Hej!
Jag undrar om det är möjligt att flytta en liten ek och ställa den på en annan platts på tomten. Vi har en ek som står där huset ska stå och skulle vilja behålla den. Den är ca 1dm i diameter och 5 meter hög, kanske lite lägre. Är det möjligt och om.....hur gör man det på bästa sätt. Kan man klippa ner en ek? Med andra ord så har jag ingen koll på det här med träd och växter.....men vill gärna lära mig.

Ha det bra!
 
De första ca tio åren växer eken bara rotmässigt. Är den tio cm i diameter är den redan ganska kraftig. Rotsystemet är ungefär sju gånger större än kronan. Eftersom eken redan är 5 m hög ... blir det maffigt att flytta den! Nedklippning är inte tillrådigt för ek. Skaffa istället en ungplanta och plantera där du vill ha den. Turkisk ek är lämpligare i trädgård än vanlig skogsek som blir vansinnigt stor. Bry dig inte om att flytta den som står fel utan ta bort den.

Har du en mindre tomt än ett par tusen kvm skulle jag inte råda dig sätta ek ... ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.