på 10-15.000 enligt vår kontakt. Vi kände att vi ville ha en ganska enkel tomt med mycket fria ytor och näst intill helt utan
2 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: näe det är inte alls mycket, knappt så det känns när man får en kallsup.... ::)
2 svar · 8,2k läst
A
Anna_Panna: Tack igen för alla tips! Min syster sa något om att hon trodde att avenbok behåller bladen över vintern och att den framemot våren ser skräpig och halvdöd ut samtidigt som övriga häckar börjar få nya fräscha gröna blad. Har hon då blandat ihop avenbok med någon annan bok? Tappar avenbok löven på hösten? Tacksam för svar från er trädgårdsexperter!
9 svar · 5,6k läst
Totte_S
Totte_S: Undrade just hur det skulle gå att få bort förgasaren, brukar inte vara helt okomplicerat med alla små fjädrar och mojänger som du nämnde ;D Hoppas att det löser sig, bokstavligt talat ;D
4 svar · 1,0k läst
G
Gunntorp: Den största du kan hitta, desto starkare å större desto snabbare å lättare går det :). Värt pengarna om det skiljer en hundring eller två på dem olika storlekarna på fräs ( om man ändå hyr)
2 svar · 4,1k läst
E
Eld: Här är en länk: http://www.briggsandstratton.com/display/router.asp?DocID=64579
9 svar · 1,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Ojdå! :-/ Jag hade tänkt mig papperspåsar med sågspån och lökar i. Skall försöka hålla reda på dem också med andra ord! Men du pula ner dem!!! Jag har lyckats få lökar att mögla en gång (slarvigt!) men jag grävde ner dem ändå. I december! ;D Och några av dem tog sig i alla fall! :D
4 svar · 2,6k läst
H
Haagbard: Almsjukan slår ju till bortikring :-/ Var rädd om Almarna, snart något ovanligt kanske....
3 svar · 2,6k läst
G
Gunntorp: Förra lägenheten vi bodde i hade en uteplats och en jätte altan i norrläge. Perfekt för den som jobbar hela dagen (som vi) På kvällen är det full kvällssol helt underbart! och i norrläge växer en hel del blommor och dem blommar dessutom längre. Men som man hört Det är inte huset som är viktigt det är husets läge, för platsen du kan aldrig flytta på.
6 svar · 13,7k läst
G
Gunntorp: Litet tips då ::) Du kan blanda leran med lite barkmull och plantera hallon "stora taggiga buskar" sen trivs Havtorn nästan överallt likaså Fläder alla dessa är ätbara och nyttiga bara du köper rätt sort av fläder den finns ätbar och oätbar.
5 svar · 1,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Hej! Tycker ni gör helt rätt. det är SVÅRT att få till allt som man vill ha det i trädgården. Se mitt svar nedan i en annan tråd. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1042741704;start=0#0 Om ni är intresserade av namn så skicka mig ett meddelande så får ni namn o tel. nr Lycka till!
0 svar · 1,4k läst
M
Marachinos: OM jag minns rätt så var det 3-4 personer som rullade ut vårat gräs som var ca 400 kvm. Kan tagit en halvdag (minns inte så exakt)...
3 svar · 5,5k läst
B
BAS: Byggmax har billiga och dessutom snygga betongstenar. http://www.byggmax.se/ Vad sägs om dessa för 3:95 st? http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=926
3 svar · 4,3k läst
B
byggimpert: [citat] Håller med till 101%, just detta är ju den stora nackdelen med att bygga nytt hus på ny "kal" tomt, att det tar så lång tid att få dessa underbara, snudd på "livsviktiga" träd på tomten att bli åtminstone halvstora. Som kontrast till det tänket kan jag berätta att vi, innan vi bestämde oss för att bygga, var spekulanter på ett annat hus, ett 70-tals hus med inte så värst
9 svar · 9,7k läst
G
grodan: Ja,det blev ett väldigt pillande och tog lång tid att så ett frö i taget.
7 svar · 3,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi byggde 40 meter staket förra året tillsammans med grannen. Staketet är högt, ca 1,80, spjälstaket med ca 3 cm mellanrum och sågade topiga ändar. Vi byggade i tryckimpregnerat. Själv sågade jag alla brädor, ca 400 st :D. Maken o grannen grävde o gjöt plintar o satte upp bärlinorna o skruvade (med skruvdragare) fast brädorna. allt detta gjordes på en helg, kostnad ca 3.500:-. Att
4 svar · 2,6k läst
B
byggimpert: På den här länken fanns mycket kul om växter och trädgård, bla. en zonkarta :D Sen tror jag iof. att det kan skilja lite beroende på tomtläge, väderstreck, närhet till vatten, ev. vindskydd i form av stora träd, häckar, plank, murar osv. Dvs. även om man geografiskt tillhör en viss zon så kan man under gynnsamma omständigheter krypa neråt i zoner mha. tex. ordentliga vindskydd
1 svar · 2,0k läst
A
AMGoteborg: Vi gjorde det och det blev helt ok. Vi la dessutom lite extra gräsfrö i skarven för att täcka lite extra. Det tar lite tid innan "gräsrulle"-kanterna växer bort dock
1 svar · 2,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Alla som nu går i tankar o vill köpa nya växter, träd eller buskar vill ju gärna kolla vad för utbud det finns o vad det kostar. Zetas trädgård i Stockholm har ett otroligt bra utbud, men framför allt har de en katalog över alla växter med priser, växtzoner, tips o hur odlingsvärd växten är. Även om man inte bor i Stockholm har man glädje av katalogen eftersom man får en
0 svar · 2,0k läst
C
common: [citat] Tanken är att det ska bli ca 10 cm inklusive singel. Någon duk hade jag inte tänkt använda då underlaget endast består av sprängsten berg och stenmjöl. Har inte haft någon växlighet alls (förutom en tomatplanta mitt på uppfarten!) sedan inflytt för ett år sedan. Det är en uppfart som bilar kommer att köra på.
20 svar · 11,4k läst
M
Marachinos: Bor i Östergötland... Tack för råden!
3 svar · 3,6k läst
Immobil
Immobil: Närmsta banvall ;D! Nja, testa: http://www.blocket.se/ Sökte på angränsande län och fick upp detta: http://www2.blocket.se/search?q=slipers&caller=kal_s&l=0&city=0&category=0&where=2
1 svar · 2,5k läst
C
common: OK, tack.
2 svar · 8,1k läst
X
xrister: [citat] Planterade 30m avenbok i helgen....har 5-6m kvar fortfarande. Det är slitsamt å gräva men man slipper gå på gymmet den här veckan iallafall. :)
3 svar · 9,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] Knappast!! Grannen bör nog hellre ha en liten häck för att kunna gömma den bakom de spinkiga stammarna ;D.
4 svar · 4,1k läst
G
gluecifer: Tack för lektionen ;)
12 svar · 13,4k läst
H
Haagbard: Jag minns att någon i "grannkommun" byggde skogsbilväg av glaskross, han blev stämplad som miljöbov i.a.f ;D "Vägen glittrade som av diamanter i vårsolen" enl. journalisten [bild] Används inte gammal asfalt till att göra ny, eller är det bara fräst material kanske ?
1 svar · 2,3k läst
E
Evka: Vi har haft kontakt med en rullgräs leverantör och de rekommenderade 10-15 cm matjord. Många andra (tex en trädgårdsmästare) tycker att 15 cm är alldeles för mycket 5 räcker.... Det är olika besked från olika personer som sagt. Det beror också på vilket underlag du redan har. Vi kommer att lägga oss emellan och lägga ut 10 cm under vårt rullgräs.
12 svar · 19,5k läst
T
Tazmannen: Hej! Jag undrar om nån har nåt bra råd till hur man bygger en mur snabbt, billigt och så att den håller? Ska ha massor emot den. Skulle vara skönt att slippa gräva och gjuta en vot. jag har kollat på sten som ska låsa sig själv men det drar i väg med pengar då. Har lite egna funderingar på det: Är det nån som har en aning om hur mycket ett L-block kostar i div. storlekar? Skulle
0 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.